بسیاری از اخبار اقتصادی طی دو ماه گذشته مربوط به بودن یا نبودن یونان در اتحادیه اروپا بوده و کم و بیش از مشکلات مالی و اقتصادی این کشور سخن به میان آمده است‌. درحالی که کارشناسان می‌گویند: مشکل مالی یونان از همان ابتدا توسط موسسات مالی پنهان شده و به‌طور کلی یونان از ابتدا محکوم به فنا بوده است.
کد خبر: ۸۲۰۷۳۸
مسئول اصلی بحران یونان کیست؟

دکتر مارک فابر، کارشناس سرمایه‌گذاری که به دلیل پیش‌بینی‌های دقیق و واقعی خود از بازارهای مالی در مجامع خبری مشهور است در این‌باره می‌گوید: به‌طور کلی یونان از پرداخت بدهی‌های خود عاجز است و نمی‌تواند بدهی‌های مالی خود را به اروپا بپردازد.

به عقیده فابر این تنها دلیلی است که الکسی سیپراس، نخست‌وزیر چپگرای یونان همواره بر این موضوع تاکید دارد که بخشی از بدهی‌های قبلی یونان به دولت‌های اروپایی باید از فهرست بدهی‌های این کشور پاک و تسویه شده به حساب آید.

وی تاکید دارد این موسسات مالی بین المللی اروپایی هستند که وضعیت کنونی یونان را ایجاد کرده و همواره با پنهانکاری‌های خود در بحرانی‌تر شدن آن گام برمی‌دارند.

فابر اظهار کرد: در گذشته موسسات مالی اروپا با پنهان کردن بدهی‌های یونان، موجبات پذیرش آن در اتحادیه اروپا را فراهم کردند، بنابراین این موسسات از مسئولان اصلی بحران اقتصادی یونان هستند.

وی در مورد ناتوانی یونان از پرداخت بدهی‌های خود اظهار می‌کند: صندوق بین‌المللی پول در این مورد چاره‌ای جز پذیرش شرایط یونان و کنار آمدن با این کشور ندارد؛ به عنوان مثال ۱۵۰ سال قبل اگر کشوری نمی‌توانست بدهی خود را بپردازد، ارتش کشور قدرتمند وارد آن کشور می‌شد و بدهی خود را وصول می‌کرد. اما در شرایط امروزی انجام این کار غیرممکن است. کشوری که قرض می‌گیرد مجبور به پرداخت بهره بدهی خود است و کشوری که قرض می‌دهد نیز باید تاوان احتمال نپرداختن یا دیرکرد در پرداخت قرض را بپذیرد.

این کارشناس با تاکید بر این که موضوع یونان از همان ابتدا به شکل نادرست برنامه‌ریزی شده است، می‌گوید: نخست این که هنگامی که یونان به اتحادیه اروپا می‌پیوست، با مسئولیت ماریو دراگی گلدمن ـ که آن زمان ریاست بانک مرکزی اروپا را به‌عهده داشت ـ بدهی‌های این کشور پنهان شد و برای پیوستن یونان به اتحادیه اروپا برخی حساب‌سازی‌ها صورت گرفت.

دوم این که موسسات مالی اروپا به مدت طولانی بدهی‌ها و وضع اقتصادی یونان را نادیده گرفتند و با دادن وام‌های پی‌در‌پی به این کشور، غیر‌عاقلانه رفتار کردند. بنابراین مسئول اصلی بحران اقتصادی موجود در یونان همین موسسات مالی اروپا هستند. به این صورت که در واقع موسسات مالی بین‌المللی با فراهم کردن زمینه مقروض شدن یونان برای سال‌های طولانی آن کشور را به سرازیری نابودی هدایت کردند.

سایه چین و روسیه

مارک فابر با تاکید بر این که یونان باید از همان ابتدا به عضویت اتحادیه اروپا پذیرفته نمی‌شد و امروز نیز باید به عضویت این کشور در اتحادیه اروپا پایان داده شود، تصریح می‌کند: هرچند این عاقلانه‌ترین کار برای یونان است، اما به‌دلایل ژئوپلیتیک اجازه خروج یونان از اتحادیه اروپا صادر نخواهد شد و کشورهای اروپایی بازهم به اقتصاد یونان کمک خواهند کرد.

این در حالی است که این کارشناس به موضوع جالبی درباره خروج احتمالی یونان از اتحادیه اروپا اشاره می‌کند و می‌افزاید: یکی از مهم‌ترین دلایل حمایت‌های پی‌درپی اروپا از این کشور ورشکسته، اهمیت ژئوپلتیک آن است، چون همه این کشورها اعتقاد دارند با توجه به شرایط بحرانی اقتصاد یونان در صورت رها کردن آن به حال خود، این روسیه و چین هستند که می‌توانند با دادن وام‌های لازم، یونان را به سمت خود جلب کنند و از این موقعیت ژئوپولتیک به نفع خود بهره برند.

فابر با بیان این که حضور روسیه یا چین می‌تواند از قدرت اروپا کم کند، می‌افزاید: شواهدی در دست است که اروپا کم‌کم اهمیت اقتصادی خود را از دست خواهد داد و جایگزین آن کشورهای جدیدی مثل برزیل، هندوستان یا ترکیه خواهند شد؛ بنابراین جای تردید نیست که اتحادیه اروپا با حمایت‌های پی‌در‌پی از یونان سعی در به تعویق انداختن این رویداد داشته و دارد.

منبع: سی ان ان 17، جولای 2015

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها