اصلاح نظام دستمزدها بهبود زندگی بازنشستگان

آمار کاهش 47 درصدی قدرت خرید بازنشسته‌ها که دیروز از سوی رئیس سازمان بازنشستگی عنوان شد، آماری دور از واقعیت نیست؛ با توجه به شرایط اقتصادی فعلی جامعه ما متاسفانه بازنشسته‌ها وضع خوبی ندارند؛ از نظر اقتصادی هم روز به‌روز شرایطشان بحرانی‌تر می‌شود.
کد خبر: ۸۲۶۱۸۱
اصلاح نظام دستمزدها بهبود زندگی بازنشستگان

اگر به این نکته توجه کنیم که جمعیت بازنشسته کشورمان درحال افزایش است؛ یعنی ما تعداد زیادی نیروی شاغل داریم که از نظر سنی در شرف بازنشستگی هستند، در نتیجه به تعداد یک میلیون و ۲۴۴ هزار نفر بازنشسته فعلی به مرور افراد بیشتری هم اضافه خواهد شد؛ بازنشسته‌ هایی که بیشترشان در شرایط اقتصادی خوبی نیستند.

ما باید از قبل برای این گروه و ساماندهی شان فکر می‌کردیم و چاره می‌اندیشیدیم؛ هم برای وضعیت اقتصادی هم وضعیت درمانی و رفاهی‌شان که متاسفانه این کار انجام نشده است. آماری هم که بتازگی اعلام شده بر اساس تحقیقاتی است که در این زمینه صورت گرفته است اما در حالت کلی قدرت خرید را براساس نرخ تورم و میزان درآمد متوسط خانوار می‌سنجند؛ یعنی به این موضوع توجه می‌کنند که درنهایت میزان درآمد چقدر بوده و نرخ تورم چه میزان.

کاهش 47درصدی قدرت خرید یعنی بازنشسته‌ها به میزان 47 درصد نسبت به مایحتاج اساسی زندگی‌شان کاهش توان خرید دارند.

کاهشی که تبعات زیادی در ابعاد دیگر زندگی این گروه دارد. با کاهش قدرت خرید، اولین چیزی که حذف می‌شود و تحت تاثیر قرار می‌گیرد، سبد غذایی خانواده است؛ یعنی کیفیت پایین می‌آید و اقلام درجه پایین جایگزین می‌شوند.

در کنار این موضوع، بعضی اقلام از سبد غذایی کلا حذف می‌شوند. بحث دوم هزینه‌های بهداشتی است که کاهش پیدا می‌کند؛ ‌یعنی بازنشسته‌ها بموقع دنبال درمان نمی‌روند و بالطبع مشکلات زیادی در بحث سلامت برایشان پیش می‌آید؛ ‌حتی طول عمر کاهش پیدا می‌کند.

در مرحله بعدی بحث کاهش اوقات فراغت و سفر و گشت و گذار را داریم؛ ‌وقتی قدرت خرید کاهش پیدا می‌کند، برنامه‌های سفر و تفریح یا از زندگی یک بازنشسته حذف می‌شود یا به یک بار در سال محدود می‌شود.

در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که زندگی این گروه از روال طبیعی و نرمال زندگی سایر افراد جامعه فاصله می‌گیرد.

برای این که جلوی این مشکل را بگیریم ووضعیت را بهبود بخشیم، باید نظام دستمزدها را اصلاح کنیم.

درحال حاضر در کشورمان چند صندوق بازنشستگی داریم که به دولت وابسته شده‌اند و از بودجه دولت ارتزاق می‌کنند.

در حالی که روزی که این صندوق‌ها بنا شدند، سیاست بر این بود که روی پای خودشان بایستند و رفته رفته از وابستگی شان به دولت کم کنند؛ اما این اتفاق نیفتاد و الان این سازمان‌ها با یک بحران مالی مواجه هستند که بیشتر به خاطر سوء‌مدیریت‌هایی است که از قبل بوده است.

سوء‌مدیریت‌هایی که نتیجه‌اش را حالا و در زندگی بازنشسته‌ها می‌بینیم و اگر چاره‌ای برایش پیدا نکنیم ممکن است تبعات بدتری هم داشته باشند.

عباس قائد رحمت - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها