اوباما از پشت به اعراب خنجر زد

داعش به دنبال تصرف جهان

روزنامه انگیسی میرور در گزارشی به نقشه‌ای اشاره کرد که براساس آن داعش قصد دارد چین، اسپانیا و شمال آفریقا را تصرف کند.
کد خبر: ۸۲۵۲۱۴
داعش به دنبال تصرف جهان

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ، نقشه منتشر شده از سوی داعش نشان از طرح‌های حساب شده آن‌ها در تصرف جهان تا قبل سال 2020 دارد.

به نوشته «میرور» این نقشه جدید نشان می‌دهد که هدف ‌این گروه تروریستی احاطه بر خاورمیانه، شمال آفریقا و بخش‌هایی از اروپا ظرف 5 سال آینده است.

«اندور هاسکن» خبرنگار بی بی سی در کتاب جدیدش تحت عنوان «خلیفه ترس و وحشت» به نقشه جدید داعش اشاره کرده که در آن نواحی از اسپانیا در غرب اروپا تا مرزهای چین در شرق به عنوان قلمروی جدید این گروه پوشش داده شده و به بخش‌هایی از اسپانیا، پرتغال و فرانسه که از سوی «موروها» از قرن هشتم تا 15 تحت اشغال بود، نام عربی آن «اندلس» داده شده است.

هاسکن در این زمینه گفت: «آن‌ها می‌خواهند هر آن‌چه را که می‌بینند به عنوان جهان اسلام به تصرف خود درآورند. آن‌ها حالا خلیفه دارند و تصمیم دارند علیه بقیه جهان باشند. اگر داعش سلاح هسته‌ای داشت، علیه ما استفاده می‌کرد.»

این روزنامه در خاتمه نوشت: داعش هم اینک 50 هزار عضو دارد و بیشتر به مدد احاطه بر میادین نفت و گاز در عراق و سوریه نزدیک به 2 میلیارد پوند دارایی دارد.

اوباما تحمل مخالفت با برجام را ندارد

گروهی وجود دارند - شامل نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی - که اساسا با هر نوع توافق با ایران مخالف هستند بنابراین خشم رئیس‌جمهور آمریکا در مواجهه با این گروه قابل فهم است اما وی تحمل هیچ گونه انتقادی را ندارد.

به گزارش تسنیم، روث مارکوس، در روزنامه واشنگتن‌پست، از باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، درخواست می‌کند که در ادبیات خود در قبال منتقدین برنامه جامع اقدام مشترک تجدید نظر کند: "رئیس‌جمهور اوباما می‌گوید آنهایی که با توافق هسته‌ای ایران مخالفت می‌کنند یا ایدئولوژیک یا غیر منطقی هستند. من از توافق حمایت می‌کنم، با این حال فکر می‌کنم که این ارزیابی غیردقیق و نامنصفانه است. این نوع برخورد تلاش اوباما برای قانع کردن کنگره را به تحلیل می‌برد."

مارکوس البته می‌نویسد که این نوع موضع اوباما بعضا قابل درک است: "گروهی وجود دارد - بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، سر دسته آنها است - که هیچ گونه توافق قابل تصور با ایران برایشان قابل پذیرش نیست. آنها پارامترهای لازم برای یک توافق را چنان گسترده تعریف می‌کنند - ایران نه تنها باید برنامه هسته‌ای‌اش را کنار گذارد بلکه از فعالیت‌های بی‌ثبات کننده در منطقه نیز تبری جوید - که هیچ شانسی برای موافقت ایرانی‌ها وجود ندارد."

نویسنده واشنگتن‌پست در ادامه بیان می‌دارد که البته برخی استدلال‌های اوباما گمراه‌کننده است: "وی به صورت گمراه‌کننده‌ای درباره این استدلال که توافق 'به صورت دائمی ایران را از دستیابی به سلاح باز می‌دارد' مبالغه می‌کند. البته در معنای لغتنامه‌ای 'به صورت رسمی توسط قانون، حکم یا اقتداری دیگر ممنوع شده' اینگونه است اما در واقعیت بدین معنا نیست که ایران نتواند پس از انقضای دوره زمانی توافق به سمت سلاح هسته‌ای رود."

الریاض: اوباما از پشت به اعراب خنجر زد

روزنامه الریاض، کشورهای عربی را بزرگترین بازنده توافق هسته ای ایران با قدرت های بزرگ معرفی کرد و نوشت:رویکرد آمریکا در حل و فصل مسائل با ایران قطعا گزینه ای جدای از تصمیمات راهبردی واشنگتن نیست. تجارب گذشته به ما آموخته است که این ابرقدرت در صدد دوستی یا نفرت ورزیدن نیست همان طور که دوستان مطلق ندارد. بلکه روابط خود را براساس فرمول و قاعده منافع تنظیم می کند. براساس این دیدگاه، توافق هسته ای با ایران تقسیم نفوذ میان دو طرف را تثبیت خواهد کرد این در حالی است که بزرگترین بازنده کشورهای عربی هستند که خود را معلق در خلاء خواهند یافت.

روزنامه الریاض عربستان سعودی در مقاله ای با عنوان «اوباما و بازار حل و فصل اختلافات با ایران!» به قلم علی ناجی الرعوی نوشت، قابل پیش بینی بود که موافقتنامه هسته ای امضاء شده میان کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا با ایران، آثار خود را روی جهان عرب باقی بگذارد و دیدگاه های تحلیلگران، ناظران و سیاستمداران عرب میان مخالف، طرفدار و نگران از این توافق در نوسان باشد و در میان آنها افرادی یافت شوند که با حالتی پرحرارت و انفعالی این سئوال را مطرح کنند که: چگونه کشورهای غربی، پس از این مدت طولانی از قطع رابطه با ایران، بالاخره با این کشور اشتراک منافع پیدا کردند؟ و چگونه از ایدئولوژی برای دستیابی به این معامله تاریخی بهره برداری شد که براساس آن، این کشور پس از نزدیک یک سوم قرن قرار داشتن در «محور شرارت» به این سرعت، به عنصری سازنده و قابل اتکاء یا بازیگر محوری در نبرد کشورهای منطقه با گروه های تندرویی مانند داعش و القاعده و دیگر گروههای تروریستی تبدیل شد؟

این روزنامه سعودی بااشاره به اینکه اوباما از پشت به اعراب خنجر زد نوشت: همه این موارد قابل پیش بینی بود چرا که بسیاری از عربها این احساس را داشتند که این توافق صرفا یک معامله میان غربی ها و ایران است که به محض آن که واشنگتن و کشورهای غربی احساس کردند بیش از 10 کشور عربی عملا وارد مرحله مرگ بالینی(مغزی) شده اند، این معامله به نفع ایران تمام شد... اما آنچه قابل پیش بینی نبود، اظهارات غیرعادی هفته گذشته باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در یک دانشگاه آمریکایی در واشنگتن است که در آن تلاش کرد از این توافق دفاع کند.

وی پس از آن که احساس کرد وارد یک رویارویی نامحدود با مخالفان توافق هسته ای در کنگره شده است از مخالفان آن انتقاد کرد چرا که به این باور رسیده است که حل و فصل اختلافاتی در این حجم با ایران، پایه های دیدگاه آمریکا را که مبتنی بر منطق منافع ملی است از بین خواهد برد چرا که این معامله به زیان منافع آمریکا در جهان عرب خواهد بود و علاوه بر آن، چنین توافقی آمریکا را وارد نبرد دائمی روابط متناقض با تعدادی از دوستانش خواهد کرد. زیرا نکته قابل توجه در سخنان اوباما، تنها پافشاری وی بر این مطلب نیست که گزینه تفاهم با ایران و گشایش در روابط و همکاری اقتصادی با این کشور، یک گزینه بزرگ راهبردی برای آمریکا و صلح در منطقه است، بلکه نکته شگفت انگیز، ابراز اطمینان وی درخصوص تغییری است که این توافق در روند ثبات در منطقه غرب آسیا(خاورمیانه) ایجاد خواهد کرد چرا که این منطق دارای ابهام یا فریبکاری لفظی است که خوش خیالی را با برنامه و طرحی که می تواند این ثبات را محقق کند، اشتباه گرفته است.

۱۰شرط انصارالله برای همکاری با هادی

روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع آگاه مدعی شد که جنبش انصار الله با اعلام ۱۰ شرط به فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن، موافقت کرده تا با رئیس جمهور مستعفی یمن همکاری کند.

منابع آگاه مدعی شده‌اند که «اسماعیل ولد الشیخ احمد» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در دیدار با «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن در ریاض اعلام کرده که جنبش انصار الله با در نظر گرفتن ۱۰ شرط آماده کنار آمدن با قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت هستند.

این منابع به روزنامه عربستانی «الشرق الاوسط»، گفته‌اند که در دیدار غیر منتظره اسماعیل ولد الشیخ با هادی؛ فرستاده ویژه سازمان ملل اعلام کرده که رهبران جنبش انصار الله اعلام آمادگی کرده‌اند با در نظر گرفته شدن ۱۰ شرط در زمینه‌های سیاسی و نظامی با هادی همکاری کنند و قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل را بپذیرند.

این منبع تنها با ذکر یکی از شروطی که ادعا می‌کند رهبران جنبش انصار الله در نشست اخیرشان در مسقط اعلام کرده‌اند گفت یکی از این ۱۰ شرط؛ اعزام ناظران بین المللی به یمن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها