پنج سال پیش، مدیر عامل بی ام دابلیو گفته بود که 4 نفر از هر 5 خریدار X1 تصور میکردند که اتومبیل آنها دیفرانسیل جلو است.
درحالیکه این اتومبیل روی پلتفرم دیفرانسیل عقب سری 1 ساخته میشد. حالا نسل دوم X1 با تغییری بنیادین همراه شده است. نسخه پایه این اتومبیل، واقعا دیفرانسیل جلو است.
مدل 2016 بی ام دابلیو X1 پلتفرم خود را از سری 2 اکتیوتورر و گرنتورر که بیشتر در اروپا عرضه میشوند، به عاریه گرفته است. این همان پلتفرمی است که برای نسل سوم MINI هم استفاده خواهد شد.
درحالیکه نسل اول X1 بهعنوان یک تفسیر منحصربهفرد از یک SUV کراساوور برای تفریح و سرگرمی بیشتر طراحی شده بود، X1 جدید کمی محافظهکارانه و با تکرار زبان طراحی و سبک بی ام دابلیو معرفی شده است. مدل 2016 بی ام دابلیو X1 از چهرهای قویتر و خشن تر سود میبرد. چراغهای جلو با نوارهای LED، سپر جلوی اسپرت و جلوپنجره برجستهتر همراه با روکشهای پلاستیکی روی بدنه، سقف با شیب ملایم و اسپویلر درب عقب، مجموعهای دلنشین و متناسب را خلق کردهاند.
درحالیکه طول اتومبیل، کاهش یافته، افزایش فاصله بین دو محور، عرض و ارتفاع اتومبیل، تغییر قرارگیری موتور از حالت طولی به عرضی و کاهش اندازه موتورها باعث شده تا فضای بیشتری برای سرنشینان و توشه آنها فراهم گردد. با این حال نقاط تمایز آن با انواع واگن سری 2 گرنتورر نیز کاهش یافته است.
فضای داخلی مدرن همراه با سیستم سرگرمی مستقل iDrive با نمایشگر 6.5 اینچی و روکشهای پارچه یا چرم داکوتا و تجهیزاتی نظیر نمایشگر سربالا و سیستمهای ایمنی پیشرفتهای نظیر هشدار خروج از خط و پیشگیری از برخورد با ترمزهای اضطراری خودکار و دستیار حرکت در ترافیک با کروز کنترل تطبیقی و هشدار برخورد با عابر پیاده و غیره از جمله موارد قابل ذکر این مدل است.
مشتریان میتوانند با سفارش تریم های xLine و M اسپرت، یک طراحی جذابتر شامل کیتهای آئرودینامیکی بدنه و چرخهای آلیاژی 18 اینچی سبکوزن و روکشهای داخل کابین چرم و آلکانترا و تزئینات آلومینیومی را به دست آورند.
بی ام دابلیو X1 دیفرانسیل جلو، پیشرانه شش سیلندر خطی را نیز از دست داده و این بدان معنی است که مدل 35i دیگر جانشینی نخواهد داشت. تنها پیشرانه موجود برای بازار ایالاتمتحده نیز یک موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری توربو برای مدل xDrive28i است که 228 اسببخار قدرت و 350 نیوتنمتر گشتاور ثمره آن است.
این مدل چهارچرخ محرکه، در حالت عادی 100 درصد گشتاور را روی چرخهای جلو دریافت میکند. در صورت نیاز چرخهای عقب از طریق یک کلاچ چندصفحهای درگیر میشوند. نسخه sDrive نیز بهصورت دیفرانسیل جلوی صرف خواهد بود. آمریکاییها، تنها یک گزینه برای انتقال نیرو دارند و آن گیربکس هشت سرعته خودکار است.
در اروپا، ارائه موتورهای قابل انتخاب، بیشتر و متنوعتر خواهد بود. از جمله باید به موتور سه سیلندر دیزلی با قدرت 114 اسببخار اشاره کرد. برای مدلهای ضعیفتر میتوان از گیربکس شش سرعته دستی انتخاب کرد.
مدلهای M با تعویض سریعتر دندهها، تعلیق محکمتر، فرمان دقیقتر و صندلیهای اسپرت قابل انتخاب هستند.
X1 جدید نسبت به اسلاف خود، حدود 30 کیلوگرم سبکتر شده است. با این وجود، طبق اعلام بی ام دابلیو، عملکرد این اتومبیل تغییر چندانی نسبت به نسل پیشین نداشته و مثلا مدل 28i شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت را در 6.3 ثانیه ثبت میکند.
بی ام دابلیو X1 جدید رقابت سختی با رقبایی تازهنفس چون آئودی Q3، لکسوس NX و مرسدس بنز GLA و شاید کراساوور جمعوجور آینده کادیلاک خواهد داشت اما اگر شما قبلا فکر میکردید که X1 شما یک اتومبیل دیفرانسیل جلو است، حالا انتظاراتتان کاملا محقق شده است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد