شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید «کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۸۲۲۲۷۵
اختلاف نظر تکفیری ها منجر به تجاوزهای ناموسی شد

شاه عربستان در سواحل فرانسه

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:درحالی که مردم مظلوم و فقیر یمن هر روز زیر بمباران‌های آل سعود به خاک و خون کشیده می‌شوند، برای شاه عربستان در سواحل فرانسه مراسم آوارخوانی زنان ترتیب داده شده است. به گزارش پایگاه الوعی نیوز، مجتهد نوشت: هم اکنون برنامه بزرگ خوانندگی در محل اقامت ملک سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی در شهر کان فرانسه با حضور گروهی از زنان و مردان خواننده دردست برنامه‌ریزی و تهیه است. وی افزود: هر یک از این زنان و مردان آوازه‌خوان، علاوه بر دریافت هدیه‌های ویژه، از شاه سعودی یک میلیون دلار جایزه دریافت خواهند کرد. ملک سلمان خود در راه‌اندازی این مراسم نقشی ندارد و این ایده از سوی محمد فرزندش مطرح شده است. مجتهد ادامه داد: احتمالاً این مراسم خوانندگی در یکی از شب‌های آینده برگزار شود، اما هنوز تاریخ و زمان دقیق آن مشخص نشده است. اقدامات انجام گرفته برای مجهز کردن قصر باشکوهی در سواحل منطقه فالوریس در جنوب فرانسه و تعمیرات آن، خشم فرانسوی‌ها را که به این سواحل رفت و آمد می‌کنند، برانگیخته است. شاه سعودی تعطیلات تابستانی خود را در قصری در جنوب فرانسه می‌گذراند و دولت فرانسه ساحل این منطقه را محاصره کرده و اجازه تردد به شهروندان این کشور نمی‌دهد. این اقدام دولت فرانسه خشم مردم فالوریس و گردشگران را برانگیخته است.

تهدید به اشغال کویت از سوی وزیر دفاع عربستان

جمهوری اسلامی آورده:محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان در پی اعتراض کویت نسبت به توقف بهره‌برداری از چاه نفتی مشترک الخفجی از جانب عربستان، کویت را به اشغال و الحاق آن به خاک کشورش تهدید کرد. منابع اطلاعاتی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می‌گویند: محمد بن سلمان با تهدید به اشغال کویت، نه تنها چاه خفجی بلکه کل کویت را به لحاظ تاریخی بخشی از سرزمین عربستان دانست. این منابع به واکنش تند محمد بن سلمان نسبت به ادعای کویت برای جبران خسارت‌های ناشی از توقف بهره‌برداری از چاه نفتی خفجی توسط عربستان اشاره کرده و افزودند: محمد بن سلمان در جلسه‌ای گفت: ما کویت را از چنگال صدام نجات دادیم و الآن چه کسی او را از دست ما رها خواهد کرد؟ کویت هیچ دلیلی برای برتری بر ما را ندارد و کشوری است که یک چهارم ریاض وسعت دارد.

جلب نظر یهودیان آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران

جمهوری اسلامی نوشت:سخنرانی نتانیاهو علیه توافق هسته‌ای در کنیسه‌های سراسر آمریکا به صورت زنده پخش خواهد شد. جمهوری‌خواهان و سازمان‌های مخالف توافق هسته‌ای ایران، مبلغ 20 میلیون دلار برای تبلیغات به ویژه تبلیغات تلویزیونی علیه توافق هسته‌ای ایران هزینه می‌کنند. عصر ایران گزارش داد: نتانیاهو و اوباما همزمان به دنبال جلب نظر یهودیان آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران هستند. نتانیاهو قصد دارد سه‌شنبه آینده از طریق اینترنت به صورت مستقیم با یهودیان آمریکا علیه توافق هسته‌ای با ایران صحبت کند. این اقدام نتانیاهو تلاشی برای جلوگیری از تایید توافق هسته‌ای ایران در کنگره آمریکاست. وی به شدت از توافق هسته‌ای ایران انتقاد می‌کند. اوباما برعکس نتانیاهو، تلاش می‌کند موافقت کنگره با توافق هسته‌ای را به دست بیاورد.

نظر جدید وزیر اوقاف مصر

روزنامه جمهوری اسلامی آورده: محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر در سخنانی خواستار قرار دادن جبهه منحل شده علمای الازهر در فهرست گروه‌های تروریستی شد. اعضای این جبهه وابسته به گروه اخوان المسلمین هستند. وی همچنین خواستار اتخاذ مواضع فوری و قاطع علیه تمامی افراد وابسته به این جبهه و همچنین افراد وابسته به اتحادیه جهانی علمای مسلمان شد که رهبری آن را یوسف قرضاوی برعهده دارد.

اختلاف نظر تکفیری ها منجر به تجاوزهای ناموسی شد

جمهوری اسلامی آورده:اختلافات گروه‌های تکفیری تروریستی با همدیگر منجر به تجاوزهای ناموسی درون گروهی آنها شده است. عناصر داعش، پس از به اسارت گرفتن همسر یکی از اعضای گروه تروریستی «النصره» وی را مورد آزار و اذیت قرار دادند. به گزارش شبکه العالم، ابوحفص، تروریست تونسی عضو گروه النصره (شاخه القاعده در سوریه) با انتشار فیلمی در شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد که همسرش به دست عناصر داعش مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. سایت المرصد روز جمعه تاکید کرد که «ابوحفص» در این فیلم گفت پس از محاصره شهر «دیرالزور» سوریه توسط عناصر داعش مجبور شد همسر خود را تنها بگذارد و از این شهر فرار کند؛ عناصر داعش هم پس از ورود به این شهر همسرش را به اسارت گرفتند و به او تجاوز کردند. گروه‌های تروریستی در سوریه به هدف تحت کنترل گرفتن مناطق بیشتر و دریافت سهم بیشتری از کمک‌های مالی و تسلیحاتی خارجی، به شدت با یکدیگر درگیر هستند.

برگزاری دوره تربیت مربی انتخابات در شهریورماه

روزنامه ایران در ستون دیگه چه خبر نوشت:دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به اهمیت بحث آموزش دست‌اندرکاران اجرای انتخابات، از «برگزاری دوره تربیت مربی انتخابات» در شهریور سال جاری خبر داد و گفت: «در این دوره 270 نفر از کارشناسان منتخب استان‌ها به عنوان مربی مباحث انتخاباتی آموزش می‌بینند تا ان‌شاءالله مشکلی در برگزاری انتخابات نداشته باشیم.» به گزارش ایسنا، علی پورعلی مطلق با بیان اینکه رئیس جمهوری تأکید کرده است که باید انتخاباتی پرشور، رقابتی، سالم و آزاد برگزار شود، اظهار کرد: «پیروزی ما در گرو عمل به قانون و برگزاری انتخابات سالم است، باید شرایطی را فراهم کنیم که مردم احساس کنند آنچه از صندوق رأی بیرون آمده خواست واقعی آنان است.» وی، رعایت اخلاق، راستگویی، امانتداری و قانونمداری را شعار انتخاباتی دولت عنوان کرد و گفت: «بر اساس نص صریح قانون، مجریان و ناظران انتخابات باید بیطرف باشند.»

سفر جمعی از نمایندگان «کنگره» به اسرائیل

ایران نوشت:تعدادی از نمایندگان کنگره امریکا قصد دارند امروز طی سفر یک هفته‌ای به اسرائیل، مقام‌های تل‌آویو را نسبت به دادن رأی منفی به «برجام» مطمئن کنند. «تسنیم» با اعلام این خبر به نقل از گاردین افزود: «بیش از 60 نفر از نمایندگان امریکایی قصد دارند با پرواز «بیزینس کلاس» به اسرائیل سفر کنند و در هتل‌های 5 ستاره اقامت کنند. «آیپک» (کمیته امور عمومی اسرائیل و امریکا) مقدمات سفر این 60 نماینده امریکایی را فراهم کرده است. از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد نخست وزیر اسرائیل قصد دارد در مخالفت با توافق هسته‌ای روز سه‌شنبه آینده از طریق اینترنت برای یهودیان امریکا سخنرانی کند. قرار است سخنرانی او به صورت مستقیم از عبادتگاه‌های یهودی (کنیسه) در امریکا پخش زنده شود. بنیامین نتانیاهو همچنین در برنامه دیگری با سخنرانی در کنفرانس سران سازمان‌های یهودی امریکایی و انجمن‌های یهودی در امریکای شمالی به سؤالات حاضران در نشست درباره توافق هسته‌ای پاسخ خواهد داد.

این بار؛ «بیلبورد» در حمایت از توافق هسته ای

روزنامه ایران نوشت:به تازگی در بیلبوردهای شهری تهران طرح هایی در زمینه توافق هسته ای منتشر شده و بر لزوم وحدت در زمینه مذاکرات هسته ای تاکید شده است.به گزارش «تابناک» در این طرح ها عبارت « یک ملت هستیم چه در مذاکرات وچه در مبارزه» همراه با تصویر از یک دیپلمات و یک سرباز تلفیق شده است.

یک ایرانی و یک کوبایی، در صدر حامیان مالی «جب بوش»

ایران نوشت:بر پایه اطلاعات منتشر‌ه از هزینه‌های مبارزات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری امریکا، یک ایرانی و یک کوبایی در صدر حامیان مالی جب بوش، فرماندار جمهوریخواه سابق فلوریدا- که از جمله مهم‌ترین گزینه‌های نامزدی این حزب به شمار می‌رود- قرار دارند. به گزارش تابناک به نقل از گاردین، «مایک فرناندز»، میلیاردر ساکن فلوریدا که در دهه ۱۹۶۰ از کوبا به ایالات متحده مهاجر کرده، در صدر جدول حامیان مالی بوش قرار دارد. وی از ماه «مارس» تاکنون، به تنهایی و در سه مرحله، ‌سه میلیون دلار به کمپین بوش کمک مالی کرده است. پس از وی و در رده دوم، هوشنگ انصاری، سفیر ایران در امریکا در دوران پیش از انقلاب قرار دارد که در حال حاضر ساکن تگزاس است. وی به همراه همسرش، شهلا انصاری، ‌دو میلیون دلار در اختیار کمپین انتخاباتی جب بوش قرار داده است. گفتنی است، تنها افرادی که شهروند امریکا بوده یا دارای «گرین کارت» این کشور هستند، می‌توانند به کمپین‌های سیاسی کمک مالی کنند و این دو فرد، ده‌ها سال است ‌در ایالات متحده ساکن بوده و از چنین امکانی برخوردار‌ند.

استقبال از هدیه حدادعادل به ظریف

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که کتاب «یادداشت‌های روزانه فروغی» یکی از کتاب‌هایی بود که طی هفته گذشته هم خبرساز بود و هم توانست پرفروش شود. انتخاب نوشت؛ این کتاب از آن جهت خبرساز بود که غلامعلی حدادعادل پس از حضور محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه در مجلس به‌منظور ارائه گزارش از روند مذاکرات هسته‌ای، آن را به او اهدا کرد و همین تصویر خبرساز بود و پس از انتشار واکنش‌هایی برانگیخت. حال این کتاب پس از خبرساز بودن توانست در هفته گذشته در چند کتاب‌فروشی پرفروش شود و نشان داد اگر شخصیت‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به کتابی توجه نشان دهند یک کتاب می‌تواند با موفقیت روبه‌رو شود.

مرگ مادر بن‌لادن در سقوط هواپیما

آرمان نوشت:شنیده شد که مادر اسامه بن‌لادن رهبر سابق القاعده در سقوط هواپیمای اختصاصی در انگلیس کشته شد. این هواپیما در نزدیکی فرودگاه «بلک بوش» در جنوب بریتانیا، در پارکینگ بزرگ فروش خودرو سقوط کرد و منفجر شد. انتخاب نوشت؛ این اتفاق در روز جمعه، منجر به آتش گرفتن تعداد زیادی از خودروها شد. در این حادثه علاوه بر خلبان، سه نفر از سرنشینان کشته شدند. این هواپیما از نوع وینوم 300 بود. چهار سرنشین این هواپیما شامل مادر بن‌لادن، سنا خواهر بن‌لادن و همسرش زهیر‌هاشم به‌همراه خلبان اردنی بودند که همگی کشته شدند. سفارت عربستان‌سعودی در لندن در توئیتر تسلیت خود را خطاب به خانواده بن‌لادن اعلام کرد.

نصب پرده کعبه در سازمان ملل

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد، بار دیگر پرده(پوشش) باب الکعبه را به این سازمان اهدا کرد که طی مراسمی در یکی از سالن‌های سازمان ملل رونمایی شد.پارسینه نوشت؛ در مراسمی در محل سازمان ملل متحد در نیویورک، عبدا... بن یحیی المعلمی نماینده عربستان در سازمان ملل متحد و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد از پرده باب الکعبه پس از تثبیت در مکان سابق آن در یکی از سالن‌های سازمان ملل متحد پس از نوسازی آن پرده‌برداری کردند. المعلمی در مراسمی که به همین منظور برگزار شد، در سخنانی به مراحل بافت پرده کعبه مشرفه در دوران‌های مختلف اشاره کرد و گفت: ملک فهد پرده باب الکعبه را به عنوان هدیه در سال 1983 میلادی به سازمان ملل متحد تقدیم کرد.

اقدام عجیب شهرداری مشهد

آرمان آورده:شنیده شد که برای چندمین بار، تصویر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور کشورمان از سردر شهرداری مشهد پوشانده شد! به گزارش پارسینه؛ پیش از این هم در مناسبت‌های مختلف شاهد بودیم که شهرداری مشهد با نصب بنرهای مختلف بالای سر درب ورودی خود، روی عکس رئیس‌جمهور را می‌پوشاند، در حالی که با در نظر گرفتن ابعاد بنر، خیلی راحت می‌شود جلوی این اتفاق را گرفت، کما اینکه در دوره شهردار قبلی مشهد هیچگاه عکس «محمود احمدی‌نژاد» زیر بنرهای مناسبتی پوشیده نمی‌شد! این اتفاقات در حالی می‌افتد که «صولت مرتضوی» شهردار فعلی مشهد از طیف اصولگرایان و حامیان احمدی‌نژاد بوده و در وزارت کشور دولت‌های هشتم و نهم، مسئولیت‌داشته است.

توضیح عراقچی درباره پرت کردن خودکار کری

آرمان نوشت:شنیده شد که صفحه اینستاگرام گروه تلگرامی چلنج با انتشار تصویری نوشت که عباس عراقچی، ماجرای پرت‌کردن خودکار به سمت جان کری در جریان مذاکرات را تایید کرده است. در متن منتشرشده در این صفحه اینستاگرام آمده است: سیدعباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده ایرانی، در دیالوگی کوتاه در تلگرام،خبر اندختن‌خودکار در مقابل جان کری را تائید کرد. وی خاطرنشان کرد که جان کری چند بار بابت این اتفاق عذرخواهی کرده است. این تصویر که در گروه چلنج منتشر شده است متن کوتاه توضیح عراقچی پیرامون ماجرای پرت‌کردن خودکار را منتشر کرده است که چندی پیش توسط علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح شده بود.

برخورد نامناسب با مسافران ایرانی در ترکیه

آرمان نوشت:شنیده شد که در یکی از پروازهای هواپیمایی پگاسوس که به مقصد استانبول در حرکت بوده است، مسافران ایرانی شاهد برخورد زننده ماموران هواپیمایی بوده‌اند. مهر نوشت؛ پرواز شماره ۵۱۳ هواپیمایی پگاسوس از فرودگاه امام به مقصد فرودگاه استانبول با حدود ۸ ساعت تاخیر پرواز می‌کند. قبل از پرواز، مسافرانی که پرواز‌های کانکشن به کشور‌های دیگر داشتند می‌دانستند که پرواز بعدی خود را از دست داده‌اند و درخواست کرده‌اند که اجازه دهند تاخیری را که با از دست دادن پرواز بعدی باید در ‌استانبول باشند در تهران بگذرانند. در فرودگاه استانبول مسافرانی که مقصد بعدی‌شان شهر اسلو بوده متوجه می‌شوند که باید ۳ روز منتظر پرواز بعدی باشند. مسافران از شرکت هواپیمایی می‌خواهند که با پرواز دیگر و زودتر حرکت کنند. صحبت‌ها بالا می‌گیرد و کارمند شرکت پگاسوس بی‌احترامی و پرخاش می‌کند و این بی‌احترامی‌ها با اعتراض مسافران همراه می‌شود.

محتوای شبنامه مجلس چه بود؟

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که یک نماینده مجلس گفت: در شبنامه منتشرشده در مجلس٬ برجام ترجمه‌ای سلیقه‌ای توسط وزارت امورخارجه خوانده شده بود. ایلنا نوشت؛ کمال‌الدین پیرموذن تصریح کرد: برخی افراد به‌دلیل اینکه توفیقات دولت و مردم را می‌بینند، از این موفقیت‌ها عصبانی هستند، لذا حرف‌هایی می‌زنند که نشان‌دهنده همین عصبانیت و ناراحتی است. این نماینده مجلس نهم همچنین درباره پخش شبنامه‌ در مجلس درباره ترجمه متن برجام خاطرنشان کرد: در شبنامه‌ای که سه‌شنبه و چهارشنبه در مجلس پخش شده، به عنوان ترجمه سلیقه‌ای متن برجام، از متن ارائه شده توسط وزارت امورخارجه یاد شده است و ظاهرا برخی با انتشار این شبنامه‌ها قصد دارند در میان نمایندگان در این‌باره ذهنیت منفی ایجاد کنند. پیرموذن خاطرنشان کرد: عده‌ای با اظهارات توهین‌آمیز و پخش شبنامه در مجلس، گویی قصد انتقام از دولت و نمایندگان برآمده از اراده ملت و تلخ‌ کردن کام ملت را دارند.

توقیف 10 فروند کشتی صیادی چینی در چابهار

روزنامه آرمان آورده:شنیده شد که استاندار سیستان‌و‌بلوچستان گفت: 10 فروند کشتی صیادی ترال چینی در آب‌های سرزمینی ایران در نزدیکی سواحل دریای عمان در چابهار توقیف شد. علی اوسط هاشمی اظهار کرد: جوانب و نحوه برخورد ورود غیرقانونی این کشتی‌های صیادی به آب‌های سرزمینی ایران در حال پیگیری است. ایرنا نوشت؛ وی گفت: سیاست سازمان شیلات کنترل صید به روش ترال است و محدوده مجوزها نیز در فاصله طولانی از سواحل به متقاضیان داده شده است. استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ایران در برخورد با صیادان خارجی نیز این سیاست را اعمال می‌کند. برخی منابع رسمی پیش از این گفته بودند: این کشتی‌ها به گفته ناخداها و ملوانان آنها در حدود یک هفته در آب‌های سرزمینی ایران در محدود 5 مایلی در حال صید و صیادی بوده‌اند. به گفته آنان حدود 70 تا 80 خدمه در این 10 فروند کشتی صیادی چینی حضور دارند که بررسی‌ها برای نحوه برخورد با این اقدام غیرقانونی در حال انجام است.

ذره بین دستگاه های مسئول روی واردات اقلام فرهنگی ممنوعه

روزنامه خراسان نوشت:بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک نهاد مسئول به دستگاه های مربوط در کار واردات کالا، اعلام شده است که حسب تاکیدات برخی مسئولان و نهادها، در اجرای ماده 122 قانون امور گمرکی، باید بر ورود و ترخیص نوشت افزار با تصاویر و نمادهای مغایر با فرهنگ عمومی و موازین شرعی دقت و نظارت بیشتری صورت گیرد و همچنین به مصادیق ممانعت از ورود و ترخیص هرگونه کالای دارای عبارت یا علامت مخالف نظم عمومی، شئون ملی، عفت عمومی یا مذهب رسمی کشور توجه بیشتری شود.

دستور دولت برای حذف 5 وزیر از کمیسیون امور تهران

خراسان نوشت:بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه، اعلام شده است که حسب نظر هیئت وزیران و به استناد اصل 138 قانون اساسی، وزیران جهادکشاورزی، اطلاعات، ورزش و جوانان، دفاع و تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ترکیب کمیسیون خاص امور کلان شهر تهران و سایر کلان شهرها موضوع تصویب‌ نامه اسفندماه سال 92 دولت حذف می شوند و رئیس شورای عالی استان ها با حق رأی به کمیسیون مذکور اضافه می ‌شود.

پیشکش کامل خودروسازی به شرکت‌های خارجی!

روزنامه کیهان نوشت:دو روزنامه حامی دولت از «واگذاری 100درصد سهام خودروسازان به سرمایه‌گذاران خارجی» و «پیشکش صنایع به خارجی‌ها» خبر دادند.

روزنامه اعتماد در این زمینه نوشت: دید و بازدید وزرای اقتصادی با فابیوس فرانسوی تنها چند روز پس از مذاکره با هیئت آلمانی به تنهایی حاشیه‌ها و سؤالات زیادی را در ذهن متبادر می‌کند، حال اینکه پیش از مذاکرات نیز دست‌اندرکاران بخش خودرویی کشور که تعاملات زیادی با فرانسوی‌ها در دو دهه اخیر داشتند، آب پاکی را روی دست خودروسازان فرانسوی ریختند و اعلام کردند دیگر نمی‌خواهند مذاکرات‌شان را فقط با فرانسوی‌ها ادامه دهند و این‌بار به جای امضای قرارداد درپی دریافت خسارت از ساکنان شهر برج ایفل هستند.

اعتماد از پیام وزیر صنعت به سرمایه‌گذاران خارجی برای واگذاری 100 درصدی سهام خودروسازان خبر داده و بهانه این امر را جذب نقدینگی برای صنایع توصیف می‌کند. براساس این گزارش وزیر صنعت باز هم موضوع کمبود نقدینگی را مورد توجه قرار داده و افزوده است: «کمبود نقدینگی دلایل مختلفی از جمله رکود، تورم، تغییر و افزایش نرخ ارز و مسائل تحریم دارد که بیشترین تأثیرات آن روی صنایع قابل مشاهده است.

«بنده فکر می‌کنم با اصلاح سیاست‌های بین‌المللی بتوانیم منابع بیشتری از خارج از کشور جذب کنیم تا به افزایش نقدینگی داخل کمک کند. بانک‌ها در شرایط پساتحریم از طریق ارتباطی که با بانک‌های خارجی برقرار می‌کنند می‌توانند خطوط اعتباری لازم را دریافت کنند تا حجم مبادلات افزایش یابد.»

وی در جلسه شورای سیاستگذاری خودرو برای خارجی‌ها پیام‌های خاص خود را فرستاد و اعلام کرد: «هر شرکت خارجی که در ایران تولید کند، می‌تواند 100 درصد مالکیت را هم داشته باشد.»

اما روزنامه شرق همین خبر را نشانه «پیشکش صنایع به خارجی‌ها» دانسته و نوشت: وعده مالکیت صددرصدی سهام شرکت‌های صنعتی ایران برای خارجی‌ها درحالی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران مطرح می‌شود که خود می‌تواند آغازگر جریانی نو در اقتصاد ایران باشد؛ جریانی که هرچند می‌تواند رشد و رونق اقتصادی ایران را به همراه داشته باشد، اما این بیم می‌رود که شرکت‌های خارجی صنایع ایران را محلی برای سهم‌بری خود کرده و اقتصاد ایران با قدرت‌های جدیدی روبه‌رو شود که می‌توانند در کنار گروه‌های خاص برخی از صنایع ایرانی را به بیرون گود پرتاب کنند.

پیش از این حمید حسینی، یکی از فعالان اقتصادی، در گفت‌وگو با «شرق»، هشدار داده بود باید مسئولان توجه داشته باشند که خارجی‌ها در تمامی حوزه‌های اقتصادی کشور نفوذ نکنند تا بازارها کاملاً تحت اختیار آنها قرار گیرد و در مثالی به چین اشاره کرد که هرگز به خارجی‌ها اجازه ورود به صنعت بورس این کشور را نداده بود.

مقایسه توافق وین با قطعنامه 598 قیاس مع‌الفارق است

کیهان آورده:دیروز آقای دکتر لاریجانی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی که با خبرگزاری ایسنا مصاحبه می‌کرد، در پاسخ به این سوال که «از نظر جنابعالی مجلس باید درباره برجام نظر بدهد یا شورای عالی امنیت ملی»؟ گفت؛ «مجلس شورای اسلامی از باب اصول قانون اساسی باید نسبت به اینگونه معاهدات بین‌المللی نظر بدهد، اما در برخی موارد نیز نظر نداده است، مثل قطعنامه 598».

مقایسه برجام با قطعنامه 598 در حالی است که این دو مقوله با یکدیگر تفاوت ماهوی دارند. برجام، یک توافق است و مطابق اصل 77 قانون اساسی تمامی «عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد». و اصل 125 نیز تاکید می‌کند «امضای عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، موافقت‌نامه‌ها ‌و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت‌ها و همچنین امضای پیمان‌های مربوط به اتحادیه‌های بین‌المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس‌جمهور یا نماینده قانونی اوست» بنابراین نظر مجلس شورای اسلامی در قبول و یا رد توافق وین، یک الزام و ضرورت قانونی است و آنگونه که جناب لاریجانی مطرح کرده است از نوع سلیقه سیاسی نیست که ایشان می‌فرمایند «شاید مجلس هم نظر بدهد، بهتر باشد»!

و اما، قطعنامه 598 که موضوع آن خاتمه جنگ ایران و عراق بود، از نوع توافق‌نامه و معاهده و امثال آن نبوده و از این روی نیازی به تصویب مجلس شورای اسلامی نداشته است بلکه مطابق اصل 110 قانون‌اساسی، پذیرش یا رد آن از اختیارات رهبری بوده است که اینگونه نیز تحقق یافت. توضیح آن که بند 5 از بندهای یازده‌گانه اصل 110 قانون اساسی «اعلام جنگ و صلح و بسیج نیروها» را از جمله اختیارات رهبر انقلاب دانسته است.

گفتنی است رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور محترم -94/4/24 - تاکید فرمودند: «لازم است متنی که فراهم آمده با دقت ملاحظه و در مسیر قانونی پیش‌بینی شده قرار گیرد و آنگاه در صورت تصویب، مراقبت از نقض عهدهای محتمل طرف مقابل صورت گرفته و راه آن بسته شود». حضرت ایشان در خطبه‌های نماز عیدفطر نیز تصریح فرمودند که متن تهیه شده- برجام- بایستی در مجاری قانونی پیش‌بینی شده خود، بررسی شود.

چرا بورس برخلاف توافق ژنو این بار هیجان زده نشد؟!

روزنامه کیهان نوشت:شاخص بورس از 24 تیر ماه، یعنی فردای جمع‌بندی مذاکرات در وین برخلاف انتظارات، در حال کاهش است.

این در حالی است که تصور می‌شد با تمام شدن مذاکرات هسته‌ای و نتایج برد ایران از این مذاکرات، بازارهایی چون بورس رونق بگیرند و به شدت رو به صعود بگذارند.

اما برخلاف تمامی این تصورات و امیدها، فردای توافق هسته‌ای رسید اما بورس دنده معکوس گرفت و رو به نزول گذاشت. این روند نزولی در روزهای بعد هم تکرار شد. پس از آن بود که رسانه‌های حامی دولت که تا قبل از پایان مذاکرات هسته‌ای، چشم‌انداز تاریخی برای اقتصاد کشور از جمله بورس ترسیم می‌کردند، به فکر یافتن علل سقوط بورس افتادند.

به گزارش مشرق در روزهای اخیر کارشناسان بورس دلایل متعددی برای نزول بازار سرمایه پس از توافق وین مطرح کرده‌اند که چکیده اظهارات آنها را در دو بخش می‌توان جمع‌بندی کرد. جمع‌بندی اظهارات کارشناسان آن است که دلیل اول سقوط بورس تشدید رکود اقتصادی و دلیل دوم آن هم آگاهی سهامداران از واقعیات جمع‌بندی مذاکرات در وین است.

به گفته کارشناسان، در شرایط عادی با توجه به تشدید رکود اقتصاد کشور و کاهش سوددهی شرکت‌ها، در یک ماه گذشته نیز بورس باید به روال افت تدریجی خود ادامه می‌داد، اما تبلیغات رسانه‌ای درباره لغو کامل تحریم‌ها در مذاکرات هسته‌ای سبب شد بورس در طول مذاکرات اخیر روندی خلاف جهت اقتصاد پیش بگیرد و صعودی شود.

اما با پایان یافتن مذاکرات و انتشار متن توافق و روشنگری فوری رسانه‌ها درباره داده- ستانده‌های کشورمان از توافق وین، سهامداران بورس تقریبا از همان شب توافق دریافتند که در بهترین حالت این توافق تا پنج شش ماه دیگر هیچ تاثیر واقعی بر اقتصاد کشور ندارد. بنابراین باد خوش‌بینی به اقتصاد و بورس در همان شب توافق فرو خوابید و بورس به مدار واقعیت بازگشت.

در تایید این استدلال می‌توان به عبرت گرفتن سهامداران و فعالان بورس از ماجرای توافق ژنو در آذر ماه سال 1392 نیز اشاره کرد. در آن زمان که دولت یازدهم تازه چند ماه بر سر کار آمده بود و در 100 روز اول خود توافق ژنو را امضاء کرد، مسئولان ارشد دولت تفاسیری از این توافق به مردم ارائه کردند که گویا به زودی تمامی تحریم‌ها لغو خواهد شد.

از اواخر آذر ماه 1392 فعالان بازار سرمایه از این که فعلا خبری از گشایش‌های بزرگ اقتصادی و رفع تحریم‌ها نیست، باخبر شدند و متعاقبا ترمز هیجانات بورس کشیده شد.

بدین ترتیب آن مقطع کوتاه رشد حبابی بورس با یک دوره طولانی سقوط همراه شد و زیان‌های شدیدی به سهامداران وارد کرد.

بنابر همین تجربه بود که فعالان بازار سرمایه این بار پس از جمع‌بندی مذاکرات در وین، با هیجان کمتر و واقع‌بینی بیشتری به متن توافق نگاه کردند و تحت تاثیر جشن‌های خیابانی، مارش‌های پیروزی و هیجانات رسانه‌ای قرار نگرفتند.

رونمایی از سناریویی که مذاکرات هسته‌ای فقط بهانه آن بود

کیهان آورده:روزنامه‌های زنجیره‌ای به بهانه جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای در وین، فاز تازه‌‌ای از سازش یکطرفه با آمریکا را کلید زده و شرکت روحانی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل را فرصت دیدار با اوباما رئیس دولت شیطان بزرگ دانستند.

روزنامه آفتاب‌یزد تیتر اول «دیدار روحانی و اوباما در سازمان ملل» رسانه‌های غربی احتمال دادند) را برجسته‌ کرد و نوشت: حال پس از توافق مهم هسته‌ای پس از کش و قوس‌های فراوان زمزمه‌های ملاقات روسای جمهور آمریکا و ایران به گوش می‌رسد. زنگ آغاز این گمانه‌زنی‌ها را به نظر می‌رسد برخی رسانه‌های غربی زده‌اند. دیروز در محافل رسانه‌ای این گمانه‌زنی به نقل از گاردین مطرح و دست به دست چرخید. اذعان آفتاب یزد به دنباله‌روی از سناریوی رسانه‌های غربی در حالی است که این روزنامه در ادامه می‌نویسد: اگرچه این رسانه دلیل محکمی غیر از همزمانی برای احتمال این دیدار مطرح نکرده است اما به نظر می‌رسد خبر فوق قابل تامل است. در واقع از آنجایی که فی‌الحال تابو مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در مسئله هسته‌ای شکسته شده است دور از ذهن نیست که روسای جمهوری دو کشور نیز برای باقی مسائل بین ایران و آمریکا ملاقات و گفت‌وگو نمایند.

این روزنامه می‌افزاید: هرچند گفت‌وگوی تلفنی روحانی با اوباما در سال 92 اعتراض‌های بلندمدتی در داخل را به همراه داشت اما به عقیده ناظران آن گفت‌وگوی کوتاه خود می‌تواند زمینه‌ساز شکستن تابوی ملاقات دو رئیس‌جمهور شود. اکنون گمانه‌زنی‌ها در این زمینه آغاز شده و امکان اینکه تابوی دیگری در دولت حسن روحانی شکسته شود وجود دارد.

روزنامه آرمان نیز با تیتر «فرش قرمز نیویورک زیر پای روحانی» خواستار تابوشکنی مجدد در سفر به نیویورک و دیدار با اوباما شد و نوشت در سفر قبلی سناریوهای مختلف اعم از دیدار در راهرو یا بر سر میز شام رسمی روحانی از پذیرش دیدار درست در زمانی که همه انتظار آن را داشتند سر باز زد و در نهایت به هنگام خروج روحانی و در مسیر فرودگاه تلفن لیموزین حامل روحانی زنگ خورد و روسای جمهوری آمریکا و ایران 15 دقیقه با یکدیگر گفت‌وگو کردند و البته برای اولین بار در تاریخ روابط ایران و آمریکا پس از انقلاب، وزرای خارجه دو کشور درحاشیه مذاکرات هسته‌ای مستقیم و رودررو سخن گفتند، ارتباطی که تابوی مذاکرات مستقیم را شکست.

... حال با رقم خوردن توافق قرن، زمینه تازه‌ای فراهم شده است.

یادآور می‌شود پیش از این، هاشمی رفسنجانی مذاکره با آمریکا را شکستن تابوی بزرگ توصیف کرده بود و به نظر می‌رسد برای برخی طیف‌های دارای خوش‌گمانی مفرط به آمریکا اساسا مذاکرات هسته‌ای بهانه و پوششی برای نزدیکی بیشتر به آمریکا بوده است.

سیاه‌نمایی افسار گسیخته اعتبار دولت را زیر سوال می‌برد

روزنامه کیهان نوشت:وزیر اقتصاد دولت دهم به انتقاد از برخی سیاه‌نمایی‌ها و وارونه‌نمایی‌ها توسط مسئولان دولت فعلی پرداخت.

به گزارش رسانه‌ها، شمس‌الدین حسینی در نشست برخی اعضای دولت سابق گفته است: مدام گفتند مسکن مهر باعث تورم شده است. واقعا بعد از توقف مسکن مهر پایه پولی کنترل شد؟ حجم نقدینگی کنترل شد؟ نقدینگی در همین دو سال 80 درصد افزایش یافته است. نقدینگی به 820 هزار میلیاردتومان رسیده است. کل نقدینگی تا پایان دولت دهم 460 هزار میلیارد تومان بوده است؛ یعنی در همین دو ساله 350 هزار میلیارد تومان به نقدینگی افزوده شده است. این یعنی رشد 80 درصدی. درباره هدفمند کردن یارانه‌ها هیچ اقدامی در این کشور تاکنون اتفاق نیفتاده بود، برای اولین‌بار توزیع یارانه نقدی بین همه مردم انجام شد. اقدامی که در جهت عدالت انجام شد و متاسفانه به پوپولیسم متهم شدیم. در مقابل کاری که این دولت انجام داد توزیع سبد کالا بود! با یک بسته ماکارونی می‌خواهید امنیت غذایی مردم را تأمین کنید؟

وزیر سابق اقتصاد افزود: در دولت دهم هفته‌ای یک بار جلسه اشتغال داشتیم، برنامه داشتیم و اجرا کردیم و آمار بیکاری کاهش پیدا کرد. بعد آمدند و با یک روش من درآوردی گفتند 14 هزار شغل خالص ایجاد شده است. با همین روش من درآوردی از بهار 92 تا بهار 94 دریغ از یک شغل مثبت. 320 هزار شغل از دست رفته است. وقتی شما یک روش آماری غلط را پیاده کردید، گریبان خودتان را می‌گیرد. بیایید توضیح بدهید اگر در دولت قبل 14 هزار شغل خالص ایجاد شده است، شما چقدر شغل تولید کردید؟

وی ادامه داد: امروز در همین هسته‌ای می‌گویند، ما دستاوردمان این است که 19 هزار سانتریفیوژ را به 6 هزار تا تبدیل کردیم و دستاوردشان حفظ این 6 هزار سانتریفیوژ است. حال سوال این است آن 19 هزارتا دستاورد نبود؟

حسینی افزود: گفتند؛ 800 میلیارد دلار درآمد نفتی، من به همین بهانه مجدد حساب و کتاب کردم به استناد سایت بانک مرکزی، کل درآمدهای نفتی کشور در فاصله سالهای 1384 تا 1391، 614 میلیارد دلار است. چطور به همین راحتی 614 میلیارد دلار را 800 میلیارد دلار عنوان می‌کنند؟ درآمدهای نفتی به حکم قانون به حساب شرکت نفت واریز می‌شود. در کشور ما رئیس‌جمهور و دولت فعال مایشاء که نیستند، تمام منابع کشور در قالب برنامه توسعه و برنامه بودجه سنواتی باید هزینه بشود. غیر از این است؟

وی گفت: چرا ما باید عددها را اشتباه و غلط بگوییم و در کشور شبهه ایجاد کنیم و بعد توقع دارید خارجی‌ها بیایند گزارش‌های خوبی از کشور ما مخابره کنند؟ از ماست که برماست. براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی کل واردات کشور در 8 سال دولت نهم و دهم 420 میلیارد دلار بوده است اما گفتند 720 میلیارد دلار. من تاسف می‌خورم یک نهاد رسمی کشور برای اینکه آمار دولت قبل را مخدوش کند، اعتبار خود را زیر سوال می‌برد؛ یعنی فرق 420 و 720 را نمی‌دانید؟ 370 میلیارد دلار از 420 میلیارد، ظرفیت تولید را افزایش داده و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها