گفتگو با "علیرضا احمدی خرم "کاریکاتوریست،به بهانه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر استان بوشهر؛

تجسم هنر

شهر شیراز که بسیاری از آن به عنوان پایتخت فرهنگی ایران نام می‌برند، همزمان با دهه کرامت یعنی از اواخر مرداد میزبان هنرمندانی خواهد بود که جان و دلشان برای شاه خراسان می‌تپد، دوازدهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی رضوی قرار است امسال در چهار رشته نقاشی، مجسمه‌سازی، پوستر و نشانه برگزار شود و تاکنون نزدیک به 400 نفر با 500 اثر رضوی در این رویداد شرکت کرده‌اند.
کد خبر: ۸۲۱۸۲۴
تجسم هنر رضوی در پایتخت فرهنگی ایران

به گزارش جام‌جم، وجود بارگاه امام رضا(ع) در مشهد، بارگاه شاهچراغ در شیراز و بارگاه حضرت معصومه(س) در قم همواره در طول تاریخ برای ایرانیان همراه با نعمت و برکت بوده است.

این بار هنرمندان نیز به پاس این نعمت، هنر را ابزاری قرار داده‌اند تا از طریق آن جلوه‌های نورانی هنر دینی با رویکرد به سیره و فرهنگ رضوی را متجلی کنند. در چنین شرایطی هنر رضوی می‌تواند بیش از پیش وجوه نورانی امام غریب شیعیان را به تصویر بکشد و باعث پیوند میان هنر و پیشنیه اعتقادی مردمان کشورمان شود.

380 نفر با 500 اثر

مهدی امیدبخش، معاون هنری اداره ارشاد اسلامی فارس که مسئولیت دبیرخانه جشنواره را نیز به عهده دارد، درباره آخرین آمار آثار ارسالی به جشنواره هنرهای تجسمی رضوی به خبرنگار ما گفت: تاکنون 380 نفر با ارسال حدود 500 اثر در این رویداد شرکت کرده اند که با توجه به استقبال علاقه‌مندان مهلت ارسال آثار که تا 10 مرداد بود، پنج روز دیگر هم تمدید شد.

به گفته او، آثار این جشنواره در چهار گالری شهر شیراز در روزهای 25 مرداد تا 5 شهریور امسال به نمایش گذاشته خواهد شد.

مسئول دبیرخانه دوازدهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی رضوی سپس به اعلام اسامی داوران رشته‌های مختلف پرداخت و گفت: امسال در رشته نقاشی اصغر کفشچیان مقدم، بهنام جلالی و نیما ادهم آثار را ارزیابی می‌کنند. همچنین در رشته مجسمه‌سازی علی محبوبی صوفیانی، بهداد لاهوتی و علی هنرور داوران جشنواره هستند و در رشته‌های پوستر و نشانه هم مرتضی محلاتی، مهرزاد دیرین و هما دل ورای مسئولیت بررسی آثار را به عهده دارند.

هماهنگی فرم با محتوا

علی‌اکبر جهانگرد، دبیر تخصصی این جشنواره نیز در این رابطه به جام‌جم گفت: همواره در تولید آثار هنری می‌گوییم که فرم و محتوا باید هماهنگ باشد. در کار اجرایی هم باید فرم با محتوای اجرایی ما همخوان باشد و ما در این جشنواره همواره این موضوع را مد نظر قرار می‌دهیم.

جهانگرد درباره وزن تیم داوری این جشنواره نیز اظهار کرد: به جرات می‌گویم که تیم داوری جشنواره تیم متخصصی است. همه داوران از استادان شناخته شده دانشگاهی هستند. داوران رشته‌های مختلف طی چند جلسه با کارگروه‌های مختلف انتخاب شده‌اند.

او درباره تفاوت‌های جشنواره امسال با دوره‌های قبل هم توضیح داد: امسال تغییرات کلی را در جشنواره اعمال کردیم. یکسری جلسات تخصصی درخصوص ارتقای سطح جشنواره داشتیم و این که همزمان هنرمندان بیشتری در این رویداد شرکت کنند. سرانجام تصمیم بر این شد رشته‌های مختلف تجسمی این جشنواره را محدودتر کنیم تا رشته‌های نهایی جشنواره به صورت تخصصی‌تر برگزار شود. ما سال‌های قبل، جشنواره هنرهای تجسمی رضوی را در هشت یا 9 رشته برگزار می‌کردیم که سطح کیفی مطلوبی نداشت. امسال جشنواره به چهار رشته تقلیل یافت تا به صورت تخصصی‌تر برگزار شود.

افزایش جوایز

جهانگرد ادامه داد: از طرف دیگر در ادوار گذشته جایزه نفر اول یک میلیون و 500 هزار تومان بود در حالی که مثلا هنرمند باید از تبریز اثرش را با هزینه خودش به شیراز می‌فرستاد و اثر دوباره به تبریز بازمی‌گشت. در نتیجه خیلی برای هنرمند از نظر مالی صرف نمی‌کرد. تصمیم گرفتیم میزان جایزه را به 5/2 میلیون تومان افزایش دهیم.

از سوی دیگر برای شرکت بیشتر هنرمندان با ادارات ارشاد اسلامی استان‌ها مکاتبه کردیم تا آثار مرتبط با جشنواره رضوی را که مطلوب ادارات است، با هزینه خودشان برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. به این صورت هنرمندان هم می‌توانند به صورت شخصی برای جشنواره آثارشان را ارسال کنند و هم می‌توانند از طریق ادارات ارشاد اسلامی استان خود اقدام کنند.

دبیر تخصصی جشنواره هنرهای تجسمی رضوی با تاکید بر این نکته که همچنان میزان جوایز جشنواره کم است، بیان کرد: اگر توقع داریم متناسب با مفاهیم در نظر گرفته شده برای این جشنواره، آثاری تولید شود باید برای هنرمندان میل و انگیزه ایجاد کنیم؛ آن هم هنرمندانی که ماه‌ها وقت صرف می‌کنند تا آثاری با موضوعات رضوی خلق کنند.

افتتاحیه دوازدهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی رضوی 25 مرداد برگزار می‌شود و نفرات برگزیده اول شهریور مشخص خواهند شد.

تلاش برای جهت دهی به هنر دینی

علی‌اکبر جهانگرد، دبیر تخصصی جشنواره هنر تجسمی رضوی:‌ پیشینه هنر ایرانی و اسلامی در تاریخ معاصر ما مشخص است. باید گفت متاسفانه پیوند میان آثار هنری و مسائل اعتقادی کمرنگ شده که این در شرایط فرهنگی کشور ما اتفاق مناسبی نیست. بر این اساس جشنواره تجسمی رضوی تلاش دارد در این زمینه جهت‌دهی‌هایی انجام دهد که در خور توجه باشد. وجود بارگاه نورانی حضرت امام رضا (ع) در کشور ما یک انگیزه است تا بتوانیم آثار درخور هنری که نسبتی با پیشینه اعتقادی ما دارد تولید شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها