گفتگو با "علیرضا احمدی خرم "کاریکاتوریست،به بهانه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر استان بوشهر؛

تجسم هنر

جشنواره تجسم‌هنر بوشهر به عنوان یکی از رویداد های جشنواره هنرهای تجسمی فجر در استانها برگزار می شود، امسال در بوشهر نیز شاهد این رویداد بودیم.
کد خبر: ۱۴۴۹۵۲۸
نویسنده زهرا ماندنیان فرد-خبرنگار

1) در خصوص کارکردهای این جشنواره بگویید.  

جشنواره هنرهای تجسمی فجر همانند دیگر حوزه های این جشنواره از جمله جشنواره فیلم یا موسیقی فجر از رویدادهایی ست که چند سالی است برگزار می شود و شاید بتوان گفت سراسری ترین رویداد تجسمی است که به شکل منسجم برگزار می سود. نمایشگاه تجسم هنر رویداد استانی این جشنواره است. بدین معنا که با محوریت تولیدات هنری در استان ها و پس از ارزیابی های لازم و داوری آثار برگزار می شود. کارکردهای مختلفی بر این جشنواره می توان بیان کرد. بهره مندی از حضور و ظرفیت هنرمندان بومی استانها، ارائه تصویری از هنر در هر استان و بهره مندی از مولفه های بومی در اثار هنری،خلاقیت محور بودن آثار، رقابت بین هنرمندان در طرح ایده ها و اندیشه های نو و در یک بیان کلی تر ایجاد شور و نشاط هنری در سراسر کشور همزمان با این جشنواره در مرکز از کارکردهای آن از دیدگاه من است.  

 ۲) رویکرد اصلی جشنواره امسال فجر استانی  را در چه مولفه‌های پی می توان ارزیابی نمود؟ 

جشنواره تجسم هنر استان بوشهر امسال با تلاش دبیرخانه جشنواره و موسسه انجمن هنرهای تجسمی استان بوشهر کلید خورد و از هنرمندان برای شرکت در آن دعوت شد.  شاید با توجه به شعار جشنواره که بهره گیری از هنر هنرمندان مولف بود نگاه خلاقانه هنرمندان شرکت کننده در خلق اثر هنری و تلاش آنان برای تولیدات آثار بدیع و متفاوت را بتوان از رویکردها بشمار آورد.   

 ۳) تنوع و تکثر آثار در جشنواره هنرهای تجسمی فجر بوشهر چگونه بود؟ 

در رشته های مختلفی شاهد حضور آثار هنری در نمایشگاه تجسم هنر بودیم. رشته هایی چون کاریکاتور، خوشنویسی، کالیگرافی، عکس،پوسترو نقاشی  در این نمایشگاه حضور داشتند که تنوع خوبی است. ضمن اینکه هنرمندان بسته به شرکت در ارسال آثار از شهرستانهای مختلف استان بودند و شاهد مرکز گرایی نبودیم.

 ۴) چقدر جشنواره های تجسمی استانها می تواند در معرفی داشته های هنری آن استان موثر باشد و اصولا چه تفاوتی با دیگر رویدادهای مرتبط با آن دارد؟

بسیار موثر اند. جشنواره ها به عنوان رویدادهایی که دارای استمرار در اجرا و برگزاری هستند هر ساله تصویری روشن و واضح از توانمندی های هنری هر استان  ارائه می دهند. مجالی برای حضور هنرمندان مطرح هر استان هستند و با توجه به اینکه هر ساله و همزمان در استان های مختلف برگزار می شوند در یک نگاه تحلیلی تر موقعیت های هنری هر استان را نشان داده و فرصتی برای رشد و ارتقای آثار هنری هنرمندان در کنار دیگر استانها فراهم می سازند. 

   ۵) شما به عنوان یک کاریکاتوریست در این دوره از جشنواره شرکت داشته اید. جایگاه هنر کاریکاتور را در جشنواره تجسم هنر چگونه می بینید؟

با توجه به حضورم در نمایشگاه و با توجه به بازخوردهایی که از بینندگان آثار داشتم تصور می کنم نگاه مردم به کاریکاتور در جشنواره نگاه خوبی بود. مشخصا با توجه به رویکرد طنز و تحلیلی که در کاریکاتور و کارتون هست بازدیدکنندگان ارتباط خوبی با آثار این بخش از نمایشگاه داشتنند و برایشان جذاب بود.  

   ۶) جایگاه هنر کاریکاتور در استان بوشهر  طی ادوار مختلف چه جایگاهی است و آیا عموم مردم توانسته اند با این هنر ارتباط برقرار کنند؟

هنر کاریکاتور از مهمترین رشته های تجسمی است و در استان بوشهر به همت جمعی از هنرمندان این رشته هرساله نمایشگاه هایی برگزار می‌شود و در نمایشگاه های گروهی نیز کاریکاتوریست های استان حضور و مشارکت فعال دارند و در واقع استان جایگاه نسبتا خوبی در این رشته دارد و سابقه برگزاری نمایشگاه های کاریکاتور در استان خوب است. ارتباط بصری مخاطبین با آثار کاریکاتور البته در حال رشد است.

تجسم هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها