رئیس سازمان حج و زیارت به اقدامات انجام شده و برنامه ریزی برای اعزام زائران به حج تمتع و اربعین اشاره کرد و گفت: اعزام زائران تمتع از اول شهرویر ماه انجام شود و تهرانیها با ۱۰ هزار نفر در صدر هستند.
کد خبر: ۸۲۰۵۰۶
جزئیات اعزام زائران به تمتع و اربعین

سعید اوحدی در مورد جزئیات اعزام زائران به حج تمتع، افزود: در تمتع امسال ۶۱ هزار زائر اعزام می‌شوند که ۵۳ درصد آنها زن و ۴۷ درصد نیز مرد هستند که متوسط سن آنها ۵۷ سال است؛ به طوری که نسبت به سال گذشته ۱.۵ سال سن آنها جوان شده است. همچنین پیرترین زائر ۹۳ سال از سیرجان و کوچک‌ترین زائر شش سال از کهگیلویه و بویراحمد دارد.

وی با اشاره به اینکه اعزام زائران از طریق ۴۵۵ کاروان انجام می‌شود، گفت: زائران امسال با ۲۵۵ پرواز از ۱۹ ایستگاه پروازی از اول شهریور تا بیست و ششم شهریور ماه به عربستان اعزام خواهند شد که بازگشت این افراد نیز از ششم مهرماه تا بیست و ششم همین ماه ادامه دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: استان تهران با ۱۰ هزار زائر دارای بیشترین تعداد و ایلام نیز با یک کاروان، کمترین تعداد زائران اعزامی به حج تمتع را خواهد داشت.

اوحدی از توسعه پل هوایی فرودگاه امام (ره) برای عبور زائران حج تمتع خبر داد و گفت: بر اساس مذاکرات انجام شده با شرکت فرودگاه امام خمینی (ره)، قرار است این پل هوایی تا اول شهریور ماه به بهره‌برداری برسد و اعزام تمتع از این فرودگاه انجام خواهد شد.

وی همچنین گفت: تعداد پزشکان زن تمتع نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش دارد و همچنین ۷۰ درصد نیز تنوع غذایی و ۳۰ درصد نیز کیفیت اجرایی حج، از افزایش برخوردار بوده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در مورد صدور ویزای زائران تمتع نیز گفت: طی سال‌های گذشته حتی یک مورد نیز وجود نداشت که زائر به دلیل عدم صدور ویزا از سفر باز ماند و در سال جاری نیز با همکاری وزرای حج و خارجه عربستان، این موضوع به شدت پیگیری خواهد شد.

این مسئول به اعزام زائران در اربعین اشاره کرد و گفت: مدت هفت ماه است که ستاد هماهنگی عتبات عالیات با همکاری ۲۶ دستگاه مختلف تشکیل شده است که خدمات درمانی مناسبی نیز از سوی هلال‌احمر، سپاه و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.

به گفته وی، ستاد اربعین نیز در عراق به ریاست سفیر ایران در عراق تشکیل شده که امیدواریم هماهنگی‌های جدی در داخل عراق برای ارائه خدمات به زائران انجام شود و همچنین فردا نیز اولین جلسه هماهنگی در داخل عراق در سازمان حج تشکیل می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت از بهره‌برداری زائرسرای بزرگ شهدای «طریق‌القدس» در منطقه «چذابه» خبر داد و گفت: این زائرسرا تا پایان مرداد ماه به بهره‌برداری می‌رسد؛ به طوری که ظرفیت عادی آن پنج هزار نفر و در اربعین نیز ظرفیت آن به هفت هزار نفر خواهد رسید.

اوحدی ادامه داد: امیدواریم بخشی از زائرسرای «مهران» که زمین آن با تاخیر واگذار شده بود تا اربعین، کامل و در اختیار زائران قرار گیرد.

وی از راه‌اندازی سامانه جامع «سما» در سازمان حج خبر داد و گفت: این سامانه به منظور ارائه خدمات ثبت‌نام به تمامی زائرین راه‌اندازی شده است و همچنین بخشی از خدمات صدور ویزا نیز در ایام اربعین در شهرهای مرزی انجام خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: در ۱۱ مرداد ماه وزیر جهانگردی عراق به ایران سفر می‌کند که جلساتی نیز برای هماهنگی و تمهیدات لازم ارائه خدمات به زائران اربعین تشکیل می‌شود تا شاهد کاستی‌هایی در این خصوص نباشیم.

اوحدی گفت: سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار زائر از سه مرز «مهران»، «چذابه» و «شلمچه» به عراق اعزام شدند که امسال پیش‌بینی می‌کنیم این عدد به دلیل تمهیدات انجام شده و تشکیل ستاد اربعین افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان حج و زیارت به بیمه زائران اشاره کرد و گفت: تمامی زائران اربعین، عتبات و حج تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و ارائه خدمات بیمه تکمیلی نیز یکی از نوآوری‌هایی است که در حج تمتع به زائران ارائه خواهد شد؛ به طوری که دو بسته ویژه بیمه تکمیلی از طریق بیمه ایران در اختیار زائران قرار می‌گیرد.

اوحدی از جمع‌آوری ۱۰۰ درصد گذرنامه‌های زائران حج خبر داد و اظهار داشت: از امروز سازمان حج به صورت ۲۴ ساعته نسبت به ورود تمامی اطلاعات زائران به سامانه اقدام خواهد کرد و از پایان هفته نیز (۱۵ شوال) صدور روادید حج آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دغدغه دولت عربستان، تامین امنیت زائران و آرامش حج است، گفت: در جلسه اخیر با وزیر حج عربستان نیز به این موضوع تاکید شد.

رئیس سازمان حج و زیارت در مورد آخرین وضعیت عمره نیز گفت: در جلسه اخیر با وزیر حج عربستان، موضوع عمره مطرح شد و تاکنون دو جلسه‌ دادگاه دو پلیس خاطی عربستان برگزار شده اما هنوز جلسه سوم تشکیل نشده است که امیدواریم زودتر تشکیل و نتیجه آن مشخص شود و به هر حال خواست ما این است که مجرمان به اشد مجازات محکوم شوند و بعد از صدور رأی، در یک جلسه کارشناسی، راهکارهای جامع برای تامین امنیت زائران ایرانی در نظر گرفته شود و سپس ما در خصوص اعزام زائران تصمیم‌گیری خواهیم کرد. اما امروز هیچ برنامه‌ای برای عمره نداریم.

اوحدی به اقدامات خاص پزشکی برای زائران تمتع اشاره کرد و گفت: در سال جاری برای اولین بار یک موبایل و سیم‌کارت در اختیار زائران بیماری که به دلیل مشکل حاد در بیمارستان‌های سعودی بستری می‌شوند، قرار می‌گیرد؛ به طوری که افراد می‌توانند با گرفتن یک شماره به طور مستقیم با پزشک حج در ارتباط باشند.

وی تاکید کرد: همچنین برای گم‌شدگان نیز برای اولین بار تمامی اطلاعات زائرین بر روی پدهایی قرار می‌گیرد تا بلافاصله بعد از گم شدن بتوانند از طریق نیروهای امدادی کنترل شوند و همچنین برنامه دیگری نیز برای زائرین مسن‌تر داریم که آن نیز برنامه GPS است که البته هنوز قطعی نشده است.

رئیس‌ سازمان حج و زیارت از برگزاری جلساتی با سه اپراتور رایتل، ایرانسل و همراه اول خبر داد و گفت: تا پایان هفته با یکی از این اپراتورها قرارداد منعقد می‌شود تا خدمات به صرفه‌تر و آسان‌تر در اختیار زائران قرار گیرد.

اوحدی با اشاره به اینکه در تمتع امسال هیچ کمبودی از لحاظ دارو نخواهیم داشتیم، گفت: وزارت حج عربستان اعلام کرد که زائرینی که به هر علتی داروی خاصی استفاده می‌کنند، حتما باید نسخه پزشک به همراه داشته باشند تا امکان ارائه خدمات دارو به آنها فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت‌های عمره و حج و عتبات کاملاً شفاف است، گفت: حج تمتع علیرغم افزایش کمی و کیفی ۲۵ درصدی خدمات و ۳۰ درصدی اسکان و همچنین افزایش ۹ درصدی نرخ ارز نسبت به سال گذشته پنج درصد و نسبت به دو سال گذشته نیز ۱۵ درصد کاهش قیمت داشت. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها