«تهدید نظامی برنامه پسا توافق آمریکا»، «فهرست عقب نشینی های آمریکا»، «داوطلبان در انتخاب رشته فریب موسسات خصوصی را نخورند»، «تهران چقدر به آسمانخراش نیاز دارد؟»، فابیوس و موگرینی در راه تهران»،« وقتی دختر بیمار ریوی با کپسول اکسیژن از ظریف و صالحی قدردانی می کند:اشکهای مرد همیشه خندان»،«ترکیه مواضع داعش را بمباران کرد»، «هشدار ایران به آژانس بعد از «برجام» و «آیا پشت پرده حوادث مشهد در ریاض است؟!» از مهمترین عناوین صفحات اول روزنامه های صبح امروز هستند.
کد خبر: ۸۱۹۷۴۹
آیا پشت پرده حوادث مشهد در ریاض است؟!

سیاست روز:آیا پشت پرده حوادث مشهد در ریاض است؟!

روز گذشته خبری آمد که عجیب بود. خبر مسمومیت ۲۲ مسافر در مشهد. شاید به نظر عجیب نیاید چراکه مسمومیت چیزی است که در فصل تابستان اتفاق می‌افتد خصوصا در هنگام سفر اما و اگر بدانیم زائرانی که در مشهد مسموم شده‌اند عربستانی هستند ماجرا عجیب می‌شود!! چرا فقط زائران عربستانی در مشهد مسموم می‌شوند!! آیا کسی یا سازمانی می‌خواهد آنها را از حضور در ایران منع کند؟! آیا پروژه اسلام‌هراسی این بار به این شیوه قرار است پیگیری شود؟!
باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از عصرایران نوشته که کنسول عربستان سعودی در مشهد با اعلام این خبر به روزنامه الحیات گفت که کنسولگری پیگیر وضعیت این افراد است!! گفته شده که استفاده از سس مایونز تاریخ گذشته در رستوران هتل، دلیل مسمومیت اعلام شده است.
وقتی یادت می‌آید که قبل از این هم مرگ ۴ شهروند سعودی و مسمومیت ۳۰ نفر دیگر از مسافران این کشور در یکی از هتل‌های مشهد خبرساز شده بود باور نمی‌کنی این موضوع اتفاقی باشد هر چند که حتی ممکن است واقعا اتفاقی باشد چراکه هنوز دلیل اصلی این حادثه مشخص نشده است.
حالا کنسول سعودی وعده داده است هتل را تحت پیگیری قضایی قرار می‌دهد و در صورت درخواست آسیب‌دیدگان، تقاضای غرامت خواهد کرد!!! البته زائران دفعه قبل هم شکایتی نداشتند و حتی راضی شدند جان‌باختگان خود را در جوار حرم امام رضا به خاک بسپارند!! البته خدا را شکر این بار حادثه تلفات جانی نداشته و این مسافران سعودی و بحرینی بعد از درمان، از بیمارستان مرخص شده‌اند.

شاید آل‌سعود بخواهد شیعیان خود را با ایران دشمن کند!
چندی پیش زائران عربستانی در مشهد مقدس دچار مسمومیت شده و چند تن از آنها فوت کردند، حادثه‌ای که بی‌شک قلب هر ایرانی را هم مانند هر عربستانی به در آورد.
برخلاف رفتارهای آل‌سعود در شناسایی مجرمان و افشای اخباری که از اتفاقات ناگوار در کشورشان رخ می‌دهد، در ایران خیلی سریع این خبر پوشش داده شد و حتی از تلویزیون رسمی پخش شد تا بی‌دلیل شایعه‌سازی نشود، در عین حال باز هم برخلاف رفتارهای حکومت عربستان قوه قضائیه ایران به سرعت پرچمدار شناسایی عوامل اهمال‌کار این جریان شد و تاکنون پنج نفر هم دستگیر شده‌اند.
هر چند با اقدامات سریع و حساب شده مسئولان این‌بار رسانه‌های غربی نتوانستند از آب گل‌آلود ماهی خودشان را بگیرند اما با تکرار این موضوع، وقتی به دقت روابط ایران و سعودی‌ها را بررسی کنیم فرضیه‌ای در ذهن نمایان می‌شود و پرسش‌هایی در این‌باره شکل می‌گیرد، آیا آل‌سعود می‌تواند در رخ دادن این حادثه سهمی داشته باشد؟!
اما چرا این سوال به ذهن خطور می‌کند؟! بگذارید یکبار روابط ایران و عربستان را خصوصا در چند سال اخیر مرور کنیم.
در چند سال اخیر به دلیل رشد سریع فرقه وهابیت تضادهایی در ارتباط این افراد با ایرانی ها به وجود آمده تا آنجا که حتی در جریان فرودگاه جده آن فرد متجاوز اعتراف می‌کند که اقدام وی در راستای عمل به صحبت‌های یکی از امام جماعت‌های جده بوده است! پس وقتی تقریبا قشرهای تندرو و وهابی‌ها که اکثر جمعیت عربستان را تشکیل داده و با ایران در تضاد هستند چرا باید اندک جمعیت شیعی همچنان با ایرانیان مراوداتی داشته باشند؟! آن هم در زمانی که عربستان در تمام جبهه‌های جنگ نرم مقابل ایران قرار گرفته است.
پس حق داریم شک کنیم حادثه‌ای که در مشهد اتفاق افتاده می‌تواند ردپایی از آل‌سعود را در دل خود داشته باشد! هر چند که این موضوع تنها در حد فرضیه می‌تواند مطرح شود. اما روابط ایران و عربستان از اول انقلاب تا کنون را مرورمی کنیم.

انقلاب ایران
حاکمان سعودی شاهد سقوط سلطنت محمدرضا پهلوی آخرین پادشاه ایران بودند. آنان با تاسیس نظام جمهوری اسلامی ایران مواجه شدند نظامی که درصدد صدور انقلاب اسلامی به تمام کشورهای منطقه برآمده بود و آنها هیچ‌گاه با ملت ایران همصدا نشدند چراکه منافع خود را با از بین رفتن دیکتاتوری پهلوی از دست دادند!

آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران
ایرانیان از کمک‌های مالی و تسلیحاتی عربستان سعودی به عراق در جریان وقوع جنگ تحمیلی آن کشور علیه عراق در فاصله سال‌های ۸۸-۱۹۸۰ میلادی خشمگین بودند. در جریان این جنگ عراق علیه ایران از سلاح شیمیایی استفاده کرد.

فاجعه کشتار حجاج ایرانی در مکه
روابط میان عربستان سعودی و ایران در جولای سال ۱۹۸۷ میلادی به بدترین سطح ممکن رسید. در آن زمان ۴۰۲ نفر از زائرین که ۲۷۵ نفر آنان ایرانی بودند در جریان درگیری در شهر مکه به شهادت رسیدند. در ایران معترضان سفارت عربستان را تصرف کردند و دامنه اعتراضات شان به سفارت کویت کشیده بود. یکی از دیپلمات‌های سعودی در تهران به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد در آن زمان ملک فهد تلاش کرد تا روابط میان عربستان سعودی و ایران را در سال ۱۹۸۸ را بهبود بخشد. روابط دو کشور در سال ۱۹۹۱ میلادی از سرگرفته شد.

نشست تهران
در این سال شاهزاده عبدالله از ایران دیدار کرد و در نشست اسلامی در ماه دسامبر آن سال شرکت کرد. این اولین حضور بلندپایه‌ترین مقام عربستان سعودی پس از پیروزی انقلاب در ایران بود.

دوره‌هایی بهتر در روابط دو‌جانبه تهران - ریاض
ملک فهد پادشاه عربستان سعودی پیروزی رئیس‌جمهوری ایران در انتخابات سال ۲۰۰۱ میلادی را به او تبریک گفت و از سیاست‌های اصلاح‌طلبانه او استقبال کرد. او در آن زمان برای بهبود روابط تهران و ریاض تلاش کرد. رئیس‌جمهوری پیشین ایران از عربستان سعودی بازدید کرد. بهبود روابط میان دو کشور به حدی رسید که در آوریل سال ۲۰۰۱ میلادی پیمان امنیتی مشترکی میان تهران - ریاض امضا شد.

افزایش تنش‌های منطقه‌ای
در سال ۲۰۰۳ میلادی حمله نیروهای نظامی امریکایی به عراق و سرنگونی "صدام حسین" دیکتاتور پیشین آن کشور سبب شد تا شیعیان عراقی که اکثریت جمعیت آن کشور را تشکیل می‌دادند قدرت را در دست گیرند و عراق به سوی ایران تمایل پیدا کند. در سال ۲۰۰۶ میلادی جنگ میان نیروهای حزب‌الله لبنان و اسرائیل درگرفت. در این جنگ حزب‌الله پیروز شد و عربستان سعودی بیش از پیش از این موضوع هراسید که ایران قصد دارد تا ائتلاف جدید منطقه‌ای را علیه آن کشور تشکیل دهد. با بالا گرفتن موضوع برنامه هسته‌ای ایران پس از انتخاب "محمود احمدی‌نژاد" دغدغه عربستان سعودی افزایش یافت. سایت افشاگر "ویکی لیکس" گزارش داد که ملک عبدالله در سال ۲۰۰۸ میلادی از امریکا خواسته بود تا به ایران حمله کند و از این موضوع تحت عنوان "لزوم قطع سر مار" یاد کرده بود.

بهار عربی
عربستان سعودی از وقوع بهار عربی در کشورهایی چون مصر و تونس در هراس بود چراکه بیم آن می‌رفت که موج انقلاب‌های دموکراسی‌خواهانه به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس برسد. اعتراضات در بحرین خط قرمز سعودی‌ها محسوب می‌شود چراکه آن کشور در همسایگی ایران قرار دارد و شیعیان آن کشور روابط عمیقی با ایرانیان داشته‌اند. نیروهای نظامی عربستان سعودی برای کمک‌رسانی به خاندان آل‌خلیفه در بحرین به منظور سرکوب قیام مردمی عازم بحرین شدند.
عربستان سعودی ایران را متهم به حمایت از مخالفان شیعه بحرینی علیه دولت بحرین کرده بود. امریکا مدعی شد که توطئه‌ای را کشف کرده که طبق آن ایران قصد داشته سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را به قتل رساند. ریاض اظهار داشت که شواهدی در دست دارد که این موضوع را ثبات می‌کند. ایران این گزارش را تکذیب کرد و آن را جعلی و بیان آن را با هدف کارشکنی در روابط دوجانبه تهران - ریاض دانست.

جنگ سوریه، روابط ایران و امریکا، مذاکرات هسته‌ای
درگیری ایران و عربستان با وجودی که در دفاع از مردم مظلوم سوریه و یمن توسط ایران، علنی نشد و عرب‌ها با وجودی که چندین‌بار برای رسیدن کمک‌های دارویی ایران مشکل ایجاد کردند اما نمی‌خواستند این درگیری علنی شود! اما یادمان نمی‌رود در مذاکرات هسته‌ای چند بار وزیر خارجه عربستان مانع ایجاد کرد و چه سخنانی را بر زبان راند!!! همین‌هاست که ما را به شک می‌اندازد نکند مسمومیت شیعیان عربستانی در ایران بهانه آل‌سعود باشد!!

سیاست روز

-آیا پشت پرده حوادث مشهد در ریاض است؟!
-تهدید نظامی برنامه پسا توافق آمریکا
-مقاومت تنها گزینه یمنی ها
-سنگ بزرگ علامت نزدن

خراسان

کاخ سفید: آماده ارائه مفاد توافق محرمانه ایران و آژانس به اعضای کنگره هستیم
-محاکمه نظامیان متهم به قتل ویکتور خارا در شیلی
-امکان تبدیل 23 میلیارد دلار به ریال در ابهام
-فهرست عقب نشینی های آمریکا

کیهان

-چالش اوباما و کنگره تعقیب یک هدف از دو مسیر
-ترکیه فعالیت داعش در 13 استان را متوقف کرد
-میشل عون:امنیت لبنان مرهون حزب الله است
-داوطلبان در انتخاب رشته فریب موسسات خصوصی را نخورند

جام جم

-دیدنی های تلویزیون در روزهای داغ تابستان
-مدیریت واردات ضرورت پس از تحریم
-فریب انتخاب رشته تضمینی را نخورید
-تهران چقدر به آسمانخراش نیاز دارد؟

آرمان

-حضور 8 وزیر در مجلس:مسیر پاستور به بهارستان شلوغ است
-ساخت بزرگ ترین بیمارستان هسته ای
-فابیوس و موگرینی در راه تهران
-جزئیات قتل پزشک اردبیلی

ابرار

-سخنگوی مجمع نمایندگان استان اردبیل:مراجع ذیربط عامل نادان و جاهل قتل دکتر پیرزاده را به سزای عمل خود برسانند
-واکنش دفتر هاشمی رفسنجانی به تکذیب سخنانش درباره مهدی هاشمی
-رییس مجلس:موضوع هسته ای نباید باعث دو دستگی در کشور
-جملات جنگنده های ترکیه به داعش در سوریه

آفتاب

-وقتی دختر بیمار ریوی با کپسول اکسیژن از ظریف و صالحی قدردانی می کند:اشکهای مرد همیشه خندان
-چینی ها احساس خطر کرده اند؟!
-سناتور آمریکایی:سرمان کلاه رفت
-سفری برای دلجویی؟

اعتماد

-جمهوری جهانی ادبیات را حالا بهتر می شناسم
-سیاستمداری که در قدرت نیست قهرمانی است در زندان
-روحانی:دوبار دستور ترک مذاکره را دادم
-دوئل امریکایی

افکار

-توافق هسته ای موجب شکاف در متن مردم نشود
-اعضای بزرگترین پارلمان دنیا به تهران می آیند
-افت 10 درصدی صادرات در 4 ماه اخیر
-ترکیه مواضع داعش را بمباران کرد

ایران

-رئیس جمهوری در همایش سازمان های مردم نهاد در نظام سلامت:یک ایرانی هرگز در موفقیت های ملی برای دشمن کف نمی زند
-150 شرکت ایرانی و اروپایی در نشست وین
-کن و سولقان، چند رو بعد از سیر ویرانگر
-ورود دیرهنگام ترکیه به جنگ داعش

جوان

-فابیوس همه را یاد بیماران هموفیلی می اندازد
-هشدار ایران به آژانس بعد از «برجام»
-کری:تسلیم کردن ایران رؤیاپردازی است
-تجاوز ترکیه به سوریه از روی پل داعش

حمایت

-وزیرخارجه آمریکا علی رغم لاف ها و تهدیدها اعتراف کرد:تسلیم شدن ایران خیالبافی است
-هشدار کارشناسان به خوش بینی مفرط آثار لغو تحریم ها
-آیا کار زنان خانه دار ارزش گذاری می شود؟
-تجاوز ترکیه به خاک سوریه

رویش ملت

-بزرگترین ناکامی دوران ریاست من ناتوانی در تغییر قوانین مالکیت اسلحه است
-طرح صهیونیستی امنیتی سازی ایران خنثی شد
-سونامی سنا علیه توافق هسته ای ایران

سایه

-چه شد که عروسک ها جای هنرمندان را گرفتند؟
-وضعیت نابسامان اقتصادی صندوق بازنشستگی فولاد
-جلسه کارگروه انسجام بخشی آب و آبفای استان اردبیل
-دلواپسی های سیاسی برای بنزین وارداتی

عصر ایرانیان

-دولت یازدهم در پتروشیمی بندر امام ره بنزین تولید کرد
-تجاوز نظامی ارتش ترکیه به خاک سوریه آغاز شد
-سرازیر شدن مسئولان اروپایی به تهران !
-کری:تسلیم ایران تصوری خام است

قانون

-به فرانسه فرصت جبران بدهیم
-آب پاکی روی دست جنگ طلبان آمریکا
-نهاد داوری برای فیلمسازان تشکیل شد
-بانک ها ربا می دهند،بازار ربا می خورد!

مردم سالاری

-مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:از شهریور تمام دفترچه های بیمه حذف می شوند
-آنکارا مواضع داعش را بمباران کرد:آغاز مداخله ترکیه در جنگ سوریه
-آمادگی سرمایه گذاری خارجی ها در بورس
-دیپلماسی نفتی ایران

نسل فردا

-قوانین جدید انتخاب رشته کنکور
-پیشنهاد نفتی ایران به ترکمنستان
-آنچه بازار کتاب بعد از رمضان رونمایی کرد
-ثانیه شمار ورزش ایران برای المپیک ریو فعال شد

آفرینش


-علوی فاضل:نتایج آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اواخر شهریور اعلام می شود
-کارت هوشمند از شهریور جایگزین همه دفترچه های بیمه می شود
-دفترچه های راهنمای رشته های بدون کنکور، امروز منتشر می شود
-اعلام زمان آموزش نظامی ویژه طرح سربازی هیأت علمی

دنیای اقتصاد

-تیم هسته ای آمریکا زیر ضرب کنگره
-کدخوانی واکنش بورس به توافق
-آغاز فاز دوم دیپلماسی وین
-افت و خیز خانه های خالی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها