تیم ملی بسکتبال از تورنمنت اطلس دوران جدید خود را شروع می‌کند

تیم بستن آلمانی از چین تا چین

غیبت سه نفر از دعوت شده‌ها به تیم ملی، مذاکره با سه بازیکن باتجربه تیم ملی که در گیرودار حاشیه‌های باشگاهی، حرف‌هایی غیرمرتبط با تیم ملی داشتند اما ترکش آن حرف‌ها به تیم ملی خورد، در کنار خبر درخواست رفتن کاپیتان تیم ملی و سپس بازگشت او، از مهم‌ترین اخبار روزهای آغازین اردوی تیم ملی بسکتبال بود.
کد خبر: ۸۱۹۶۶۶
تیم بستن آلمانی از چین تا چین

درک بائرمن، سرمربی جدید و آلمانی تیم ملی بسکتبال از روز جمعه گذشته تیمش را برای رقابت‌های قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک 2016 برزیل آماده می‌کند. قرار است تیم ملی پس از چند روز تمرین برای حضور در تورنمنت چین راهی این کشور ‌شود. بائرمن با توجه به نیاز تیم به برنامه‌های تدارکاتی، این روزها مراقب نفراتی است که شاید بعد از دوران رقابت‌های باشگاهی، کمتر تمرین کردند؛ بنابراین او بیشتر به فکر سلامت این دسته از بازیکنانش است.

همین دلواپسی‌های سرمربی تیم ملی بسکتبال بود که ابتدا نمی‌خواست زیر بار تورنمنت چین برود، زیرا عقیده داشت برنامه زودهنگام تیم ملی آن هم با بازی‌های تدارکاتی ممکن است به نفرات آسیب بزند، اما وقتی فدراسیون بسکتبال با وجود اعلام آمادگی قبلی باز هم همه کارها را به بائرمن سپرد تا او تصمیم نهایی را اعلام کند، مرد آلمانی این روزهای بسکتبال با اردو و شرکت در بازی‌های اطلس چین موافقت کرد. او تیمش را با بازی‌های تدارکاتی چین محک می‌زند و سپس تا آغاز رقابت‌های جام ملت‌ها (اول مهر) در چین، بار دیگر با 12 بازیکن مرحله نهایی اردوها برای دفاع از عنوان قهرمانی بسکتبال ایران به این کشور سفر می‌کند.

در مقطع کنونی که تیم برای رقابت‌های اطلس آماده می‌شود، او تعداد بازیکنان بیشتری را با خود به چین می‌برد تا فشار روی بازیکنان تقسیم شود و مشکلی پیش نیاید. از این رو تیم ملی بسکتبال با 16 بازیکن رهسپار تورنمنت اطلس چین است.

بائرمن بتازگی از آلمان بازگشته است، اما در فاصله کوتاهی که پس از قرارداد با فدراسیون ایران به کشورش رفت و برگشت، چند بازی تدارکاتی هم برای تیم ملی فراهم کرد که بعد از بازی‌های چین برگزار می‌شود. به طوری که تیم بعد از یکی دو روز استراحت راهی آلمان می‌شود و در لورکوزن اردو می‌زند. بائرمن برگزاری سه مسابقه را در آلمان پیش‌بینی کرده است. احتمال حضور در تورنمنت مجارستان نیز وجود دارد که بلافاصله از اردوی آلمان برگزار می‌شود. فدراسیون بسکتبال در نظر دارد تیم ملی را پس از سفر اروپایی به طور مستقیم راهی جام ویلیام جونز در چین تایپه کند.

علاوه بر ایران که دعوت‌نامه شرکت در تورنمنت اطلس را گرفته است، هفت تیم آمریکا، ایتالیا، لیتوانی، ژاپن، اسلواکی، استرالیا و میزبان نیز دیگر شرکت‌کنندگان در این رقابت‎ها هستند. براساس قرعه‎کشی انجام شده تیم ملی بسکتبال در گروه اول با ایتالیا، چین و اسلواکی دیدار می‎کند. چهار تیم آمریکا، لیتوانی، ژاپن و استرالیا نیز در گروه دوم بازی می‌کنند.

مشکلات بازی کردن در آسیا

یکی از مشکلات اساسی تیم‌های آسیایی، کمبود دیدارهای تدارکاتی است.

کشور چین با استفاده از درآمدهای تلویزیونی و تبلیغاتی تا حدودی این مشکل را برطرف کرده است یا ژاپن که از طریق شرکت‌های بزرگ، بحث صنعت ورزش را در برنامه‌ریزی تورنمنت‌های متعدد دنبال می‌کند.

این کشورها بنا بر موقعیت‌های اقتصادی، به اهدافی فراتر از ورزش با انجام یک رقابت ورزشی میان دو تیم نگاه می‌کنند با این حال می‌توان بخشی از فعالیت‌های آنها را در مسیر برنامه‌های توسعه‌ای و راهبردی بسکتبال ارزیابی کرد.

پهناوری قاره کهن و سطح پایین رقابت‌های آسیایی در قیاس با بسکتبال قاره‌های دیگر، تورنمنت‌هایی را که در قاره آسیا برگزار می‌شود باید به لحاظ کیفی به سطحی از اعتبار برساند که تیم‌های شرکت‌کننده در آن انگیزه‌های مالی و فنی را توامان داشته باشند.

ایران قهرمان بسکتبال آسیا از جاذبه‌های فنی بسیاری برخوردار بوده که رقیبی مانند چین، آرزوی نشاندن تیم ملی سر سفره تورنمنت‌های این کشور دارد. بازی‌های کم تیم‌های قاره به خاطر وسعت زیاد یا مشکلات اقتصادی و تحولات سیاسی، همراه با نیاز بازی تدارکاتی تیم ملی که برای سرمربی جدید آلمانی یک ضرورت است، در مقطع کنونی ایجاب می‌کند تیم ملی در رقابت‌های چین پیش از بازی‌های اصلی حضور یابد و اگر نگرانی‌ها از باز شدن مشت تیم ملی با سرمربی جدید است باید گفت علم و هنر مربیگری در بهره‌مندی از ظرفیت نفرات تحت اختیار و چگونگی حضور در یک تورنمنت پیش از رقابت‌های اصلی است که در چنین سطحی مورد توجه قرار می‌گیرد.

از یک سو مربی، تیم را محک می‌زند و از سوی دیگر بازیکنان در شرایط تمرین و مسابقه‌ای با اهداف مربی بیشتر و بهتر آشنا می‌شوند. مربیان بزرگ می‌توانند واقعیات بازی تدارکاتی را به داشته‌های خود در دیدارهای رسمی گره بزنند.

انگیزه بزرگان

با معرفی سرمربی جدید تیم ملی بسکتبال، زندگی تازه این تیم برای بازی‌های ملت‌های آسیا و انتخابی المپیک از سر گرفته می‌شود. ترکیب تیم ملی سال‌هاست دست نخورده باقی مانده زیرا هنوز جایگزین‌های این تیم فاصله زیادی با نسل طلایی بسکتبال دارند. از این رو هر مربی‌ای که بخواهد در راس کادر فنی قرار بگیرد، با کنار گذاشتن هر کدام از بازیکنان پرافتخار، دست به خطر نمی‌زند. از طرفی در این سال‌ها بازیکنان تیم ملی نیز خسته به نظر می‌رسند و در پی انگیزه‌های تازه هستند.

صمد نیکخواه بهرامی یکی از بازیکنانی است که در سال‌های گذشته برای بسکتبال ایران در تمامی سطوح افتخارآفرین بوده است؛ اما در دوره جدید با هجمه‌ها و انتقادهایی که گاه و بی‌گاه به او می‌شود به حمایت و دلگرمی بیشتری نیاز دارد تا برای رقابت‌های حساس جام ملت‌ها انگیزه کافی داشته باشد.

سرمربی تیم ملی علاوه بر آماده‌سازی جسمانی و فنی در این روزهایی که از مصاحبه‌های بازیکنان پیداست از هم دور شده‌اند، باید در وهله نخست دل‌ها را به هم نزدیک کند. البته بازیکنان بزرگ و باتجربه تیم ملی بسکتبال در پی سال‌ها بازی کنار یکدیگر می‌توانند دوباره برای رسیدن به هدفی مشترک یکدل و همزبان باشند و برای هدف خود بجنگند. فدراسیون در نشستی مشترک این سه نفر را به هم نزدیک کرد. می‌ماند درک بائرمن و شاهین‌طبع که از این پس باید در اردوها و بازی‌های تیم ملی نقش‌های مدیریتی خود را در مقابل بازیکنان بزرگ تیم ملی خوب ایفا کنند. آنها باید بتوانند انگیزه‌های تازه‌ای برای فعالیت طولانی‌مدت ستاره‌های تیم ملی بسکتبال به وجود آورند.

جوان‌ترها آینده دارند

مرحله دوم اردوی تیم ملی بسکتبال با تعداد نفرات کمتر برگزار می‌شود. هرچند عده‌ای معتقدند از اول هم نباید ۲۵ بازیکن را به اردو دعوت می‌کردند؛ زیرا تیم ملی در فرصت هشت هفته‌ای، به کارهای گروهی و بازی‌های تدارکاتی نیاز دارد. بنابراین بهتر است در روزهای باقیمانده از نفرات اصلی استفاده شود و دعوت‌های تشویقی بماند برای آینده.

سرمربی تیم ملی بسکتبال در مرحله جدید تمرین‌هایش تعداد بازیکنان حاضر در اردو را کاهش داده است. صالح فروتن، رسول مظفری، وحید دلیر زهان، محمد یوسف‌وند و محمد ترابی بازیکنانی هستند که در مرحله جدید اردوهای تیم ملی حضور ندارند. این بازیکنان در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، اما در شرایط کنونی باید به کیفیت تمرینات تیم ملی فکر کرد.

بائرمن تعداد بازیکنان را کاهش داده است تا کیفیت تمرینی تیم ملی بیشتر شود، وگرنه همه می‌دانند نفرات جدا شده از آینده‌سازان بسکتبال ایران به شمار می‌روند. در این میان محمد یوسف وند، یکی از بهترین‌های جوانان جهان در رقابت‌های یونان همراه رسول مظفری ـ که بازی‌های خوبی در لیگ حرفه‌ای به نمایش گذاشت ـ توانایی‌های خود را پیش از این به نمایش گذاشتند. صالح فروتن بازیکن مصدوم ثامن مشهد همراه محمد ترابی، بازیکن جوان پتروشیمی بندر امام از دیگر نفرات جدا شده تیم ملی هستند.

چالش‌های مرد آلمانی

درک بائرمن با دعوت از بازیکنان تیم ملی به سه نام برخورد که در این سال‌ها درباره آنها زیاد گفته و شنیده شده است. فربد فرمان، سورن دربوغوسیان و ارسلان کاظمی.

سرمربی تیم ملی بسکتبال در مورد شناختش از ارسلان کاظمی ـ که در آمریکا بازی می‌کند ـ می‌گوید دو سه بار با او تلفنی صحبت کرده است. او تائید می‌کند ارسلان عاشق این است که برای تیم ملی ایران بازی کند. ارسلان کاظمی در لیگ تابستانی آمریکا در دیدارهای فیلادلفیا سونی سیکسرز برای این تیم به میدان رفت و بهترین ریباندر تیمش شد. درک با شناخت ارسلان، از دو بازیکن دیگر بی‌اطلاع است و موضوع را برای پیگیری به شاهین طبع، دستیارش در تیم ملی واگذار می‌کند.

چالش بعدی تیم ملی خداحافظی نیم‌بند صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان تیم ملی بسکتبال بود. او ابتدا خبرخداحافظی احتمالی‌اش را با رئیس فدراسیون بسکتبال در میان گذاشت و همان جا به محمود مشحون گفت می‌خواهد عرصه را به جوان‌ترها بدهد، اما رئیس فدراسیون به صمد گفت چند روزی برای تصمیمی که دارد صبر کند. وقتی خبرنگار صدا و سیما با محمود مشحون از خبر درخواست صمد نیکخواه بهرامی برای غیبت در جام ملت‌ها پرسید، وی از رفع مشکل صمد خبر داد و به این ترتیب کاپیتان تیم ملی در وداعی نافرجام با تیم ملی، به تمرینات درک بائرمن پیوست.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها