بعد از اعلام بیانیه مشترک هسته‌ای اکنون هیات‌های تجاری کشورهای اروپایی و کشورهایی که به‌دلیل تحریم ، روابط خود را با ایران قطع کرده بودند به ایران می‌آیند تا بتوانند دوباره در بازار ایران سهمی داشته باشند. اما نکته‌ای که اکنون باید به آن توجه داشت این است که ایران نسبت به گذشته وقبل از تحریم‌ها قدرتمندتر شده و توانسته دوران تحریم را با موفقیت و با استفاده از توان داخلی پشت سر بگذارد؛ هرچند اگر تحریم‌ها اتفاق نمی‌افتاد توان اقتصادی ایران با سرعت بیشتری رشد می‌کرد.
کد خبر: ۸۱۸۹۲۷
اقتصاد مقاومتی و مذاکرات اقتصادی

حال مسئولان کشور باید توجه داشته باشند قراردادی که با شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران منعقد می‌کنند، باید ازهمه لحاظ محکم باشد تا در صورت اعمال تحریم، خارجی‌ها دوباره کوله بار خود را جمع نکنند و بروند. از سوی دیگر دولت باید برنامه‌ریزی جامعی درخصوص جذب سرمایه خارجی تدوین کند.

مهم‌ترین بحثی که اکنون در این‌باره وجود دارد، جلوگیری از خام فروشی است. به عبارت بهتر، اکنون نفت و معادن کشور به‌صورت خام صادر و فرآورده آن وارد می‌شود اما از این پس باید نگاه دولت تغییر کند و این شرط را برای سرمایه‌گذاران خارجی قرار دهد که از این زمان به بعد باید فرآورده نفتی و مواد معدنی در داخل کشور تولید شود و صادرات فرآورده نفتی و مواد معدنی از ایران اتفاق بیفتد تا ارزش افزوده در کشور ایجاد شود.

اگر دولت چنین اقداماتی را در دستور کار قرار دهد در واقع اقتصاد مقاومتی را در عمل اجرا کرده است و همین امر باعث می‌شود اقتصاد کشور با نگاه درون‌زا و برون‌نگر حرکت کند. اگر دولت در همه امور اقتصاد مقاومتی را در نظر داشته باشد با شرایطی که اکنون درکشور حاکم شده و کشورهای دارای فناوری پیشرفته وارد شده‌اند دیگر چالش اقتصادی را شاهد نخواهیم بود.

همچنین انتقال فناوری باید از موضوعات حساس دولت در بخش‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاری باشد که در اقتصاد مقاومتی نیز به آن اشاره شده است.

نکته دیگری که دولت باید به صورت برجسته به آن توجه کند، تمرکززدایی در سرمایه‌گذاری است. در این راستا هر شهری بسته به تولیدی که دارد نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی و حتی داخلی دارد. بنابراین دولت باید برنامه‌ای را تدوین کند که سرمایه‌گذاری در شهرهای مختلف اتفاق بیفتد تا مشکل هر شهر به‌صورت مستقل حل شود.

اکنون برخی شهرک‌های صنعتی هست که به‌دلیل مشکل نقدینگی نتوانستند روی پای خود بایستند و کوچک‌ترین حمایت یا سرمایه‌گذاری می‌تواند آنها را به عرصه تولید برگرداند. بازگشت این کارخانه‌ها به چرخه تولید و فعالیت، به معنای کاهش بیکاری و افزایش قدرت خرید خانوارها است. از سوی دیگر، دولت برای سرمایه‌گذاران اولویت قائل شود.

به این معنا که اولویت را به سرمایه‌گذارانی بدهد که ایرانی هستند و در خارج از مرزهای جغرافیایی کشور زندگی می‌کنند. تعداد این افراد کم نیستند و می‌توانیم با استفاده از منابع آنها که عرق ایرانی نیز دارند بهترین فرصت‌ها را برای جهش اقتصاد ایران در فرصت افق رفع تحریم‌ها فراهم کنیم.

روح‌الله بیگی - نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها