مدیرملی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست، از تخصیص اعتبارات بانکی با سود نازل به شهروندان استان‌های سیستان و بلوچستان و خوزستان به منظور مصون سازی محل زندگی آنها خبر داد.
کد خبر: ۸۱۸۶۰۵
کدام شهروندان، وام « گرد و غبار» می گیرند ؟

شعاعی در مورد پدیده گرد و غبار استان تهران گفت: اداره کل محیط زیست پیشنهاد پیگیری این طرح را به شورای شهر تهران داد و لایحه‌ و ماده واحده‌ای در این شورا تصویب شد که از حدود 3 ماه پیش مرکز مطالعات تهران را مکلف به ارائه راهکارهای کنترل گرد و غبار کرده است. اعتبارات اولیه آن تخصیص یافته و قرار شده طی 3 یا حداکثر 6 ماه مطالعات اولیه‌ای صورت گیرد و راهکارها اعلام شود تا به صورت لایحه در شورای شهر مطرح و برای اجرا ابلاغ شود.

وی با اشاره به اینکه تهران به عنوان یک کلان‌شهر‌، بیش‌ترین جمعیت‌ را به خود اختصاص داده است، گفت: گرد وغبار پایتخت یک سری منشاءهای فرا استانی دارد که بخشی از آن مربوط به اراضی کشاورزی رها شده دشت قزوین است، بخش دیگر از منشاءها به منطقه بوئین‌زهرا که از قدیم به عنوان منشاء گرد و غبار تهران مطرح بوده، برمی‌گردد و منشاء دیگر به ماهیت اراضی بیابانی جنوب تهران که در برآورد اولیه سازمان جنگل‌ها حدود صد هزار هکتار شناسایی شده است، مربوط می شود.

شعاعی در ادامه به منشاءهای استانی اطراف تهران اشاره کرد و گفت: طبق قانون قرار بود که ایستگاه‌های شن و ماسه با رعایت ضوابط در مسیل‌ها متوقف و برداشت‌ها به نقاط دامنه کوهستان‌ها منتقل شوند؛ اما هنوز این کار انجام نشده است. ضمن اینکه دپوهای مصالحی که در اطراف تهران صورت گرفته، غیر اصولی است. علاوه بر این رها‌سازی زمین‌های باغی در اطراف تهران و تغییر کاربری آن‌ها نیز این‌ اراضی را تبدیل به منشا گرد و غبار کرده است.

وی با بیان اینکه ضوابط ساخت و ساز در تهران هیچ کنترلی ندارد، افزود: اقداماتی مانند خالی کردن مصالح ساختمانی، سنگ‌بری‌ها و... در سطح شهر انجام می‌شود و اگرچه در نگاه ابتدایی این اقدامات خیلی اهمیت منطقه‌ای و وسیع ندارد، اما به صورت محلی منشاء گرد و غبار است، چرا که وقتی این گرد و غبارها تولید می‌شود با افزایش سرعت باد به صورت گرد و غبار محلی تهران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شعاعی با تاکید بر اینکه حفظ سلامت مردم و سلامت هوا یکی از وظایف دولت است و باید در کلانشهری مثل تهران با اهمیت ویژه‌ای که دارد، مد نظر قرار گیرد، ادامه داد: برای تهران تصمیمات بر این است که شهرداری به کمک دستگاه‌ها به یک لایحه و پروپزال برسد تا اولویت‌ها را تشخیص دهیم و بدانیم چطور و با چه اقداماتی درباره این استان کار انجام دهیم که این طرح با جدیت در شورای شهر و مرکز مطالعات تهران در دست پیگیری است. ما هم در کنارشان هستیم و به آنها کمک می‌کنیم تا زودتر به نتیجه برسد.

مدیر ملی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست، در ادامه درباره بحران گرد غبار استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: ارائه پروپزال مربوط به شناسایی منشاء و علل وقوع گرد و غبار این استان توسط ستاد صورت گرفته و اعتبارات مشخص آن تخصیص یافته است. همچنین انجام پروژه با کمک دانشگاه زاهدان و مشهد و یکی از پژوهشکده‌ها آغاز شده است که نتایج مطالعات و برنامه اجرایی آن تا یک سال بعد آماده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت بالای دریاچه هامون، گفت: امسال حدود یک و نیم میلیارد متر مکعب آب به این دریاچه ریخته شد، اما دریاچه‌ای که ظرفیت آن بالای 15 تا 16 میلیارد متمکعب آب است، یک میلیارد آب تنها یک گوشه از آن را می‌گیرد و بلافاصله بعد از شروع بادهای موسمی این میزان آب هم تبخیر و دوباره صد در صد عرصه خشک می‌شود.

شعاعی با بیان اینکه در حوزه سیستان و بلوچستان مشکل نوع سومی در مورد گرد و غبار وجود دارد، افزود: علل و منشاء بخشی از گرد و غبار این استان دست ما نیست و به مسائل و تعاملات بین‌المللی مربوط است. تعامل با افغانستان نیز دچار مشکلاتی است ضمن اینکه این کشور هم دچار یک خشکسالی 17، 18 ساله است و تلاشمان در دریاچه هامون بیشتر بر این استوار است که پس از شناسایی نقاط دنبال راهکاری برویم که وضعیت بخشی از کف تالاب را با کاشت گونه‌هایی که با زیر آب بودن مقاوم هستند و ایجاد بادشکن‌، بهبود بخشیم.

مدیر ملی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار با تاکید بر اینکه در استان سیستان و بلوچستان باید به این سمت حرکت کنیم که با کمک به مردم میزان سازگاری و مصونیت آنها را در مقابل با گرد و غبار تا پایان دوره 23 ساله خشکسالی افزایش دهیم، گفت: دو جداره کردن پنجره‌ها، فیلترینگ هواکش‌ها و... طرح‌های دیگری است که تصویب شده و پیشنهادی هم به سیستم بانکی کشور داده‌ایم و دولت نیز آن را تصویب کرده که در استان‌های محروم اعتبارات بانکی با سود نازل برای مصون سازی محل زندگی مردم در اختیار آن‌ها قرار گیرد. و تلاش‌مان این است که بانکی که مکلف به انجام این اقدام شده است را متقاعد کنیم حداقل در سیستان و بلوچستان و خوزستان این اعتبارات را در اختیار مردم قرار دهد تا با این طرح‌ها به سمت کاهش آسیب پذیری مردم برویم.( ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها