بانک مرکزی دیروز همزمان با شفاف‌سازی درباره میزان وجوه بلوکه شده ایران در خارج کشور و ترکیب آنان، نشانه‌هایی بروز داد که می‌تواند حاکی از حیف و میل شدن و اتلاف برخی وجوه بلوکه شده ایران در خارج از کشور و تردید در بازگردانیدن آن باشد.
کد خبر: ۸۱۸۵۳۶
نشانه‌هایی از اتلاف برخی وجوه بلوکه شده ایران در خارج کشور

به گزارش خبرنگار جام‌جم، ماجرای مقدار وجوه بلوکه شده ایران درخارج از کشور از مقایسه اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا و مقامات دولتی کلید خورد.

اواخر هفته گذشته باراک اوباما از رقم 150 میلیارد دلاری و رئیس کل بانک مرکزی ایران از رقم 29 میلیارد دلاری این وجوه خبر داده بودکه باعث بروز حرف و حدیث‌های متعددی شد.

در همین حال دیروز رئیس کل بانک مرکزی و معاون ارزی این بانک در اظهارات جداگانه‌ای ضمن اعلام ترکیب دقیق وجوه بلوکه شده و نوع مصرف آن، نکاتی را مطرح کردند که می‌تواند به عنوان نشانه‌هایی از حیف و میل قسمتی از وجوه بلوکه شده مطرح باشد.

در این باره رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایرنا، تاکید کرد: رقمی که از قول اینجانب اعلام شد مربوط به منابعی بود که به علت تحریم امکان استفاده از آن وجود نداشت و بعد از رفع تحریم‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این مبلغ جزئی از ذخایر بانک مرکزی است ولی همه آن نیست.

ولی‌الله سیف گفت: 29 میلیارد دلار اعلام شده توسط اینجانب مربوط به میزان ذخایر ارزی کشور نبود بلکه توضیح این بود که حدود 23 میلیارد دلار از منابع ارزی متعلق به بانک مرکزی و حدود شش میلیارد دلار منابع ارزی متعلق به دولت است و این یعنی در مجموع 29 میلیارد دلار آزاد خواهد شد.

برخی وجوه ظاهرا سپرده‌گذاری شده است

وی اضافه کرد: البته لازم به توضیح است معادل 24.5 میلیارد دلار از منابع ارزی بانک مرکزی ظاهرا در دوره گذشته نزد شرکت نیکو سپرده‌گذاری شده است.«ظاهرا»، از این جهت که سپرده گذاری یعنی این‌که هر لحظه بانک مرکزی اراده کند بتواند آن سپرده‌ها در دسترس باشد، ولی متاسفانه این گونه نیست. در واقع به اسم سپرده‌گذاری اقدام شده ولی عملا به مصرف اجرای پروژه‌های نفتی رسیده که بنابر اظهار نظر وزیر نفت حساب و کتاب دقیقی هم نداشته است.

وی ادامه داد: در کنار این مبلغ 22.5 میلیارد دلار نیز در چین به عنوان وثیقه تامین مالی پروژه‌ها وجود دارد که البته از نظر حرفه‌ای نسبت به آن نیز ایرادهای فراوانی وجود دارد زیرا اصولا وقتی تحت عنوان تامین مالی مطرح می‌شود به این معنی است که از محل منابعی بجز دارایی‌های ما اقدام می کنند. در صورتی که چنین نبوده و کل منابع موجود در آنجا به عنوان پشتوانه تلقی شده و نمی‌تواند استفاده شود. به عبارت دیگر در یک جمع‌بندی کلی باید گفت ارقامی که دیگران مطرح می‌کنند، مبنای دقیقی ندارد. خوب است از خود آن عزیزان درباره مبنای اظهاراتشان سوال شود.

تردید در بازیافت 10 میلیارد دلار از وجوه بلوکه شده

در همین حال غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی در گفت‌وگو با سایت رسمی بانک مرکزی با تأکید بر تفاوت دو مفهوم «ذخایر ارزی» با «دارایی‌های ارزی» گفت: منابع بانک مرکزی که با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک آزاد می‌شود و قابل استفاده خواهد شد، بالغ بر 23 میلیارد دلار است. شش میلیارد دلار هم از منابع بلوکه‌شده دولت که وجوه حاصل از صادرات نفت است، آزاد می‌شود و به حساب بانک مرکزی واریز خواهد شد. به این ترتیب وجوه آزاد شده و قابل دسترسی بالغ بر 29 میلیارد دلار خواهد شد.

معاون ارزی بانک مرکزی افزود: به این رقم 22.4 میلیارد دلار وثیقه در چین برای تأمین مالی پروژه‌ها، حدود 24.5 میلیارد دلار سپرده‌گذاری انجام شده نزد شرکت‌ زیرمجموعه وزارت نفت (این مبلغ صرف پروژه‌های نفتی شده است اما اکنون توانایی بازپرداخت ندارند و در قانون بودجه سال جاری دو سال مهلت گرفته‌اند)، حدود 10 میلیارد دلار سپرده نزد بانک‌های ایرانی (این مبلغ به موجب قوانین و مصوبات مراجع مختلف مصرف شده و قابلیت بازیافت آنها محل تردید است)، 3.7 میلیارد دلار اوراق قرضه مسدودی ناشی از حکم دادگاه و همچنین وجوهی که در اختیار بوده، اضافه می‌شود و به این ترتیب موضوع روشن خواهد شد.

بهمنی: پولی به این دولت نمی‌رسد

از سوی دیگر، رئیس کل سابق بانک مرکزی با بیان این که ذخایر ارزی بانک مرکزی دو سال پیش بالای صد میلیارد دلار بود، گفت: دولت معادل ریالی پول‌‌های بلوکه‌شده را قبلا از بانک مرکزی گرفته است و مجددا نباید ریالی خرج شود.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با فارس، با بیان این که بخش عمده پول‌های بلوکه شده ایران جزو ذخایر بانک مرکزی است، اظهار کرد: دولت معادل ریالی ارزهای پرداختی به بانک مرکزی را در سال‌های گذشته دریافت کرده و بانک مرکزی هم این ارز‌ها را به حساب دارایی‌های خارجی خود که ذخایر کشور است، منتقل می‌کند.

وی افزود: اگر مجددا معادل ریالی این پول آزاد شده از محل دارایی‌های خارجی بانک مرکزی به دولت داده شود، به معنای این است که دولت به ازای هر دلار دو بار از بانک مرکزی ریال دریافت خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
۰
۰
دوباره شاهد موج گسترده اختلاس های زنجیره ای خواهیم بود .
احمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
۰
۰
اشكالی نداره، مهم نیست پول بیت المال
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
۰
۰
این حرف الان شماست آقایان بانك مركزی
این زبون چرخوندون و الكی امار دادن حرفهای صد من یه غازه ! مستندی هم كه نداره ! مردم هم كه كاری از دستشون بر نمیاد بكنن تا ببینن راسته یا دروغ ! مسئولی هم نیست كه پیگیر باشه !
فردا پس فردا ، كه یكی پیدا بشه و طرحی اجرا كنه كه از بانك مركزی تفحص كنن ، معلوم میشه پولا كجاست ، حیف و میل شده یا به نوعی گم و گور و یا به اصطلاح رایج امروز اختلاس!
حالا ببینین من كی گفتم ! مطمئن باشین!
نرم افزار موبایل
-
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
۰
۰
تلاش برای رفع تحریم ها به خاطر مردم صبور نبود چون نفعی برای اقشار ضعیف ندارد
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها