فهرست فیلم‌های اکران عید فطر با نمایش عمومی «خداحافظی طولانی» به کارگردانی فرزاد موتمن و «اعترافات ذهن خطرناک من»‌ ساخته هومن سیدی در سینماهای سراسر کشور تکمیل می‌شود. این در حالی است که تجمع اعتراض‌آمیز روز گذشته جمعی از روحانیون و مداحان مقابل ساختمان وزارت ارشاد در مخالفت با اکران «رستاخیز» چاشنی خاص این اکران بود.
کد خبر: ۸۱۷۶۳۷
اکران رستاخیز به تعویق افتاد + عکس

به گزارش جام‌جم، اگرچه هنوز چند روزی تا عید سعید فطر باقی است، اما سینماها زودتر از موعد به پیشواز عید بزرگ مسلمانان رفته‌ و به نوعی به آنها عیدی داده‌اند.

نکته جالب در اکران امسال عید فطر در نمایش عمومی فیلم «خداحافظی طولانی» و «اعترافات ذهن خطرناک من» به فاصله چند روز مانده به عید نیست، بلکه به اکران بسیار زودهنگام سه فیلم دیگر برمی‌گردد که تقریبا یک ماه مانده به زمان طبیعی نمایش خود، روی پرده سینماها رفت.

فیلم‌های «عصر یخبندان»، «گینس» و «از رئیس‌جمهور پاداش نگیرید»، سه اثری است که در اصل قرار بود جزو فیلم‌های اکران عید فطر امسال باشد که همین‌طور هم هست؛ ولی به دلایلی همچون درخواست و تمایل برخی از تهیه‌کنندگان و صاحبان آثار و یاری رساندن به رونق سینما در ماه رمضان، بسیار زود و از سوم تیر روانه پرده سینماها شد.

اتفاقی که در عمل نتیجه داد و این فیلم‌ها همراه فیلم موفق و پرفروش «نهنگ عنبر» که اکران خود را از پایان اردیبهشت آغاز کرده بود، در قالب طرح ویژه افطار تا سحر حال و هوای خاصی به اکران ماه رمضان داد و حتی موجب تغییرنگاه برخی تهیه‌کننده‌ها و توزیع‌کننده‌های صنعت سینما شد. به‌عبارت دیگر ترس اکران در ماه رمضان برای صاحبان آثار سینمایی ریخته است و برخی را مجاب کرد داوطلبانه آثار خود را در این زمان نمایش دهند.

خداحافظی طولانی

بجز این سه فیلم، فیلم دیگر اکران عید فطر هم از روز گذشته نمایش خود را در برخی سینماهای کشور آغاز کرده‌ و به مرور و با نزدیک‌تر شدن به عید، دامنه اکران خود را گسترده‌تر خواهد کرد و در سینماهای بیشتری به‌نمایش درمی‌آید.

این فیلم، «خداحافظی طولانی» نام دارد که در سرگروه سینمایی اریکه ایرانیان به نمایش درآمده، ساخته فرزاد موتمن است که فیلم‌هایی چون «شب‌های روشن»، «باج‌خور» و «پوپک و مش ماشاالله» را در کارنامه دارد.

«خداحافظی طولانی» در بستری عاشقانه روایت می‌شود و قصه کارگری به نام یحیی را به تصویر می‌کشد که از اتهام قتل همسرش، تبرئه و از زندان آزاد می‌شود؛ اما سایه این اتهام در محیط پیرامونش همیشه با اوست.

سعید آقاخانی، ساره بیات و میترا حجار برخی بازیگران این فیلم هستند و آقاخانی به‌دلیل بازی جدی و متفاوت خود در این فیلم، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره سال گذشته فیلم فجر را به‌دست آورد.

فیلم دیگری که قرار بود در اکران عیدفطر روی پرده برود، «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش است. این فیلم که درباره نهضت عاشورا و قیام حضرت امام حسین (ع) تولید شده، قرار بود به سرگروهی آزادی اکران خود را در بسیاری از سینماهای کشور آغاز کند و طی هفته‌های آینده در سینماهای بیشتری هم نمایش داده ‌شود.

این فیلم که در جشنواره دو سال گذشته فیلم فجر جوایز فراوانی از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را به‌دست آورد، از زاویه پسر حر بن یزید ریاحی، به واقعه کربلا می‌پردازد. آرش آصفی، بابک حمیدیان، مهتاب کرامتی، حسن پورشیرازی، پوریا پورسرخ و فرهاد قائمیان، برخی از بازیگران این فیلم هستند.

موج اعتراض

نسخه ابتدایی «رستاخیز» که در جشنواره فجر دو سال گذشته اکران شد، با نظرات و اعتراض‌های زیادی به برخی سکانس‌های آن مواجه شد.

نمایش چهره حضرت عباس در فیلم و برخی اشتباهات تاریخی، از جمله موارد مطروحه از سوی معترضان بود که درمیان آنها برخی مراجع عظام و مداحان هم دیده می‌شدند.

این اعتراض‌ها باعث شد نمایش این فیلم دو سال و تاکنون به تعویق بیفتد و درویش، 40 دقیقه از فیلم را هم حذف و برخی تذکرها و اصلاحات مطرح شده معترضان را هم اعمال کند.

با این‌که به نظر می‌رسید هنگام اکران نسخه جدید و اصلاح شده این فیلم، مشکلی وجود نخواهد داشت و محسن مومنی‌شریف، رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی هم در مراسم اکران افتتاحیه «رستاخیز»، تمام قدپای اثر ایستاد و از آن دفاع و حمایت کرد و این فیلم را نشانه بلوغ سینمای ایران دانست، اما اتفاقات و اظهارنظرهای چند روز اخیر نشان داد موضوع هنوز حل نشده است.

مهم‌ترین اقدام عملی در این زمینه، تجمع اعتراضی روز گذشته برخی روحانیون و مداحان اهل‌بیت در مقابل ساختمان وزارت ارشاد بود که خواستار توقف اکران فیلم به تعبیرشان «سراسر تحریف رستاخیز» شدند.

شنیده می‌شود جمعی از مداحان اهل‌بیت هم درتدارک انتشار بیانیه‌ای در انتقاد و مخالفت از فیلم رستاخیز هستند.

آیت‌الله وحید خراسانی، یکی از مراجع تقلید هم چند روز پیش با انتشار اطلاعیه‌ای، نسبت به این فیلم اعتراض کرده و نمایش چهره حضرت عباس را جایز ندانسته بود.

و اما ...

دیروز ساعت 19 و 11 دقیقه روابط عمومی سازمان سینمایی، اطلاعیه‌ای به شرح زیر منتشر کرد. فیلم «رستاخیز» به منظور پاسداشت، عظمت و شکوه حماسه جاوید کربلا و به تصویر کشیدن این واقعه بی‌مثال تاریخ بشری توسط جمعی از هنرمندان و سینماگران متعهد و ممتاز سینمای ملی تولید شد و در جدول اکران سینماهای کشور قرار گرفت.

این فیلم که با نیت تقویت تولید فیلم دینی و استفاده از هنر سینما برای جاودانه کردن حادثه عاشورا تولید شد از بدو امر تاکنون در محافل مختلف فرهنگی و دینی در معرض آرا و دیدگاه‌های صاحبان درک و درد دین قرار گرفته و با استقبال کارگردان محترم فیلم از منظر تاریخی و روایی با اصلاحات چندی مواجه شد که اصلاحات اعمال شده نیز مورد تائید بسیاری از صاحبنظران قرار گرفت. اما نظر به رعایت جایگاه و شأن مراجع عظام تقلید و عالمان شاخص دینی یادآوری می‌کنیم که اکران فیلم «رستاخیز» تا تامین نظر برخی از مراجع بزرگوار تقلید به تعویق می‌افتد.

هومن سیدی در هنر و تجربه

جدا از فیلم‌های بدنه سینمای ایران، یک فیلم جدید هم در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران خود را آغاز کرده است.

«اعترافات ذهن خطرناک من» که سومین فیلم سینمایی هومن سیدی پس از فیلم‌های «آفریقا» و «13» است، قصه مردی را روایت می‌کند که وقتی از خواب بیدار می‌شود، هیچ چیزی را به یاد نمی‌آورد.

تلاش او برای سرک کشیدن به گذشته و این‌که چه برسرش گذشته، در فرم خاصی روایت می‌شود.

سیامک صفری، نگار جواهریان، عباس غزالی و بابک حمیدیان، از جمله بازیگران این فیلم جدید هستند که به نوعی عیدی گروه هنر و تجربه به تماشاگران نخبه‌پسندتر سینما محسوب می‌شود.

فرهنگ و هنر - علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها