آخرین اخبار مذاکرات هسته ای وین

ظریف : تمدید نداریم/ فردا هم کار داریم

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در بالکن هتل کوبورگ حضور یافت و در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: امروز توافق نخواهیم داشت.
کد خبر: ۸۱۶۵۰۲
ظریف : تمدید نداریم/ فردا هم کار داریم

به گزارش جام جم آنلاین،ظریف ادامه داد: فردا هم کار داریم.

خبرنگاران از امکان تمدید مذاکرات سوال کردند، که ظریف جواب داد: تمدیدی در کار نیست.

یک مقام ارشد ایرانی: امشب دستیابی به توافق بعید است

یک مقام ارشد ایرانی خبرهای مربوط به دستیابی به توافق در روز یکشنبه را رد کرد و گفت این کار به لحاظ لجستیک غیرممکن است.

وی گفت: ما سخت کار می کنیم ولی امشب دستیابی به توافق به لحاظ لجستیک غیرممکن است چرا که سند 100 صفحه است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داده بود که روز یکشنبه توافق انجام می شود.

سخنگوی هیات آلمانی: توافق در دسترس است

یک سخنگوی تیم مذاکره کننده آلمانی عصر یکشنبه به خبرنگاران گفت توافق با ایران در دسترس است اما هنوز نهایی نشده است.

وی افزود: مذاکره کنندگان به صورت فشرده در حال کار هستند تا توافق را نهایی کنند. از نظر ما مسائلی که باقی مانده قابل حل است

هتل کوبورگ عصر یکشنبه هم شاهد رفت وامد هیات ها بود. صبح فابیوس و امانو به کوبورگ امدند و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ، عصر به کوبورگ آمد و انتظارمی رود وانگ یی وزیر خارجه چین هم تا ساعاتی دیگر به وین بیاید. گرچه خبری رسمی درزمینه سفر وزیر خارجه چین نیست ولی گفته می شود او وارد اتریش شده است.

پیش از آنکه وزیران خارجه روسیه و چین بیایند، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس به لندن رفت تا فردا به کوبورگ بازگردد.

قرار است امشب نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 برگزار شود ولی هنوز زمان دقیق ان مشخص نیست.

معاونان وزیر امور خارجه از صبح تا عصر سرگرم مذاکره و تنظیم متون توافق و ضمائم هستند.

دیدار آمانو با صالحی در کوبورگ

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی عصر یکشنبه در هتل کوبورگ با علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت و گو کرد.

آمانو که ساعتی پیش وارد هتل کوبورگ شد قرار است با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه هم دیدار کند.

صالحی مسئولیت مذاکرات فنی را با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا به عهده دارد.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان امروز در از پایان یافتن مذاکرات فنی خبر داده است. وی درباره محدودیت های پذیرفته شده توسط ایران، گفت: وقتی وارد مذاکره می شویم طبیعی است که یکی از مبانی مذاکره، داد و ستد است. ایران نیز یک سری محدودیت هایی را پذیرفت اما تلاش هیات ایرانی این بود که محدودیت های شکل گرفته نه تنها هیچ تاثیری بر نشاط هسته ای کشورمان نداشته باشد و حرکت صلح آمیز هسته ای مان را کُند نکند بلکه در بخشی از زمینه های واقعی هسته ای شتاب بیشتری خواهیم داشت.

صالحی در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد: مطمئن باشید نمایندگان شما در این مذاکرات نهایت تلاش خود را کرده اند تا هیچ تصمیمی اتخاذ نشود که موجب توقف و یا حتی کُند شدن فعالیت های هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران شود.

دیدار مهم ظریف و کری

محمد جواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا سرانجام دیدار مهم خود را آغاز کردند.

اگرچه شب گذشته اعلام شده بود که این دو ساعت ۸ صبح امروز جلسه خود را برگزار می کنند اما در نهایت این نشست از ساعت ۱۷:۱۵ به وقت وین آغاز شد. احتمال دارد در ادامه این جلسه فدریکا موگرینی هم به جمع ظریف و کری اضافه شود.

گفته می شود با توجه به روند مذاکرات، این دیدار نقش تعیین کننده ای در نتیجه گفتگوها خواهد داشت. اگرچه هیئت مذاکره کننده کشورمان با اختیار کامل و اجماع داخلی خود، اراده انجام توافق خوب را داراست اما طرف غربی و در راس آن آمریکا هنوز اراده سیاسی خود را نشان نداده و خود را برای پذیرش هزینه های تصمیم سخت آماده نکرده است.

بدعهدی های آمریکا در چند ماه اخیر خصوصا در یک هفته گذشته که ظریف از تعبیر عوض کردن اسب برای آن استفاده کرد، مسیر حصول توافق را پیچیده تر نموده است.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی از صبح به طور متناوب با وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا و رابرت مالی دستیار ویژه اوباما برای اصلاح متون توافق و ضمائم مذاکره داشته اند.

آسوشیتد پرس ادعا کرد: توافق هسته‌ای دوشنبه اعلام می شود

دو دیپلمات به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند احتمالا توافق اولیه هسته‌ای امروز آماده می‌شود اعلام آن برای فردا (دوشنبه)برنامه ریزی شده است.

از سوی دیگر جان کری وزیر خارجه آمریکا امروز گفت:فکر می‌کنم در حال اتخاذ برخی تصمیمات واقعی هستیم، اما برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران چند مورد دشوار مانده است که باید انجام شود، من امیدوارم. وزیر خارجه آمریکا در مورد همتای ایرانی خود گفت: ما دیروز دیدار خیلی خوبی داشتیم، که مثبت بود.

لوران فابیوس نیز که به وین بازگشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد: امیدوارم در آخرین گام ماراتن مذاکرات باشیم. واقعا امیدوارم.

وی در ادامه از دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد. سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه نیز راهی وین شده است.

همچنین رویترز به نقل از یک مقام ایرانی گزارش داد: توافق هسته‌ای امروز یکشنبه در دسترس است، اما برخی مسائل باقی‌مانده وجود دارند که باید توسط وزرای خارجه حل شوند.

روز گذشته جلسه داخلی گروه 1+5 به‌ریاست "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد. در این جلسه وزیران امور خارجه آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان و مذاکره کنندگان ارشد روسیه و چین حضور داشتند.از سوی دیگر اعضای ۱+۵ هم ظهر امروز ناهار کاری برای خود برگزار کردند. فدریکا موگرینی نیز در این نشست حضور داشت.

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 برای سومین بار طی دو هفته اخیر تا روز دوشنبه 22 تیر تمدید شد. با پیوستن وزرای خارجه روسیه و چین پیش‌بینی می‌شود امروز وزرای خارجه گروه 1+5 در وین نشستی برگزار کنند.

وزیر خارجه چین عازم وین شد

اخبار منتشر شده حاکی است که «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز یکشنبه عازم وین شده تا به جمع دیگر وزرای حاضر در محل مذاکرات بپیوندد.

این خبر امروز از سوی روزنامه «هرالد تریبیون» اعلام شد و این رسانه تاکید کرد که وزیر خارجه چین عصر امروز (به وقت محلی) به منظور بررسی آخرین وضعیت مذاکرات و هماهنگ کردن مواضع عازم وین شده تا به دیگر همتایان خود در هتل «کوبورگ» ملحق شود.

براساس این گزارش، وی قرار است روز دوشنبه با دیگر وزیران خارجه از کشورهای ایران، آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه و روسیه در مذاکرات شرکت کند.

«هرالد تریبیون» همچنین اعلام کرد که شواهد موجود از توافق طرفین گفت وگوها تا پایان روز دوشنبه حکایت دارد.

این روزنامه ادامه می دهد: این احتمال می رود که پس از دو سال گفت و گوهای مستمر، دشوار و طولانی طرفین به توافق نهایی برسند.

هرالد تریبیون با اعلام اینکه «وانگ یی» آخرین وزیر اعزامی به وین است، اعلام کرد: او به تازگی با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در باره آخرین تحولات مذاکرات هسته ای تلفنی گفت و گو کرده است. (ایرنا- مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها