وزرای خارجه ایران و آمریکا با بیش از ۱۵ روز حضور در وین برای بحث درباره برنامه هسته‌ای ایران رکوردهای پیشین خود در لوزان را شکستند.
کد خبر: ۸۱۵۷۲۷
رکوردهایی که ظریف و کری می شکنند

مذاکرات وین با حضور وزرای خارجه ایران و آمریکا به پانزدهمین روز خود وارد شده است و آنگونه که از فضا و سخنان دیپلمات‌ها برمی‌آید احتمالا دو سه روز آتی را نیز ادامه خواهد داشت. آمریکا و اتحادیه اروپا پیشتر از تمدید تمهیدات برنامه اقدام مشترک تا 19 تیرماه خبر داده‌اند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، که در میان وزرای خارجه جمهوری اسلامی و پیش از آن، بیشترین روزها را در یک سفر خارج از میهن به سر برده است این روزها رکورد پیشین خود که متعلق به مذاکارت لوزان بود را می‌شکند. هیچ وزیر خارجه ایرانی تاکنون این مدت روز را به طور پیوسته در خارج از ایران نگذرانده است. وی روز 6 تیر به وین آمد، 7 تیر به تهران بازگشت و 9 تیر نیز بار دیگر به وین بازگشت.

در چهار دهه گذشته سابقه نداشته که یک مقام ارشد آمریکایی این مدت طولانی را برای بحث درباره یک موضوع بین‌المللی در خارج از کشور به سر برد. آنگونه که از فضای مذاکراتی بر می‌آید وی و همتای ایرانی‌اش دو سه روز آتی را نیز باید در وین بگذرانند.

امروز (جمعه) پانزدهمین روزی است که کری در وین به سر می‌برد و بدین ترتیب رکورد پیشین‌اش که متعلق به مذاکرات لوزان بود را شکست. هیچ وزیری از سال 1983 و دوران جورج شولتز به این طرف این تعداد روز در خارج از کشور نبوده است. وی پس‌فردا (یکشنبه) رکورد شولتز را نیز خواهد شکست.

از زمان سفر 34 روزه هنری کسینجر به خاورمیانه در سال 1974 هیچ دیپلمات ارشد آمریکایی برای بحث درباره یک موضوع خاص این همه روز را در خارج از کشور سپری نکرده است.

اما کری برخلاف کسینجر که بین شهرهای بیت‌المقدس، دمشق، امان و سایر شهر‌ها در حرکت بود،‌ تمام این مدت را در پایتخت اتریش گذرانده است. برای اینکه وزیر خارجه‌ای آمریکایی را بیابید که این تعداد روز را در خارج مانده است باید به دهه 1960 بازگشت.

کری روز گذشته اعلام کرد که به خاطر مذاکره، مذاکره نمی‌کند و قرار نیست این گفتگوها تا ابد ادامه داشته باشند. وزیر امور خارجه ایران نیز در پیامی توئیتری از همتایانش خواست تا «اسب‌ها را عوض نکنند»، ضرب‌المثلی انگیسی که منظور آن دعوت برای اجتناب از تغییر در مسیری است که پیشتر انتخاب شده است. (تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
صمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
۰
۰
به امریكا اعتمادی نسیت باز تغییرموضع میدهند چون خود شان نیستند در پشت پرده اسرائیل است
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها