مروری بر شکل‌گیری قاره‌ها و سرزمین ما از نگاه تاریخ و زمین‌شناسی

ایران 300 میلیون سال پیش

دانشمندان پیش بینی می کنند پوسته زمین در حال نازک شدن است و بدین ترتیب تا چند میلیارد سال دیگر تمام قاره ها به زیر آب خواهند رفت.
کد خبر: ۸۱۶۲۷۰
قاره ها به زیر آب می روند

تازه ترین بررسی های صورت گرفته توسط دانشمندان زمین شناس حکایت از آن دارد که پوسته سیاره مادر به تدریج نازک می شود و اگر این روند به همین ترتیب ادامه پیدا کند دیگر خبری از قاره ها نخواهد بود و سراسر سطح زمین را آب فرا خواهد گرفت.

همزمان با این مسأله، سطح آب اقیانوس ها نیز به واسطه تغییرات جوی ناشی از فعالیت های انسانی به تدریج در حال بالاآمدن است.

با این حال حتی اگر مسأله اخیر به واسطه اصلاح الگوی زندگی بشر حل شود و دیگر نگرانی درباره افزایش سطح آب اقیانوس ها وجود نداشته باشد اما صاف شدن و در نهایت از بین رفتن پوسته زمین پایانی بر زندگی انسان بر روی قاره ها خواهد بود.

درحقیقت دانشمندان متوجه شده اند که روند نازک شدن پوسته زمین بدون توجه به تغییرات جوی و اثرات ناشی از آن از جمله بالاآمدن سطح آب اقیانوس ها به صورت یک روند طبیعی در حال پیشرفت است.

دانشمندان دانشگاه بریستول بریتانیا که این مطالعات را انجام داده اند به آینده زمین به عنوان «دنیای آبی» نگاه می کنند.

بر اساس ارزیابی این دانشمندان، ضخامت قاره های زمین هم اکنون حدود ۳۵ کیلومتر (به طور متوسط) است با این حال طی چند صد میلیون سال گذشته و در حالی که بر حجم پوسته زمین افزوده نشده است، همزمان از ارتفاع کوهستانها نیز کاسته شده است.

در این صورت پیش بینی می شود اگر این روند طی دو میلیارد سال آینده همچنان ادامه پیدا کند، پوسته زمین به تدریج آنقدر نازک می شود که خیلی زود به زیر آب رفته و سراسر زمین را این مایع فرا می گیرد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها