دبیر علمی انجمن جراحان پلاستیک و ترمیمی چشم ایران، عنوان کرد: عمل کاشت نگین در چشم دارای تاییده مجامع علمی نیست و پزشکان به شدت با انجام اینگونه جراحی‌ها مخالف هستند، زیرا عوارض احتمالی آن به صورت قطعی مشخص نیست اما می‌تواند بر روی حرکات چشم تاثیر بگذارد و موجب رویش گوشت اضافه در چشم شود.
کد خبر: ۸۱۵۸۸۴
کاشت نگین در چشم، مورد تایید مجامع علمی نیست

زیبایی و تنوع طلبی جزو فطرت آدمی است. به همین دلیل برخی از جوانان و نوجوانان تمایل به زیبا شدن بیشتر دارند اما متاسفانه گاهی افراط‌‌ آنها موجب شده تا مد از لباس، کفش، نوع آرایش و ... پا به عرصه سلامتی بگذارد و روزانه شمار بسیاری از جوانان صورت خود را به دست تیغ جراحی می‌سپارند تا گونه، لب، بینی، چانه و ... مورد دلخواه خود را داشته باشند.

کاشت نگین در چشم یک جراحی تزیینی است که طبل تبلیغ آن در جامعه شنیده می‌شود و افراد محدودی البته به انجام چنین جراحی‌هایی تمایل پیدا کرده‌اند. این در حالی است که انجام این جراحی دارای تاییده مجامع علمی پزشکی نیست و پزشکان به شدت با انجام اینگونه جراحی‌ها مخالف هستند و معتقدند؛ ممکن است عوارض فراوانی را به همراه داشته باشد که تاکنون شناخته نشده است.

پرفسور محسن بهمنی کشکولی دبیر علمی انجمن جراحان پلاستیک و ترمیمی چشم ایران است که در گفت‌و‌گویی در خصوص نحوه انجام و عوارض این جراحی توضیحاتی داده است.

شایع‌ترین علت‌ مراجعه افراد به پزشکان زیبایی، برای زیباسازی و جوان‌سازی صورت و چشم چه مواردی است؟

پلک و زاویه‌های داخلی و خارجی هستند که موجب زیبایی ناحیه چشم می‌شوند. به همین دلیل زیبایی اصلی چشم مربوط به ارتباط کره چشم با پلک‌ها و ابروها است. بیش از 98 درصد تزریقات بوتاکس و فیلر که برای زیبایی انجام می‌شود مربوط به این نواحی است.

تزئینات چشمی چه تفاوتی با زیباسازی دارد؟

تزئینات چشمی شامل کاشت حلقه، نگین و تغییر رنگ چشم است. اینها یک شی تزیینی هستند که به صورت مجزا بر روی چشم یا داخل چشم قرار می‌گیرند. با توجه به احتمال عوارض بسیار پر خطر که در این موارد وجود دارد، وظیفه جراحان چشم و بخصوص پلاستیک چشم این است که با در نظر گرفتن احتمالات موجود در نظر داشته باشند که آیا ارزش انجام آنها وجود دارد و یا خیر.

قبل از انجام عمل‌های جراحی تزئینی چشم مانند کاشت نگین و عمل‌های مشابه، پزشکان چه اقداماتی باید انجام دهند؟

انجام معاینه دقیق ساختمان چشم قبل از جراحی و یا هرگونه تزریق توسط پزشک بسیار مهم و ضروری است، زیرا هرگونه کاری که از ناحیه پیشانی تا گونه از قبیل بوتاکس، فیلر و یا هر گونه جراحی از قبیل لیفتینگ و... صورت گیرد، ممکن است در عملکرد چشم، مجرای اشکی، پمپ اشکی و .... اختلال ایجاد کند.

نگین چشم چیست و چگونه در چشم قرار می‌گیرد؟

نگین چشم یک ماده براق با ضخامت 3 میلی‌متری است که به شکل‌های مختلف از قبیل قلب، دلار، ستاره و... وجود دارد و در زیر سفیدی چشم قرار می‌گیرد و تنها وقتی فرد به یک سو نگاه می‌کند، نگین دیده می‌شود. در این جراحی لایه ملتحمه که لایه‌های لغزنده‌ای بر روی کره چشم هستند، برش داده و باز می‌شود و نگین که تراش بسیار ظریفی خورده، زیر آن قرار می‌گیرد. پس از مدتی که از قرمزی چشم بگذرد، نگین‌ کاشته شده از زیر این لایه‌ها مشخص می‌شود؛ هر چند به دلیل اینکه دو لایه روی نگین را پوشانده است، درخشندگی که نگین بر روی دندان دارد را نمی‌تواند داشته باشد. در صورت عدم رضایت از وجود آن و یا رنگ آن می‌توان نگین را طی یک جراحی دیگر خارج و یا تعویض کرد.

آیا انجام جراحی مجدد برای تغییر نگین و برداشت آن برای فرد عارضه‌ای نخواهد داشت؟

به دلیل آنکه این جراحی در قسمت لایه خارجی چشم انجام می‌شود، خطر و یا عارضه‌ نیز بطور عمده متوجه این لایه‌ها است مثل بروز گوشت اضافه در محل برش و یا محدود شدن حرکات چشم.

آیا این عمل‌ها مورد تایید مجامع بین‌المللی پزشکی است؟

با اینکه این نوع عمل‌های جراحی بسیار ساده است و هر جراح چشمی، می‌تواند این کار را انجام دهد، بنابراین ارجاع به مرکز و یا تخصص خاصی وجود ندارد اما به افراد توصیه می‌شود انجام این نوع جراحی را که هنوز تایید مجامع بین‌المللی پزشکی نیستند را انجام ندهند.

هزینه انجام کاشت نگین برای افراد چقدر است؟

هزینه کاشت نگین حدود 3 هزار دلار است و فردی که قصد انجام چنین جراحی را دارد باید علاوه بر این مقدار هزینه‌های جراحی و بیمارستان را نیز پرداخت کند اما چون این نوع جراحی‌ها تاییده مراکز علمی را ندارد، هنوز تعرفه مشخصی برای آن تعریف نشده است.

تاکنون چه تعداد جراحی کاشت نگین چشم انجام شده است؟

تعداد جراحی‌های انجام شده محدود و کم‌تر از انگشتان یک دست است. در واقع چون نتایج حاصل از این نوع جراحی دارای تاییده مجامع علمی نیست، بسیار محدود در سطح جهان انجام شده است.(آنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها