مناطق مسکونی مختلف شهر حلب روز پنجشنبه بعد از افطار شاهد حملات خمپاره‌ای و موشکی شدید و گسترده گروه‌های مسلح تروریستی بود. این حملات تا محله‌های اشرفیه، خیابان نیل، الخالدیه، الموغامبو، ضاحیه الاسد، الراشدین و جمعیت الزهراء ادامه داشت که البته با واکنش نیروهای سوری مواجه شد.
کد خبر: ۸۱۳۹۲۱
گوشمالی سنگین سوریه به تروریست‌ها

همزمان نیروی هوایی ارتش سوریه مواضع گروه‌های تروریست در جب غبشه، دکوانه، الجبول، کویرس و دیر حافر در حلب را بمباران کردند. در همین اثنا اعلام شد وائل الخلقی، نخست‌وزیر سوریه دیروز جمعه برای بازدید از یگان‌های نظامی ارتش سوریه در خطوط مقدم جبهه جنگ علیه تروریست‌ها به شهر حلب سفر کرده است.

مجموع این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که 13 گروه تروریست که اغلب آنها وابسته به القاعده بودند، پس از حملات شدید خمپاره‌ای علیه مناطق مسکونی غرب حلب، حمله به مناطق أکثار البذار، اللیرمون و جمعیت الزهراء را آغاز کردند.

گروه‌های تروریستی عملیات خود را با هدف ایجاد اتاق عملیات موسوم به انصار الشریعه در شهر حلب و حومه این شهر آغاز کردند. در این اتاق عملیات بیشتر تروریست‌های خارجی یا مهاجران حضور داشتند که عمدتا تحت حمایت قطر و ترکیه هستند.

در درگیری شدید بین ارتش سوریه و مهاجمان تروریست، چند خودروی زرهی متعلق به افراد مسلح در منطقه جمعیه الزهراء در شمال غرب حلب منهدم و سرنشینان آن کشته شدند. شدت درگیری‌ها به حدی بود که یکی از این گروه‌های تروریستی وابسته القاعده به نام انصار الشریعه به کشته و زخمی شدن 80 نفر از نیروهای خود اذعان کرد.

به گفته منابع محلی، ساکنان بخش غربی شهر حلب نیز در حمایت ارتش و نظام سوریه به خیابان‌ها ریخته و شعار دادند.

ساکنان حلب تاکید کردند هیچ‌گاه اجازه نخواهند داد، شهرشان به‌دست گروه‌های تروریستی و عناصر مسلح تصرف شود. پس از تصرف شهر پالمیر به دست تروریست‌های داعش خبرهایی منتشر شده بود که نشان می‌داد تروریست‌ها قصد دارند بار دیگر حلب را به تصرف خود درآورند. حلب شهری با کمتر از 5000 نفر در شمال سوریه و از نقاط استراتژیک این کشور به شمار می‌رود که بخش‌هایی از آن در تصرف تروریست‌هاست.

از سوی دیگر ارتش سوریه اعلام کرد با همکاری نیروهای دفاع ملی توانسته است پس از درگیری شدید با گروه تروریستی داعش بر هر دو بخش شرقی و غربی محله غویران در شهر حسکه تسلط یابد. این درگیری‌ها به کشته شدن تقریبا 40 نفر از عناصر داعش منجر شد.

منابع سوری همچنین از کشته شدن 60 نفر از عناصر تکفیری تروریستی گروهک جبهه النصره سوریه در جریان درگیری با نیروهای ارتش در استان درعای جنوبی خبر دادند.

دولت سوریه همچنین قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل را در محکومیت پرونده تاکتیک‌های بمباران هوایی خود که با 29 رای موافق در برابر شش رای مخالف و 12رای ممتنع تصویب شد، مردود و مغرضانه خواند. دولت سوریه اعلام کرد استفاده از بمب‌های بشکه‌ای یک مساله فنی است که هیچ ربطی به این نهاد مستقر در ژنو ندارد.

در بحبوحه این خبرها منابع پنتاگون تائید کردند که یکی از تروریست‌های معروف در سوریه کشته شده است.

جف دیویس، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا کشته شدن طارق بن الطاهر العونی الحرزی، یکی از سرکرده‌های اصلی گروه تروریستی داعش در سوریه را در جریان حملات هوایی ائتلاف موسوم به ضد داعش در الشدادی واقع در استان حسکه در شمال شرق سوریه تائید کرد.

این سرکرده داعش اصالت تونسی دارد که در کشورش حکم غیابی 24 سال حبس به اتهام دست داشتن در اقدامات تروریستی علیه وی صادر شده بود و برای سر او جایزه سه میلیون دلاری تعیین شده بود.

مقامات آمریکایی اعلام کردند طارق روند عبور و مرور تروریست‌ها با خودروهای بمبگذاری شده به عراق را تسهیل می‌کرده است.

ماموریت دی میستورا

تحولات نظامی سوریه درحالی در جریان است که استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه نیز در دیدار با هیات ائتلاف مخالفان سوریه در ژنو درباره روند اجرای بیانیه ژنو1، حل سیاسی بحران سوریه و تشکیل هیات دولت انتقالی با داشتن اختیارات کامل گفت‌وگو کرده است. هیات ائتلاف مخالفان سوریه در این دیدار مدعی تلاش هیات دولت انتقالی احتمالی برای ریشه‌کن کردن تروریسم در سوریه شد.

استفان دی میستورا همچنین در دیدار با خالد خوجه، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه درباره اوضاع سوریه و راه‌های رسیدن به راهکار سیاسی بحران سوریه مذاکره کرد. از سوی دیگر گفته می‌شود در ترکیه، هنوز اختلافات زیادی برای ارسال نیروی زمینی به سوریه وجود دارد.

در همین رابطه انجمن حمایت از مظلومان ترکیه مداخله نظامی ترکیه در سوریه را خطایی تاریخی برای کشورش خواند و تاکید کرد مداخله نظامی در سوریه موجب بروز اغتشاش در داخل ترکیه و منطقه خواهد شد.

مهم‌ترین حزب کردهای سوریه نیز ضمن هشدار به ترکیه نسبت به مداخله نظامی این کشور در سوریه و تهدید صلح بین‌المللی اعلام کرد، نیروهای مسلح کرد آماده مقابله با هر نوع تجاوزی هستند.

13 نماینده حزب جمهوریخواه خلق ترکیه نیز در بیانیه‌ای ضمن اعلام مخالفت با طرح ورود نیروهای نظامی ارتش ترکیه به سوریه، آنکارا را متهم به حمایت از داعش کردند.

این درحالیست که نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه با کانال هفت تلویزیون این کشور اعلام کرد آنکارا طرحی فوری برای مداخله نظامی در سوریه ندارد.

اظهارات احمد داوود اوغلو در پی نارضایتی مردم از سیاست‌های دولت در قبال سوریه مطرح می‌شود و هم‌اکنون این سوال به ذهن متبادر می‌شود که آیا دولت در نهایت بدون توجه به خواست مردم و نمایندگان به سوریه حمله می‌کند یا خیر؟

نقشه انگلیس برای سوریه

دیوید کامرون، نخست‌وزیر و مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس روز پنجشنبه در نشست مجلس عوام رسما از نمایندگان پارلمان این کشور خواستند تا با حمله هوایی علیه داعش در سوریه موافقت کند.

وزیر دفاع انگلیس استراتژی کشورش را در قبال سوریه غیرمنطقی خواند و تاکید کرد اعضای پارلمان باید با دقت نحوه شکست سازمانی که مرزهای بین‌المللی را نادیده می‌گیرد، مورد بررسی قرار دهند. فالون در گفت‌وگو با شبکه چهار رادیو بی‌بی‌سی گفت: این مساله همیشه برای ما روشن بوده است که داعش را باید هم در سوریه و هم در عراق شکست داد. کارهای زیادی باید در عراق صورت گیرد. هر یک از اعضای ائتلاف کارهای مختلفی انجام می‌دهد. داعش از سوریه سازماندهی و هدایت و مدیریت می‌شود و اقدام نکردن بر ضد آن غیرمنطقی است. ناظران بر این باورند که طرح‌های آمریکایی ـ انگلیسی برای مبارزه با گروه‌های تروریستی بهانه‌ای بیش نیست و تجربه یک سال گذشته نیز نشان می‌دهد کشورهای غربی اراده‌ای جدی برای سرکوب تروریست‌ها از جمله گروه داعش ندارند.

گروه بین‌الملل - معصومه زارع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها