ایالات متحده آمریکا اعلام کرد: کمک‌رسانی نظامی خود به بحرین را که از چهار سال قبل به دلیل نقض حقوق بشر در این کشور قطع شده بود، از سر می‌گیرد. این تصمیم با واکنش منفی مبارزان بحرینی و نیز سازمان مدافع حقوق بشر در سطح بین‌المللی روبه‌رو شد. این تصمیم درحالی اعلام می‌شود که دولت بحرین همچنان به سرکوب مخالفان ادامه داده و آنها را در زندان‌های قرون وسطایی خود شکنجه می‌کند.
کد خبر: ۸۱۳۷۸۶

کمک‌های آمریکا به دولت منامه از سال 2011 به واسطه سرکوب مردم از سوی رژیم آل‌خلیفه به حال تعلیق درآمده بود. اگرچه اطلاع دقیقی از نوع ادوات نظامی که قرار است به بحرین ارسال شود در دست نیست، اما برخی منابع از تامین موشک‌های ضدتانک، خودروی زرهی هاموی، مهمات و تسلیحات کوچک سخن می‌گویند که به نظر می‌رسد فریبنده باشد. زیرا دولت بحرین نیازی به این‌گونه تسلیحات نداشته و اگر هم داشته باشد عربستان سعودی با استقرار نیروهای سپر جزیره در این کشور همه آنها را تامین کرده است. به این ترتیب روشن می‌شود که منظور از تسلیحات کوچک در این باره بیشتر ابزارهای سرکوب تظاهرات است که دولت بحرین از کشورهای مختلف از جمله آلمان، انگلستان و آمریکا وارد می‌کرد. بخشی از این تجهیزات شامل کپسول‌های گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای است که بارها نیروهای امنیتی بحرین از آنها برای مقابله با معترضان استفاده کرده‌اند. بخش دیگری از این تجهیزات مربوط به ابزارهای شکنجه می‌شود که رژیم آل‌خلیفه در زندان‌های خود از آنها استفاده می‌کند.

از زمان شروع مبارزات مردم بحرین در چهار سال پیش تاکنون صدها نفر در این کشور به زندان افتاده و شکنجه شده‌اند. از یکی دو ماه پیش دولت بحرین برخی از افراد زندانی را که دوران محکومیت‌شان به پایان رسیده بود، آزاد کرد. همین مساله بهانه‌ای به مقامات آمریکایی داد تا بگویند به دلیل «پیشرفت در زمینه حقوق بشر و آزادی زندانیان» تصمیم به از سرگیری ارسال ابزارهای سرکوب به دولت بحرین گرفته‌اند، اما کسی نیست که این فریبکاری آمریکایی‌ها را نداند. از سال 2011 تاکنون بیش از 89 نفر از شیعیان به‌دست حکومت آل‌خلیفه به شهادت رسیده و صدها نفر دیگر نیز به دلایل امنیتی زندانی و محاکمه شدند. ناوگان دریایی پنجم ایالات متحده آمریکا در بحرین پهلو گرفته است و از این مکان به‌عنوان باند پرواز هواپیماهای جنگنده خود استفاده می‌کند.

از سرگیری ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به بحرین با مخالفت شدید معترضان در بحرین مواجه شده است. مرکز بین‌المللی دفاع از حقوق بشر و آزادی‌های این کشور نیز، اقدام آمریکا در لغو ممنوعیت کمک‌های تسلیحاتی به بحرین را بشدت محکوم کرد. به گزارش العالم، این مرکز تاکید کرد این اقدام آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که رژیم آل‌خلیفه همچنان خواسته‌های مردم را برای تعیین حق سرنوشت و آزادی خود نادیده گرفته و نقض می‌کند.این مرکز وضع حقوق بشر در بحرین را به علت ادامه سرکوب‌های شدید نگران‌کننده دانست و از آمریکا و جوامع بین‌المللی خواست در مواضع خود نسبت به رژیم منامه بازنگری کنند. ساره مارگون، مدیر نمایندگی سازمان دیدبان حقوق بشر در واشنگتن نیز، تصمیم آمریکا درباره کمک نظامی به بحرین را مورد انتقاد قرار داده و گفت بحرین هیچ‌گونه اصلاحاتی در زمینه حقوق بشر اجرا نکرده و زندان‌های این کشور پر از زندانیان سیاسی از جمله شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق است.

‌‌‌ جام‌جم

علی عبداللهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها