طولانی‌ترین تونل انتقال آب کشور احداث شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان گفت: طولانی‌ترین تونل انتقال آب کشور با 38 کیلومتر طول از سد صفارود برای تامین آب میان‌مدت شهر کرمان احداث می‌شود.
کد خبر: ۸۱۳۳۹۹
طولانی‌ترین تونل انتقال آب کشور احداث شد

به گزارش ایرنا، محمدرضا بختیاری افزود: برنامه‌های پیش‌رو برای تامین آب استان کرمان به سه بخش برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شود.

وی بیان کرد: انتقال آب از بهشت‌آباد به شهرهای شمال استان کرمان، انتقال آب از سد صفارود به منظور تامین آب آشامیدنی کرمان و رابر و انتقال آب از خلیج فارس برای این استان در نظر گرفته شده است. برنامه میان‌مدت شامل طرح انتقال آب از سد صفارود به کرمان است.

وی با اشاره به این‌که انتقال آب از سد صفارود در سال‌های گذشته کلید خورده است، گفت: متاسفانه این طرح طی چند سال اخیر به علل مختلف فقط 15 درصد و سد صفارود 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان اظهار کرد: سال 83 یکسری اقدامات انجام و سال 84 یک شرکت اتریشی به عنوان پیمانکار انتخاب شد؛ اما با اشتباهاتی که در مجموعه استان صورت گرفت این طرح به سمت خط لوله رفت.

وی گفت: این پروژه تقریبا متوقف شده بود و باید در چهار سال گذشته وارد مدار می‌شد که چنین نشد. یکی از مشکلاتی که امروز استان کرمان را با کمبود آب مواجه کرده همین است و اتمام طرح باوجود این که به نظر ساده می‌آمد، اما پیشرفت نداشت.

وی از مهندسی مجدد این پروژه خبر داد و گفت: سال گذشته بحث‌های فنی طرح به پایان رسید و به مناقصه گذاشته شد که 30 پیمانکار با توجه به حجم عملیات و برند آن شرکت کردند.

وی گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با توجه به پیشینه و توانمندی‌ای که در احداث تونل دارد، به عنوان پیمانکار طرح انتخاب شد و کار انتقال تجهیزات و حفاری نیز شروع شده است.

وی بیان کرد: این پروژه با داشتن تونل نسبت به انتقال از طریق خط لوله که در گذشته در حال انجام بود نزدیک به 2000 میلیارد ریال ارزان‌تر تمام خواهد شد، در ضمن این تونل به عنوان کریدور جنوب به شمال استان عمل خواهد کرد، زیرا از ارتفاعات رد می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان افزود: با احداث این تونل نزدیک به 700 میلیون مترمکعب آب به شمال استان کرمان منتقل خواهد شد و مشکل آب شرب شهرهای کرمان و رابر برطرف می‌شود.

وی با بیان این که این طرح می‌تواند یک برند برای کشور و استان محسوب شود، گفت: همزمان با سفر ریاست جمهوری به استان کرمان، حفاری تونل به صورت رسمی آغاز می‌شود و اجرای آن نزدیک به 15 هزار میلیارد ریال هزینه دارد.

وی اظهار کرد: مهلت اتمام این طرح60 ماه است که با اقدامات انجام شده و برنامه‌ریزی‌ها، اتمام 40 ماهه برای آن پیش‌بینی شده است.

بختیاری ادامه داد: برنامه بلندمدت شامل انتقال آب از بهشت‌آباد چهارمحال و بختیاری به این منطقه می‌شود که در دستور کار قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: اگر این طرح با مواردی از جمله کمبود منابع مالی مواجه نشود، طی شش یا هفت سال آینده به پایان خواهد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها