تابستان از راه رسید و فرصتی برای تفریح کودکان پیش آمد، اما یکی از مهم‌ترین رویدادهای تابستانی برای والدین، خرید جوایزی به مناسبت دریافت کارنامه ‌درخشان فرزندان است. هرچند نباید فراموش کرد این جوایز کمی متفاوت از جوایز دوران کودکی ماست، اما یک جایزه در میان این سال‌ها همچنان از محبوبیت ‌خاصی در میان کودکان و نوجوانان برخوردار است که البته باید برای خریدنش خوب دقت کنیم.
کد خبر: ۸۱۳۳۷۰
تعطیلات تابستانی و رونق بازار دوچرخه

این جایزه ویژه تابستانی همان دوچرخه است که از دوران کودکی به عشق سوار شدنش بارها و بارها زمین خورده‌ایم، اما این بار نه برای خودمان بلکه قرار است رکاب زدن فرزندمان را با لذت بنگریم. جام‌جم این بار سری به حوالی میدان رازی (میدان گمرک سابق) به عنوان مرکز فروش دوچرخه زده تا برایتان از ریزه‌کاری‌های انتخاب مطمئن دوچرخه بگوید.

نیازتان چیست

همان طور که می‌دانید، دوچرخه نیز همانند انواع محصولاتی که در بازار مصرفی کشورمان موجود است، مدل‌های مختلفی دارد که برای انتخاب، باید کاربرد و کارایی هر یک از آنها را جداگانه بدانیم و برای آنها برنامه‌ریزی کنیم.

به طور کلی در بازار دوچرخه 4 گروه محصول مقابل خریداران قرار دارد:

1 ـ دوچرخه‌ جاده‌ای: این دوچرخه‌ برای مسافرت‌های بین شهری که امروزه رونق دارد، مناسب است، چون از تجهیزات متناسب پیمودن مسافت طولانی برخوردار است.

2 ـ دوچرخه‌ کوهستان: نام این دوچرخه‌ از استحکام تجهیزات و بدنه آن خبر می‌دهد که لازم نیست برای استفاده معمولی در این گروه هزینه کنیم.

3 ـ دوچرخه‌ هیبریدی: ترکیبی از دوچرخه‌ کوهستان و جاده است که برای مصارف عمومی، یکی از بهترین گزینه‌هاست هرچند گاهی اوقات قیمت این گروه با توان ما متفاوت است.

4 ـ دوچرخه‌ کروز: این دوچرخه‌ که ساختاری کاملا ساده دارد، با استفاده از یک دنده می‌تواند بهترین گزینه برای مسیرهای هموار و صاف باشد و علاوه بر قیمت مناسب، کارایی خوبی در استفاده‌ شهری خواهد داشت.

حالا که با انواع دوچرخه آشنا شدید، نوبت تقسیم‌بندی نیاز خودتان یا فرزندتان می‌رسد. به این منظور کافی است، چند گزینه را مدنظر داشته باشید تا در میان این چهار گروه، بهترین گزینه را انتخاب کنید، هرچند اگر برای فرزند زیر ده سال خود قصد خرید دوچرخه دارید، زیاد نگران نباشید چون در این گروه گزینه‌ زیادی مقابل شما نیست و می‌توانید از میان تولیدات ساده و قابل استفاده گزینه‌ای داشته باشید.

اما اگر برای بالاتر از این سن قصد انتخاب دارید، بهترین گزینه را در نظر داشته باشید. برای این منظور بهتر است از توان مالی خودتان آغاز و محدوده‌ خرید را مشخص کنید و پس از آن، به محل مورد استفاده یا کارآیی و دوام قطعات دوچرخه، توجه ویژه داشته باشید. در نهایت با تهیه فهرستی از نیازها و خواسته‌های خود، علاوه بر انتخاب مطمئن به جیب خودتان نیز خدمت کنید.

سایز چرخ‌ مناسب شما

پرسش مهمی که ذهن اکثر خریداران دوچرخه را به خود مشغول می‌کند، انتخاب سایز مناسب چرخ است چون این وسیله همانند کفش یا پیراهن تن شما سایزبندی دارد و برای افراد با اندام و وزن‌های متفاوت، دوچرخه‌های مخصوص طراحی شده است. اگر از دوچرخه نامناسب استفاده کنیم، نه‌تنها به سلامت بدن خود توجه نکرده‌ایم بلکه باعث بروز آسیب‌ در استخوان‌‌بندی بدنمان خواهیم شد، بخصوص وقتی قرار است این وسیله را کودکان در سنین رشد استفاده کنند. بنابراین قبل از هر گونه انتخاب، ابتدا به فکر تعیین سایز مناسب دوچرخه باشید. برای یافتن اندازه مناسب دوچرخه نیز باید به نمادهای موجود در دفترچه دوچرخه یا بدنه آن دقت کنید.

برای پیدا کردن اندازه مناسب دوچرخه، اولین کار، اندازه‌گیری قد کاربر آن است. پس از تعیین این اندازه نوبت به اندازه‌گیری تناسب شما با دوچرخه مورد نظرتان می‌رسد. برای این کار دوچرخه را بین دوپای خود قرار دهید و کاملا صاف بایستید. تناسب فاق شما با لوله بالایی بدنه، بهترین راه تعیین دوچرخه مناسب است. به یاد داشته باشید، تفاوت ارتفاع فاق با بدنه دوچرخه در نمونه‌های هیبرید بین 3 تا 6 و در دوچرخه‌های کوهستان 5 تا 10 سانتی‌متر است.

قیمت برخی انواع دوچرخه دربازار

اندازه‌های مختلف دوچرخه با دو واحد متفاوت یعنی سانتی‌متر و اینچ به وسیله اندازه تنه دوچرخه و با توجه به طول لوله زین تنه تعیین می‌شود. بیشتر سازندگان این مقدار را با اندازه‌گیری از مرکز محور طبق دوچرخه (توپی تنه) تا بالای لوله زین (محل قرارگیری بست لوله زین) محاسبه و مشخص می‌کنند. برای فردی با قد حدود 170 سانتی‌متر بهترین گزینه اندازه M یا در نهایت L است، چون این اندازه‌ها براساس مدل دوچرخه مورد نظر شما کاملا متفاوت خواهد بود. البته از جدول بالا هم می‌توانید استفاده کنید.

بهترین برندهای دوچرخه در دوران کودکی ما مربوط به کشور فرانسه و پس از آن تایوان بود، اما امروزه با توجه به گسترش روابط تجاری و همچنین تنوع محصولات ـ که بیشتر براساس رقابت در بازارهای هدف است ـ بازار دوچرخه ایران محصولات گوناگونی از کشورهای مختلف به خود دیده است، اما نباید فراموش کرد همانند بسیاری از محصولات، محصولات کشور چین یکه‌تاز میدان است. البته در بخش دوچرخه حرفه‌ای هنوز کشور فرانسه در رده بالایی قرار دارد. این در حالی است که برخی محصولات داخلی برای کودکان زیر ده سال در بازار مصرف ایران در دسترس است و می‌توان از میان این تولیدات، انتخابی مطمئن داشت.

اما نکته بسیار مهمی را که هنگام انتخاب در میان انبوه تولیدات موجود بازار نباید فراموش کنیم، این است که با توجه به محبوبیت برخی برندهای معروف بین‌المللی، زمینه سودجویی در این برندها رو به گسترش است و باید با استفاده از راهکارهای کارآمد نسبت به خرید مطمئن‌تر محصول اقدام کنیم.

در این زمینه محمدخادم منصوری، رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت به جام‌جم می‌گوید: با توجه به صرفه اقتصادی نداشتن واردات دوچرخه‌های باکیفیت به دلیل شرایط موجود در اقتصاد کشورمان، اکنون محصولاتی با کیفیت پایین در بازار کشورمان به وفور دیده می‌شوند، به این صورت که بسیاری از واردکنندگان به دنبال وارد کردن محصولات درجه سه به بازار هستند.

این مقام صنفی به خریداران توصیه می‌کند: با در نظر گرفتن این شرایط، بهترین گزینه، خرید از فروشندگان مجاز و فروشگاه‌های معتبر است.

منصوری ضمن تاکید بر خرید‌ حضوری، به خریداران توصیه می‌کند: با توجه به اهمیت اندازه دوچرخه برای کاربران، بهترین راهکار این است که غیرحضوری و از دنیای مجازی خرید نداشته باشیم و قبل از پرداخت صورتحساب، دوچرخه مورد نظر را آزمایش کنیم تا علاوه بر اطلاع از کیفیت قطعات به‌راحتی خودمان نیز هنگام استفاده یقین داشته باشیم.

دست‌دوم‌های قابل اعتماد

شاید با دیدن قیمت‌های جدید دوچرخه کمی درباره خرید انواع نو و کارنکرده وسیله تردید داشته باشید و در میان کارکرده‌ها به دنبال گزینه مناسب باشید. فراموش نکنید، بازار دست دوم همانند تیغ دولبه برایتان دردسرساز است. خوب دقت کنید چون گاهی اوقات محصولات نامرغوب یا حتی دزدی در این بازار فروخته می‌شود.

بهترین گزینه این است که برای تهیه این نوع دوچرخه‌ها از فروشندگان تضمین‌ لازم دریافت کنیم. اگر از فروشگاه سطح شهر خرید می‌کنید، فاکتور رسمی را با مهر و امضای فروشنده دریافت کنید که نشانی فروشگاه و نوع محصول معامله شده هم در آن قید شده باشد. اگر از دنیای مجازی خرید کرده‌اید، برای تحویل گرفتن جنس مورد نظرتان شاهد یا شاهدانی داشته باشید که روی کاغذ این معامله را با مشخصات کامل فروشنده شهادت دهند.

جــام‌جــم

عـماد عزتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها