وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم تناسب تسهیلات با قیمت مسکن گفت: تسهیلات خرید مسکن با بهبود شرایط اقتصادی کشور باز هم افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۸۱۳۱۲۱

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عباس آخوندی در همایش نقشه راه تامین مالی مسکن در جمع خبرنگاران افزود: باید میزان تسهیلات بانکی نسبت به خرید مسکن افزایش یابد. سهم وام از تامین مسکن در ده سال گذشته روندی نزولی داشته و اکنون به حدود 5/12 درصد رسیده است.

وی با بیان این‌که افزایش جدید وام مسکن (وام 80 میلیون تومانی) در واقع آغاز افزایش تسهیلات است، اظهار کرد: اگر شرایط اقتصادی کشور بهبود یابد این نسبت نیز باید افزایش یابد. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: سهم کل وام در خرید مسکن از 48 درصد در سال 85 به 5/12 درصد سال 93 کاهش پیدا کرده است. اساسا سهم وام در تامین مالی بشدت رقم ناچیزی است و این فشار بسیار زیادی به اقتصاد خانواده‌های متوسط و مخصوصا کم‌درآمد وارد و تامین مسکن را برایشان به رویا تبدیل می‌کند.

وی با اشاره به نسبت تسهیلات رهن به تولید ناخالص داخلی، افزود:‌ در اتحادیه اروپا این رقم 52 درصد، در آمریکا 69 درصد، در بریتانیا 81 درصد و این آمار در ایران 4 درصد است که نشان از وضع نابسامان تسهیلات رهنی در ایران نسبت به GDP دارد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در حال حاضر به‌ دلیل این‌که قدرت وام‌‌دهی بانک‌ها بشدت پایین است، اساسا اگر اکنون بخواهیم پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن را بدهیم، بانک‌ها توان پرداخت و پاسخگویی را ندارند.

آخوندی با اشاره به این‌که باید ابزار متنوعی را برای تامین مالی خرید مسکن به کار بگیریم، گفت: راه‌اندازی حساب پس‌انداز مسکن یکم در همین جهت است.

وی ادامه داد: در همین 18 روز کاری از زمان آغاز افتتاح حساب پس‌انداز مسکن یکم بانک مسکن 78 میلیارد تومان پس‌انداز جذب کرده است که خوشبختانه میزان پس‌اندازها روز به روز در حال افزایش است. وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این پس‌انداز می‌تواند به مردم کمک کند که در ازای هر مبلغی که پس‌انداز می‌کنند بعد از یک دوره انتظار، چند برابر تسهیلات دریافت کنند که این موضوع می‌تواند قدرت خرید مردم را افزایش دهد.

خانه دار شدن اقشار ضعیف و موضعگیری وزیر

وی با اشاره به دو طرح اقتصاد برانداز مسکن مهر و هدفمندسازی یارانه‌ها، به آمارهای بانک مرکزی در خصوص مشکلات اقتصادی که مسکن مهر و یارانه‌ها ایجاد کرد اشاره کرد و گفت: پرداخت یارانه‌ها از همان سال اول با کسری منابع روبه‌رو شد و امسال کل بودجه کشور را فلج کرده است به طوری که قدرت اهرمی بودجه در سال جاری بشدت تضعیف شده است، اما اگر همان سال اول در دولت یازدهم بحران مالی اعلام می‌شد، می‌توانستیم جامعه را آماده تغییرات بنیادین جهت خروج از وضع مخرب آن زمان‌کنیم.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که با وجود انتقادات متعدد دولت مستقر به طرح مسکن مهر، هنوز طرح جایگزین آن که به مسکن اجتماعی معروف است، بدرستی اجرایی نشده و فقط اخبار پراکنده‌ای مبنی بر امضای چند تفاهم‌نامه و اقدامات اولیه مانند شناسایی زمین برای آن اعلام شده است. این در حالی است که مسکن مهر با وجود تمام انتقاداتی که به شیوه تامین مالی و نحوه ساخت آن وارد است و برخی از این انتقادات نیز صحیح به نظر می‌رسد، با این حال باعث خانه‌دار شدن گروهی از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر شده که خانه‌دار شدن در باورشان نیز نمی‌گنجید. لذا به نظر می‌رسد باید از دولت خواست ابتدا طرحی مشخص برای بازسازی داشته باشد و بعد اقدام به خراب کردن کند، زیرا ساختن بسیار دشوار و خراب کردن بسیار آسان است. وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به بدهی 200هزار میلیارد تومانی دولت و شرکت‌های دولتی به بانک‌ها خاطرنشان کرد: اگر دولتی 200 هزار میلیارد تومان بدهی داشته باشد باید بازار بدهی ایجاد کند تا این بدهی‌ها داد و ستد شود، اما اعلام بازار بدهی 200 هزار میلیارد تومانی تصمیم بزرگی است که دولت باید مقدمات اجرای آن را بیندیشد.

وی با اشاره به پینگ‌پنگ بانک مرکزی و قوه قضاییه در شش تا هفت سال اخیر بر سر معوقات بانکی که هر کدام مسئولیت را به گردن دیگری می‌اندازند، اظهار کرد: چنین وضعی در کره‌جنوبی و آمریکا نیز پیش آمده بود، اما ساختار مستقلی از وزارت دارایی و بانک مرکزی طراحی کردند تا ساختار بانک‌ها را بازسازی کنند، در ایران هم می‌توان این کار را کرد ولی لازمه آن اعلام وضع فوق‌العاده است.

آخوندی با بیان این‌که اگر مردم شناخت کامل از وضع فوق‌العاده اقتصادی آن زمان کشور نداشته باشند احتمال تکرار سیاستگذاری‌های غلط در آینده وجود دارد.

افزایش سقف تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن جوانان

مدیرعامل بانک مسکن گفت: با توجه به افزایش قیمت مسکن، سقف تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن جوانان در تهران به 75 میلیون تومان افزایش یافت.

محمدهاشم بت‌شکن در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: افرادی که بموقع سپرده‌های خود را به صندوق پس‌انداز مسکن جوانان واریز کرده‌اند، می‌توانند در شهر تهران از تسهیلات 70 تا 75 میلیون تومانی استفاده کنند. وی اظهار کرد: دارندگان حساب صندوق پس‌انداز مسکن جوانان می‌توانند علاوه بر این از تسهیلات 80 میلیون تومانی صندوق پس‌انداز مسکن یکم نیز بهره‌گیری کنند.

وی ادامه داد: سود تسهیلات 80 میلیون تومانی صندوق پس‌انداز مسکن یکم 14 درصد است به طوری که دریافت‌کنندگان این تسهیلات در تهران باید ماهانه 935 هزار تومان قسط پرداخت کنند. وی افزود: در صورتی که نرخ تورم کاهش یابد و شورای پول و اعتبار نیز با کاهش سود تسهیلات موافقت کند در آن صورت بانک مسکن نیز سود تسهیلات خود را کاهش خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها