جام جم آنلاین: امروزه بیماری قلبی بعنوان عامل اصلی مرگ و میر در زنان و مردان در نظر گرفته شده است اما این بدان معنی نیست که آن را جزئی از سرنوشت تغییر ناپذیر خود تلقی کنیم.
کد خبر: ۸۱۱۱۲

به گفته محققان با بهره مندی از شیوه مناسب زندگی شامل ورزش کافی ، رژیم غذایی مناسب و اجتناب از استرس و مواد تخدیری می توان تا حد زیادی از بیماری قلبی پیشگیری کرد.
به هر حال گاهی اوقات به دلایل متفاوت قلب دچار مشکل می شود و بهترین کار در این حالت تشخیص به موقع آن و درمان فوری است.
اگر به علت ناراحتی قلبی به پزشک مراجعه کرده اید و او بررسی عروق قلب را توصیه نموده است ، در این مورد تردید نکنید.
گرفتگی عروق قلب که تحت عنوان آترواسکلروزیس شناخته می شود بیماری عروقی است که در آن دیواره رگ ، ضخیم و کانال عروقی ، باریک می شود و نتیجه آن اختلال و نقص در جریان خون عروقی است.
باریک شدن عروق مربوط به تشکیل پلاک در لایه داخلی سرخرگ هاست. این پلاک ها حاوی لیپوپروتئین ها ی با دانسیته کم ، سلولهای در حال انحلال عضلانی ، بافت فیبری ، توده پلاکت های خونی ، کلسترول و گاهی اوقات کلسیم هستند و اکثرا در افرادی دیده می شود که غلظت کلسترول خونشان بالاست.
تعداد و ضخامت پلا ک ها با افزایش سن بیشتر می شود و در نتیجه لایه داخلی عروق صاف شده لخته های عروقی را تشکیل می دهد.
گاهی قطعاتی از این لخته ها جدا شده آمبولوس هایی را تشکیل می دهد که از طریق جریان خون حرکت کرده لخته های کوچک تری را در رگ های کوچک ایجاد می کنند.
بیماری قلبی آترواسکلروتیک که رگ های قلب را درگیر می کند شایع ترین عامل همه موارد مرگ و میر است.
این بیماری همچنین با کاهش جریان خون در دیگر سرخرگهای عمده مانند کلیه ها ، روده و پاها باعث مشکلات جدی می شوند.

علائم آترواسکلروزیس
متاسفانه آترواسکلروزیس تا زمانی که صدمه به عروق شدید نشده به حدی که جریان خون را محدود کند ، نشانه ای ندارد.
محدود شدن جریان خون از رسیدن به عضلات پا باعث درد ی در پا می شود که با استراحت کمتر می شود.
باریک شدن سرخرگ هایی که خون را به مغز می رسانند ممکن است باعث حملات ایسکمیک موقت (نشانه های یک سکته مغزی که کمتر از 24 ساعت طول می کشد) و دوره های سرگیجه شده یا نهایتا به خود سکته مغزی بیانجامد.

تشخیص آترواسکلروزیس
یکی از روشهای مفید در تشخیص انسداد عروق قلب ، آنژیوگرافی است . در صورتی که بیمار دچار آنژِین موقت ، درد در ناحیه قفسه سینه ، تنگی آئورت ، یا نارسایی قلبی که علت آن مشخص نشده باشد ، معمولا پزشک او را به انجام آنژیوگرافی توصیه می کند. آنژِوگرافی به موارد زیر پاسخ می دهد:

- چه تعدادی از عروق کرونر دچار انسداد شده اند؛
- محل انسداد کجاست؛
- میزان هر انسداد چه اندازه است؛
دانستن این موارد به پزشک کمک می کند در باره نحوه درمان تصمیم بگیرد بنابراین هدف آنژِیوگرافی تشخیص مشکل ، محل و گستردگی آن است.
در صورتی که این عمل توسط متخصصین انجام شود ، مشکل خاصی را ایجاد نمی کند. پیش از انجام آن یک ماده آرامبخش به بیمار داده می شود تا طی عمل آرامش بیشتری داشته باشد. آنژیوگرافی نیازی به بیهوشی کلی ندارد و بیمار طی عمل هشیار است.

درمان آترواسکلروزیس
از آنجا که ممکن است آترواسکلروزیس صدمه خود را وارد کرده باشد ، درمان دارویی آن چندان رضایتبخش نیست.
داروهای ضد انعقاد برای به حداقل رساندن لخته شدن مجدد و تشکیل آمبولوس بکار رفته است.داروهای گشاد کننده عروق نیز در کاهش علائم مفیدند اما ارزش درمانی ندارند.
روش جراحی برای مواردی که به درمان دارویی پاسخ نمی دهند در دسترس است و آنژِیوپلاستی با بالن نیز می تواند عروق تنگ شده را باز کند و جریان خون را بهبود بخشد.
به هر حال با توجه به عوارض جبران ناپذیر مشکلات قلبی عروقی که اکثرا قابل پیشگیری هستند ، باید در پی تشخیص و درمان بود.
مسلما بکار گیری روشهای تشخیصی مانند آنژیوگرافی حتی اگر تا حدی تهاجمی باشند آسان تر از درمان یا زندگی با یک قلب صدمه دیده است.
این صدمات گاهی جبران ناپذیرند و ممکن است پایان ناخوشایندی داشته باشند.
پس تا دیر نشده از وضعیت عروق قلبتان آگاه شوید تا به موقع تحت درمان قرار گیرید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها