معاون وزیر امور خارجه اعلام کرد

شروط ایران برای برقراری مجدد سفرهای عمره

معاون کنسولی وزیر امور خارجه، تضمین امنیت عمره گزاران و ایجاد فضای منطقی و معقول در ورود و خروج زائران ایرانی به عربستان را مهم ترین شرایط جمهوری اسلامی برای برقراری مجدد سفرهای عمره اعلام کرد.
کد خبر: ۸۱۰۷۸۸
شروط ایران برای برقراری مجدد سفرهای عمره

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسن قشقاوی با تاکید بر اینکه تضمین امنیت عمره گذاران برای ایران مهم است، گفت: اگر این امنیت تضمین و فضای منطقی و معقولی حاکم شود و مردم هم شاهد مجازات متهمان باشند، طبیعی است که ما هم برای ازسرگیری عمره تمایل داریم.

وی گفت: این مساله در گفت و گوهای اخیر امیرعبدالهیان ( معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ) با وزیر خارجه عربستان مطرح شده و وزیر خارجه سعودی هم ازسرگیری عمره ایرانی ها را مورد تاکید قرار داده است.

درخواست اعدام برای متهمان

معاون کنسولی وزیر امور خارجه در مصاحبه با شبکه العالم همچنین درباره روند پرونده تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده گفت: در جلسه اول محاکمه سرکنسول ایران حضور داشت و نماینده دادستان جده کیفر خواست را قرائت کرد که در آن به اتهام نقض قوانین در هنگام انجام وظیفه و اقدام عمل شنیع جنایی، درخواست مجازات اعدام برای متهمان شده است.

قشقاوی افزود: متهمان و وکلا درخواست بررسی مجدد دادند و در جلسه دوم دادگاه که بازهم سرکنسول ایران حضور داشت، دادگاه دفاعیات متهمان و وکلای آنها را استماع و ختم جلسه را اعلام کرد.

سرکنسول ایران: رسما چیزی به ما اعلام نشده است

قشقاوی تصریح کرد که برخی مطبوعات سعودی به نقل از یک مقام امنیتی سعودی اعلام کردند که مجازات درنظر گرفته شده(هزار ضربه شلاق با نظر پزشک و 4 سال حبس) است. پس از پی گیری، سرکنسول ایران گفت رسما چیزی به آنها اعلام نشده است.

وی یادآور شد: در همان دادگاه اعلام شد که اگر قرار باشد حکمی صادر شود، حکم بدوی خواهد بود و بعد این حکم به دادگاه استیناف می رود. ما هم درخواست داشتیم که در دادگاه استیناف هم سرکنسول و هم وکیل ما حضور داشته باشد.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه ایران گفت: هنوز گزارشی از سرکنسول ایران در خصوص حکم ، دریافت نشده است ، ما به طور جدی پی گیر این موضوع هستیم و منتظریم اگر حکمی هم صادر شده است، رسما از سوی سعودی ها به ما اعلام شود.

کیفرخواست دادستان، واقع بینانه است

وی در پاسخ به این سوال که آیا اگر چنین حکمی صادر شده باشد عادلانه است و اگر این حکم رضایت ایران را جلب نکند، تهران درخواست تجدید نظر خواهد کرد یا نه؟ گفت: به نظر ما کیفرخواستی که دادستان ارائه کرده واقع بینانه بوده و هر چیزی کمتر از آن نسبت به عمق جنایت، غیر عادلانه است.

وی اضافه کرد: طبق مقررات و حقایق این پرونده، در صورتی که حکمی جز این صادر شود، به نمایندگی از خانوده قربانیان این جنایت، درخواست تجدید نظر خواهیم کرد.

منتظر اجرای وعده های رسمی مقام های سعودی هستیم

قشقاوی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است تمام این رویدادها از جانب دولت عربستان یا نوعی هماهنگی بین آنها وجود داشته، باشد؟ اظهار کرد: دلیلی برای سیستماتیک بودن این موضوع وجود ندارد ، چنین ادعایی نداریم و مقام های عربستان در دیدارهای مختلف با سفیر و سرکنسول ایران بر ضرورت برخورد با این اقدام جنایتکارانه متهمان تعرض به دو نوجوان ایرانی تاکید کرده اند.

وی گفت: چندی پیش در حاشیه نشست اجلاس سازمان اتحاد کنفرانس اسلامی، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در ملاقات با امیر عبدالهیان بر مصمم بودن عربستان برای مجازات متهمان این پرونده تاکید کرد.

معاون کنسولی وزیر امور خارج تصریح کرد: بنابر اظهارت مقام های عالی رتبه عربستان، دلیلی برای قضاوتی جز این نیست. لذا ما منتظریم وعده های رسمی مقام های سعودی را در عمل مشاهده کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
بینام
Sweden
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
۰
۰
یعنی فقط مشكل این بود كه عربستانی ها به ما احترام نمیزاشتن.؟ یعنی ایرانی ها حالا باید با عزت و احترام پولشون رو ببرن اونجا خرج كنن تا برادران عربستانی با اون پولها برن یمن مردم بیگناه رو قتل عام كنن؟ خوب سازمان حج و زیارت ایران یه تور هم راه بندازه تا مسلمونای ایرانی برن بیت‌المقدس رو هم زیارت كنن.آخه چرا ما با دست خودمون احترام وارزشمون رو از بین میبریم؟ یعنی اگه مردم نرن حج دیگه مسلمون نیستن؟ حداقل برای یه مدتی هم كه شده باید سفر به عربستان رو تحریم كرد.
آبان
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
۰
۰
چرا تحریمش نمیكنیین ؟؟؟ دیگه الان كه عربستان سعودی دیگه رسما دشمن قسم خورده ماست..... به قول بزرگی؛ واجبه اول مملكت خودتونو آباد كنید. یه سر تا همین سیستان و بلوچستان بیاید بعد متوجه مشید كه دارید در حق مناطق محروم كوتاهی میكنید. ملت رو چی فرض كردید ؟؟
كاربر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
۰
۰
یعنی واقعا بازم مردم ایران ما میخوان برن مكه؟
بخدا خدا تو قلب وروح تك تك ماهاست .دل یه خhنواده فقیر شاد كنیم و.... زیارت خانه خدارا انجام داده ایم

نیازمندی ها