محققان بر این باورند که نتایج مطالعات جدید به ابداع روش‌های جدید درمان سرطان سینه منجر می‌شود. دانشمندان دانشگاه ادینبورگ اعلام کرده‌اند، عامل محرکی را که باعث گسترش سلول‌های سرطانی پستان به داخل ریه‌هاست، کشف کرده‌اند. آنها دریافته‌اند مسدود کردن سیگنال‌های این عامل در موش‌های مبتلا به سرطان سینه تا حد زیادی باعث کاهش تومورهای ثانویه موجود در ریه می‌شود.
کد خبر: ۸۱۰۰۵۶
روشی تازه برای درمان سرطان سینه

بیشتر مرگ و میرهای ناشی از سرطان سینه به دلیل گسترش تومور به دیگر نقاط بدن اتفاق می‌افتد. ریه اولین بخشی است که تحت تاثیر تومور قرار می‌گیرد و آسیب می‌بیند.

محققان دانشگاه ام‌آرسی (MRC) به دنبال یافتن نقش ماکروفاژها در کمک به انتشار سلول‌های سرطانی از تومور اصلی بودند. ماکروفاژها سلول‌هایی هستند که قدرت بیگانه‌خواری دارند و سلول‌های فرسوده، بقایای سلولی و ریزسازواره‌ها را به درون خود می‌کشند و با آنزیم‌های لیزوزومی از بین می‌روند.

مطالعات قبلی نشان می‌داد، سلول‌های سرطان سینه برای حمله به ریه و ایجاد تومور ثانویه به حمایت ماکروفاژها نیاز دارند. آخرین مطالعات نشان می‌داد ماکروفاژها برای برقراری ارتباط با سلول‌های سرطان سینه، نیازمند مولکول‌های سیگنال‌ساز چموکین هستند.

زمانی که محققان این سیگنال‌ها را در موش‌ها مسدود کردند، تعداد تومورهای ثانویه در ریه تا 60درصد کاهش یافت. بعلاوه مسدود کردن سیگنال‌ها باعث می‌شد، از ورود سلول‌های سرطانی به جریان خون جلوگیری و از پایدار سازی سلول‌هایی که خود را به ریه رسانده بودند و باعث تولید تومور جدید می‌شدند، پیشگیری شود.

به نظر می‌رسد سلول‌های بدن انسان از همین سیگنال‌های چموکین برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده کرده و از این رو متخصصان امیدوارند یافته‌های آنها روزی به روش‎های ‌درمانی جدید برای جلوگیری از انتشار سرطان سینه به سایر نقاط بدن منجر شود.

نتایج تحقیق نشان می‌دهد، هدف قرار دادن مولکول‌های سیگنال ساز سی‌سی‌آر وان (CCR1) اثرات جانبی ناخواسته‌ را در بیمارانی که مشغول درمان گسترش سلول‌های سرطان سینه هستند، کاهش می‌دهد.

پروفسور جفری‌پولارد، مدیر مرکز تحقیقات دانشگاه ام‌آرسی می‌گوید: یافته‌های ما نویدبخش پیشرفت روش‌های درمانی برای هدف قرار دادن محیط‌های کوچک تومورهایی است که ممکن است باعث توقف پیشرفت‌کشنده سلول‌های سرطانی شود. جیمز جاپلینگ مدیر اسکاتلندی کمپین سرطان سینه می‌گوید: تحقیقات تائید می‌کند سلول‌های سیستم ایمنی مانند ماکروفاژها نقش بسیار مهمی در رشد و گسترش سرطان سینه دارد. بعلاوه این مطالعات، جزئیات بیشتری را درباره رابطه پیچیده سلول‌های ایمنی و سلول‌های سرطانی در توسعه ثانویه سرطان سینه آشکار می‌کند.

اگرچه این مطالعات روی موش‌ها انجام شده، می‌تواند نشان دهنده راه جدیدی برای انجام همین تحقیقات روی انسان باشد.

گاردین - مترجم: آتنا حسن‌ آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها