جزییات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای ملت ایران منتشر شد.
کد خبر: ۸۰۹۰۵۲
جزییات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای

در ماده واحده این طرح آمده است: در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای هرگونه نتایج مذاکرات هسته ای با کشورهای 1 + 5 در صورتی معتبر است که الزامات زیر به صورت شفاف رعایت شود:

1 - کلیه تحریم ها به عنوان بخشی از توافق نامه در روز توافق به طور کامل و یکپارچه لغو شود.

2 - در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی، آژانس بین المللی انرژی اتمی مجاز به انجام نظارت های متعارف از سایت های هسته ای است.دسترسی به کلیه اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است.

3 - هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح آمیز هسته ای و تحقیق و توسعه پذیرفته شده نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

این طرح دو تبصره هم دارد.

در تبصره 1 آمده است: براساس اصول 77 و 125 قانون اساسی ، نتیجه مذاکرات باید جهت تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

در تبصره 2 این طرح نیز آمده است: وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر 6 ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز هر شش ماه یک بار گزارش روند حسن اجرای توافقنامه را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه می کند.

رأی 100درصدی نمایندگان در موافقت با بررسی طرح هسته‌ای

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت : میزان رأی نمایندگان در موافقت با بررسی اولویت‌دار طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای کشور نزدیک به 100 درصد بوده و به علت نقص فنی به‌وجود آمده، به اشتباه 92 درصد اعلام شده است.

آقای ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه علنی امروز مجلس را برعهده داشت پس از رای گیری درباره تغییر دستور مجلس، میزان رأی موافق نمایندگان به بررسی اولویت‌دار طرح مذکور را 92 درصد اعلام کرد ولی در ادامه با اعلام برخی نمایندگان و پیگیری هیات رئیسه، مشخص شد تعدادی از دستگاه‌های رأی‌گیری غیرفعال و دارای ایراد بوده است.این طرح با تقاضای 50 نفر از نمایندگان و تصویب مجلس در دستور امروز قرار گرفت.

پیش از این کلیات و جزئیات طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای ملت ایران در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تصویب رسیده بود.

تصویب ماده 4 و 5طرح استانی شهرستانی شدن حوزه های انتخابیه انتخابات مجلس

ماده 4 طرح استانی، شهرستانی شدن حوزه های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

براساس این ماده، احزاب می توانند پس از تایید صلاحیت داوطلبان نامزدی حوزه های انتخابیه موجود استان، فهرست خود را حداقل تا 24 ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی نامزدها تنظیم و به هیات اجرایی استان اعلام نمایند.این ماده سه تبصره نیز دارد.

در تبصره 1 آمده است: ارائه فهرست از سوی احزابی صورت می گیرد که طبق قانون فعالیت احزاب، جمعیت ها و انجمن های سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی و اقلیت های دینی شناخته شده مصوب 7 شهریور 1360 مجوز فعالیت داشته باشند.

ارائه فهرست ائتلافی توسط احزاب بلامانع است، احزاب موظفند در هنگام ارائه فهرست به هیات اجرایی استان، موافقت کتبی نامزدها مبنی بر عضویت در فهرست را ارائه کنند.

در تبصره 2 این ماده تصریح شده است: ائتلاف های ملی که توسط احزاب شکل می گیرد باید به اطلاع ستاد انتخابات کشور برسد.

در تبصره 3 نیز آمده است: چنانچه فرد یا افرادی از نامزدهای مذکور در فهرست ها به دلایل قهری یا به درخواست کتبی نامزد پس از ثبت نام حداقل 24 ساعت پیش از برگزاری انتخابات از فهرست خارج شود، حزب یا احزاب ارائه کننده فهرست می توانند از میان سایر داوطلبان تاییدصلاحیت شده در حوزه انتخابیه موجود استان با رعایت مفاد این ماده، فهرست خود را تکمیل کنند.

همچنین ماده 5 طرح استانی، شهرستانی شدن حوزه های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

بر اساس این ماده رای دهندگان در هر استان می توانند برای هر یک از حوزه های انتخابیه موجود استان، از بین نامزدهای مربوط به همان حوزه انتخابیه به میزان تعداد کرسی های موجود،‌ نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

این ماده دو تبصره هم دارد.

در تبصره یک آمده است: هر رای دهنده در استان می تواند به عنوان یک فهرست رای داده و یا به نامزد یا نامزدهای مورد نظر اعم از منفرد یا از درون یک یا چند فهرست با رعایت تعداد کرسی های حوزه های انتخابیه موجود رای دهد.

در تبصره 2 نیز آمده است: آرایی که صرفا به عنوان یک فهرست داده شده است برای هر یک از نامزدهای آن فهرست یک رای محسوب می شود.(خبرگزاری صدا و سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها