هر فرد باید روزی 230 تا 240 گرم مواد لبنی مصرف کند

پوکی استخوان؛ پیامد گرانی شیر

درمان پوکی استخوان با دستاورد سلول بنیادی

دانشمندان آمریکایی موفق به شناسایی روشی برای تبدیل سلول‌های بنیادی به استخوان شده‌اند که می‌تواند امید جدیدی به بیماران مبتلا به پوکی استخوان ارائه کند.
کد خبر: ۸۰۸۹۴۶

به گزارش ایسنا، محققان موسسه اسکریپس در آمریکا دریافتهاند که یک پروتئین باعث جلوگیری از تولید استخوان از سوی سلولهای بنیادی مغز استخوان میشود و غیرفعال کردن آن میتواند بهعنوان درمانی برای پوکی استخوان بهکار گرفته شود. در حالت عادی این پروتئین نقش مفیدی ایفا میکند، زیرا از بزرگ شدن بیش از اندازه استخوان یا تشکیل تودههای غدهای در جایی که به آنها نیاز نیست، جلوگیری میکند. اما در مبتلایان به پوکی استخوان، رشد مجدد استخوان نیازمند متوقف کردن عملکرد این پروتئین است.

محققان دریافتند، دارویی که پروتئین PPARy را سرکوب میکند، نرخ رشد استخوان را در موشها افزایش میدهد. این دارو در حال حاضر برای تنظیم تولید انسولین در بیماران دیابتی کاربرد دارد.

پرفسور پاتریک گریفین، رئیس دپارتمان درمان مولکولی موسسه اسکریپس گفت: این یافتهها برای نخستین بار، یک کاربرد درمانی را برای داروهایی که PPARy را هدف قرار میدهند، ارائه کردهاند که یکی از اهداف درمانی دیابت نوع 2 نیز هست.

سلولهای بنیادی موجود در مغز استخوان میتوانند به چندی نوع سلول مختلف از جمله چربی، بافتهای همبند، استخوان و غضروف تبدیل شوند. دانشمندان دریافتند که با غیر فعال کردن پروتئین PPARy، شکلگیری سلول استئوبلاست که به رشد استخوان کمک میکند، افزایش مییابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها