مخبرکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرح مجلس شورای اسلامی مبنی بر" تعلیق اقدامات داوطلبانه در صورت ارجاع و گزارش پرونده هسته ای به شورای امنیت " را اخطاری برای دنیای غرب دانست.
کد خبر: ۸۰۸۱۶

کاظم جلالی روز دوشنبه در توضیح این طرح به خبرنگار ایرنا گفت : در این طرح ما راه مذاکره را نفی نکردیم و هنوز هم قائل به مذاکره و گفت و گو هستیم ، اما اگر دنیای غرب راهی به جز مذاکره انتخاب کند ، در آن صورت ما دلیلی نمیبینیم که اقدامات داوطلبانه اعتمادساز خودمان را ادامه دهیم . وی افزود:اگر قرار باشد این اقدامات داوطلبانه به جای اعتمادسازی موجب زیادهگوییهای دنیای غرب شود،جمهوری اسلامیایران هیچ دلیلی نمیبیند که اقدامات داوطلبانه خودش را استمرار بخشد.
نماینده شاهرود گفت : دراین طرح،مسیراول مذاکره و گفت و گوست که درآن صورت دنیای غرب نباید از زبان تهدید استفاده کند و ما را هر روز متهم کند که پرونده ما را به شورای امنیت ارجاع خواهد داد و نکته دیگر در این طرح این است که اگر آنان چنین تصمیمی را بگیرند، ما هم در آن صورت ،تصمیمات خود را عملی خواهیم کرد.
وی افزود:ازآغاز طرح پرونده هستهای ایران در آژانس بینالمللی انرژی اتمی و شورای حکام ، جمهوری اسلامی ایران با اقدامات داوطلبانه حقوقی و غیر الزامآور در حد اعتمادسازی گام برداشت.
این نماینده مجلس اظهار داشت: تصوراین بود که گامهای اعتماد ساز بتواند از طریق مذاکره پرونده هستهای ایران را حل و فصل کند و ما را به حقوق خودمان برساند.
وی افزود: قبل از اجلاس نوامبر در نشست تهران بخشی از فعالیتهای اتمی ایران به حالت تعلیق درآمد، قبل از سپتامبر هم یک گزارش یک هزار و صفحهای به آژانس دادیم که همه فعالیتهای هستهای را به شکل شفاف در آن گزارش آورد درحالی که تصور میکردیم در اجلاس سپتامبر پرونده جمهوری اسلامی ایران بسته شود.
جلالی با بیان اینکه دراجلاس سپتامبر آمریکا مکانیزم "ماشه" را مطرح کرد،تصریح کرد:در این اجلاس اروپاییان اگرچه با آمریکاییان همکاری کامل نکردند ولی باز هم شفافیت و همکاری جمهوری اسلامی ایران را کامل ندانستند و گفتند شما باید شفافتر عمل کنید.
وی افزود: در موافقتنامه پاریس ایران با عنوان مکانیزم اعتماد ساز، همه فعالیتهای هستهای در خصوص غنیسازی و چرخه سوخت را تعطیل کرد و اما در مقابل این اقدامات اعتماد ساز باز هم اروپاییان بحث تعطیلی فعالیتهای هستهای را مطرح میکنند.
این نماینده مجلس گفت : معقول و منطقی به نظر نمیرسد که پس از دو سال و نیم مذاکره بازهم تعلیق کامل فعالیتهای هستهای را به ماتحمیل کنند.
وی افزود: فلسفه مذاکره این بود که ما به آنان تضمین عینی دهیم که دغدغههای امنیتیشان حل شود و آنان هم، بستری در عرصه بینالمللی فراهم کنند که ما به حقوق هستهایمان مبتنی بر ان.پی.تی برسیم.
جلالی در مورد سخن محمد البرادعی مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی هستهای مبنی بر ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت ، گفت: سخنالبرادعی ، یک سخن غیر حقوقی است زیرا مبتنی بر گزارشی که خودشان دادند ، پرونده ما نباید به شورای امنیت برود.
وی افزود: اگر پرونده ایران به شورای امنیت برود بدین معنا است که غرب راه بحران را انتخاب کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها