رییس‌ جمهوری در جلسه شورای اداری استان خراسان شمالی:

لغو قطعنامه‌ها و تحریم‌های اقتصادی خط قرمز ماست

در آستانه دومین سالروز پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری 92، رئیس‌جمهور کشورمان در نشستی خبری، به پرسش‌ خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد و با دفاع از عملکرد دولتش در حوزه‌های اقتصادی و سیاست خارجی، بر راهبرد مقاومت در مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد.
کد خبر: ۸۰۷۶۲۶

به گزارش جام‌جم، روحانی با اشاره به گفت‌وگوهای ایران و 1+5 و بیان این‌که آنچه تا امروز در زمینه مذاکرات هسته‌ای به دست آوردیم، یک پیروزی بزرگ برای ملت بزرگ ایران است، تصریح کرد: ما امروز در شرایطی هستیم که قدرت‌های بزرگ جهانی در این که ایران حق غنی سازی دارد و درهای نطنز و حتی فردو باز می‌ماند تردیدی ندارند. وی تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که با رعایت خطوط قرمز نظام به توافقی عزتمندانه برسیم.

رئیس جمهور در این نشست با اشاره به برخی انتقادات از اظهارات اخیر وی درباره ابعاد تحریم‌ها، یادآور شد: باید ابعاد و عمق تحریم‌ها را از مدیریت تحریم‌ها تفکیک کرد. تحریم‌ها غیرقانونی، غیرانسانی و غیراخلاقی است. این تحریم‌ها تحریم‌های کور و نه هدفمند است. اگر تحریم‌ها علیه صنعت هسته‌ای بود شاید تعبیرات من کمی اغراق بود. اما این تحریم‌ها حتی خرید گندم و مواد غذایی را در بر می‌گرفت. این تحریم‌ها برای جلوگیری از سرمایه‌گذاری در ایران و حتی سرمایه‌گذاری برای ساخت سد بود؛ این تحریم‌ها برای جلوگیری از ساخت سدی بود که آب خوردن مردم یک شهر را تامین می‌کرد. این تحریم‌ها برای دارو بود. مخفی کردن ظلم ظالمان کار شایسته‌ای نیست، آیا اگر ظلم ظالم را بیان کردیم کار بدی کرده‌ایم؟

وی خاطرنشان کرد: ابعاد تحریم بسیار وسیع بود و آب و نان مردم را فرا گرفت اما دولت بخوبی تحریم‌ها را مدیریت کرد و اگر تحریم‌ها ادامه یابد دولت باز هم آن را مدیریت می‌کند. وی خاطرنشان کرد: در گذشته و در یک دوره هشت ساله 720 میلیارد دلار صرف واردات به کشور شد و کشور کاملا متکی به بیرون بود و همین واردات هم علامت لازم را برای تحریم‌ها داد. اگر اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شد و ما به خودمان متکی می‌شدیم و نه دلارهای نفتی این فشارها به کشور وارد نمی‌شد. او با این حال تصریح کرد: تحریم‌ها هیچ گاه موفق نبوده و به اهداف خود نرسیده است، اما موثر بوده ما باید بین موفقیت تحریم‌ها و موثر بودن آنها فاصله بیندازیم. تحریم‌ها می‌خواست ما را تسلیم کند اما موفق نشد ولی مشکلاتی برای ما درست کرد. البته مدیریت ناصحیح تاثیر بیشتری از تحریم‌ها برای ما داشت اما نباید بگوییم تحریم‌ها بی تاثیر بود.

در جزئیات، اختلافات فراوان داریم

رئیس‌جمهور سپس در پاسخ به سوالی درباره توافق نهایی هسته‌ای اظهار کرد: در جزئیات هنوز اختلاف نظرهای فراوان داریم که باید همه اختلاف نظرها حل شود. روحانی با تاکید بر این‌که ما در این مذاکرات کاملا جدی هستیم، گفت: اشکالی وجود دارد و آن این است که طرف مذاکره‌کننده ما در برخی موارد بعد از این‌که در یک جلسه به یک چارچوب تفاهمی می‌رسیم، در جلسه بعدی به چانه‌زنی بر می‌گردد که این مذاکرات را به عقب می‌اندازد و طولانی‌تر می‌کند. روحانی گفت: اگر طرف مقابل ما به چارچوب‌هایی که پیش رو بوده متعهد بماند و نخواهد موارد جدیدی را وارد توافق کند، اختلاف‌نظرها می‌تواند حل و فصل شود. اما اگر مسیر بخواهد، مسیر چانه‌زنی‌‌ باشد، ممکن است مذاکرات را طولانی‌تر کند.روحانی همچنین در پاسخ به این پرسش که فاصله امضای قرارداد تا اجرای تعهدات در جریان مذاکرات هسته‌ای چه قدر خواهد بود گفت: فاصله بین امضای قرارداد و اجرای قرارداد یک فاصله چند ماهه است و اکنون دارد درباره آن بحث می‌شود. این‌که گفته می‌شود رفع تحریم‌های بانکی یک سال زمان می‌برد اشتباه است.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری در مورد لغو کنسرت‌ها هم تصریح کرد: وقتی دستگاهی به عنوان مرجع قانونی برای دادن مجوز تعیین شده است دخالت دیگران در این امور شایسته نیست. او با بیان این‌که همه باید به قانون عمل کنیم و به دنبال اجتهاد شخصی نباشیم، تصریح کرد: وقتی در چارچوب قانون به یک کنسرت مجوز داده می‌شود و مردم بلیت می‌خرند این‌گونه دخالت‌ها نه تنها تضییع حقوق اصحاب فرهنگ است بلکه تضییع حقوق مردم است. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ایران پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند گفت: پروتکل الحاقی مخصوص ایران نیست و 124 کشور آن را امضا کرده‌اند و هرچه در سایر کشورها اجرا شود در ایران هم اجرا می‌شود.

در پروتکل الحاقی چیزی به عنوان کلمه بازرسی وجود ندارد و ما اجازه نمی‌دهیم اسرار کشور به بهانه اجرای پروتکل الحاقی در دست دیگر ان قرار گیرد.

این‌طور نیست که هیچ اتفاقی نیفتاده باشد

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی دیگری درباره عدم تغییر فضای سیاسی کشور پس از روی کار آمدن دولت یازدهم بیان کرد: نمی‌توانیم بگوییم تغییری حاصل نشده است. شما 16 آذر این دو سال را با 16 آذر قبل از این دولت مقایسه کنید. خانه احزاب فعال‌تر شده و اینطور نیست که هیچ اتفاقی نیفتاده باشد اما نباید انتظار داشته باشیم همه مشکلات تمام شود. رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا شورای عالی امنیت ملی درباره ممنوع التصویری کسی که هشت سال سابقه ریاست جمهوری دارد مصوبه‌ای داشته، گفت:‌ این‌که شورای عالی امنیت ملی کسی را ممنوع‌التصویر یا ممنوع‌الخبر کرده، کاملا دروغ است. شورای امنیت ملی هیچ مصوبه‌ای در این زمینه ندارد و اگر کسی هم این را به شورای امنیت ملی انتساب داده، خلاف کرده و باید طبق قانون مورد مجازات قرار گیرد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره سیاست ایران برای مقابله با داعش در عراق گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسائل منطقه‌ای تغییری نکرده است. تعهد ما این است که برای حفظ امنیت و ثبات منطقه به کشورهای همسایه کمک کرده و اگر آن‌ها درخواست کمکی دارند به یاری آنها برویم بویژه در مقابله با تروریسم، زیرا مقابله با تروریسم را وظیفه مهم خود و سایر کشورها می‌دانیم. وی افزود: آمریکایی‌ها در این یک سال که گروهک‌های تروریستی حمله به موصل را آغاز کردند انجام طرح‌هایی از جمله ائتلاف مبارزه با داعش را ادعا کردند. واقعیت این است که ادعاها تاکنون ادعاهای توخالی بوده است و در عراق آنچه تاکنون جلوی تروریست ها را گرفته، ملت و ارتش عراق بوده است و ایران هم به سهم خود در این زمینه کمک کرده است. وی ادامه داد: ما اثری از کشورهایی که ائتلاف درست کردند و ادعای ایجاد پایگاه را دارند، نمی‌بینیم. او یاداور شد: ما در عراق و سوریه پایگاه و واحد نظامی نداریم. آنچه در این دو کشور انجام می‌دهیم کار مستشاری است که با هدف مبارزه با تروریسم انجام می‌شود.

توضیحات روحانی درباره یارانه‌ها و بنزین

روحانی در پاسخ به انتقادی درباره سکوت رئیس‌جمهور در خصوص موضوعاتی چون حذف یارانه ثروتمندان و افزایش قیمت بنزین هم انتقاد از حضور کمرنگ رسانه‌ای‌اش را پذیرفت و درباره قیمت بنزین هم توضیح داد: ما مجری قانون هستیم و باید آن را اجرا کنیم. ما امسال 10هزار میلیارد تومان کسری داریم و تک نرخی شدن بنزین فقط 3000 میلیارد تومان را جبران می‌کند. ما متعهد ماندیم که پرداخت یارانه‌ها را ادامه دهیم. مجلس هم ما را موظف کرده یارانه پردرآمدها را حذف کنیم ، اما من در این زمینه وسواس زیادی دارم که یارانه کسی اشتباها حذف نشود.

به وزیر کار هم دستور دادم یارانه کسی را قطع کند که مطمئن باشد نیاز به یارانه ندارد. به هر حال افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه پردرآمدها هر دو از مصوبات مجلس بوده و ما باید آنها را اجرا کنیم. وی درباره قیمت بنزین هم یادآور شد: بنزین را گران نکردیم، تک نرخی کردیم و عمده دلیلش هم این بود که بنزین دو نرخی، ایجاد فساد می‌کرد.

او درباره تخریب دولتش نیز گفت: نقد باید مشفقانه و برای اصلاح باشد اما تخریب با دروغ،‌ تهمت، حرف‌های ناصحیح و ادبیاتی که با اخلاق و دین ما سازگار نیست همراه است. رئیس جمهور با بیان این‌که بخشی از انتقادها به عملکرد دولت منطقی است، افزود: تخریب‌کنندگان را به نقد دعوت می‌کنیم.

مهمترین محورهای نشست خبری رئیس‌جمهور

* باید دو مساله عمق تحریم و مدیریت تحریم را از هم تفکیک کنیم. در زمینه عمق تحریم حتی سرمایه‌گذاری برای سدی که آب آشامیدنی مردم را تامین می‌کند، تحریم کردند.

*‌ ما باید کار خلاف قانون قدرت‌های بزرگ را توضیح بدهیم، اما ملت ما از این فشارها نمی‌هراسد و مسیر خود را برای احقاق حقوق خود ادامه خواهد داد.

* در جزئیات مذاکرات هسته‌ای هنوز اختلاف‌نظرهای فراوانی داریم و باید همه این اختلاف‌نظرها حل شود.

* خود را محصور در یک زمان خاص نمی‌بینیم و عجله هم نداریم، اما در عین حال از همه فرصت و امکان‌مان برای دستیابی به توافق استفاده می‌کنیم.

* نسبت به همزمانی اقدامات ایران و لغو تحریم‌ها، اختلاف‌نظرهایی وجود دارد که ما مُصر به همزمانی هستیم.

*‌ وقتی دستگاهی به عنوان مرجع قانونی برای صدور مجوز در زمینه‌ای، تعیین شده است، دخالت دیگران در این امور شایسته نیست و باید بگذاریم قانون، عملیاتی و اجرایی شود.

* اگر اقتصاد مقاومتی بود و در جامعه ما به خودمان متکی بودیم و نه به دلار نفتی، این فشارها بر ما وارد نمی‌شد.

* تحریم در ایران موثر بوده است، اما موفق نخواهد بود.

*‌ ایران نمی‌گذارد اسرار کشورش به بهانه اجرای پروتکل یا هر معاهده دیگری در دست دیگران قرار گیرد.

* ما در عراق و سوریه پایگاه و واحد نظامی نداریم. آنچه در این دو کشور انجام می‌دهیم کار مستشاری است که با هدف مبارزه با تروریسم انجام می‌شود.

* بنزین را گران نکردیم، تک نرخی کردیم و عمده دلیلش هم این بود که بنزین دو نرخی، ایجاد فساد می‌کرد.

* خیلی وسواس دارم که مبادا ضمن حذف یارانه پردرآمدها، یارانه افراد کم‌درآمد یا متوسط هم به اشتباه حذف شود. به وزیر کار موکدا تاکید کردم که یارانه کسی را قطع کند که مطمئن باشد پردرآمد است و همین ممکن است کمی زمان ببرد.

* امسال سال سختی برای ماست؛ درآمد نفت ما کاهش یافته و بنابراین مقداری سختی داریم. اما در عین حال مسیر را ان‌شاءالله ادامه خواهیم داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها