درحالی که قرار بود مذاکرات ژنو به منظور حل بحران یمن امروز آغاز شود، روز گذشته منابع سازمان ملل اعلام کردند به دلیل تاخیر یکی از هیات‌های شرکت‌کننده این مذاکرات به روز دوشنبه موکول شده است.
کد خبر: ۸۰۷۵۶۶
موفقیت مذاکرات یمن در‌ هاله‌ای از ابهام

دو طرف متخاصم در یمن در حالی فردا قرار است در ژنو با هم نشستی داشته باشند که از هم اکنون به دلیل کارشکنی‌های عربستان سعودی و اصرار رئیس‌جمهور مستعفی یمن بر اجرای قطعنامه 2216، افق این مذاکرات تیره و تار به نظر می‌رسد. منابع وابسته به سازمان ملل با ابراز نومیدی نسبت به نتیجه‌بخش بودن این مذاکرات می‌گویند هیچ یک از دو طرف حاضر به دادن امتیازنیست.

با این حال اسماعیل ولد الشیخ، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن ابراز امیدواری کرده است که این نشست پایانی باشد بر بیش از دو ماه جنگ در یمن که تاکنون بیش از 2600 نفر را به کشتن داده است. حملات هوایی عربستان از6 فروردین امسال آغاز شد و همچنان ادامه دارد. ولد الشیخ روز جمعه اعلام کرد در نشست ژنو دو طرف سر یک میز حاضر نخواهند شد و قرار است او به صورت جداگانه با هریک از دو هیات گفت‌وگو کند. قرار است از یمن دو هیات هفت نفره یکی به نمایندگی از انصارالله و طرفداران علی عبدالله صالح و دیگری از سوی منصور هادی و نخست وزیر خود خوانده یمن در این مذاکرات شرکت داشته باشند . گفته می‌شود یکی از موانع بزرگ این مذاکرات این است که عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و غیرقانونی یمن همچنان خواستار آن است که به جای «مذاکرات» نام این دور را «مشاورات» گذاشته و صرفا بر نحوه اجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت متمرکز شوند. وی همچنین از انصارالله می‌خواهد به حضور نظامی خود در شهرهای یمن پایان دهد.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز از بروز نشانه‌های اختلاف داخلی در جبهه دولت مستعفی یمن که در ریاض مستقر است، خبر داد و نوشت: خالد بحاح، نخست وزیر مستعفی و معاون هادی که در جیبوتی است در نشست روز چهارشنبه گذشته در ریاض حاضر نشد. به نوشته این منبع، در همین جلسه بود که هادی نمایندگان خود را برای مذاکره در ژنو از بین افرادی که به خود وابسته هستند منصوب کرد. رویترز اذعان کرد: فهرست نمایندگان هادی را عبدالوهاب الحمیقانی دبیرکل حزب سلفی الرشاد تعیین کرده است؛ فردی که آمریکا نام وی را در فهرست افراد حامی تروریسم قرار داده بود، هرچند خود وی این موضوع را رد می‌کند.

منابع سازمان ملل می‌گویند قرار است در حاشیه نشست طرف‌های یمنی در ژنو، نشست دیگری با حضور ناظران بحران یمن و شخص بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل تشکیل شود. در این نشست قرار است نمایندگانی از کشورهای ترکیه، ایالات متحده آمریکا، چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا، بحرین، عربستان سعودی، آلمان، ژاپن، هلند، مصر، کویت، عمان، قطر، امارات، شورای همکاری و اتحادیه اروپا حضور داشته باشند. حضور ایران در این نشست اعلام نشده است .

جنبش انصارالله یمن با استقبال از مذاکرات ژنو گفته است بی هیچ پیش شرطی حاضر به شرکت دراین مذاکرات است. با این حال محمد عبدالسلام، سخنگوی این جنبش گفت انصارالله تاکنون هیچ توضیحی از سوی اسماعیل ولد الشیخ فرستاده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در مورد گروه‌های سیاسی که قرار است در این کنفرانس حضور به هم رسانند، دریافت نکرده است. وی در مورد تعداد افراد دعوت شده برای این کنفرانس و یا نوع مسائلی که قرار است مطرح شود، ابراز گله کرد.

یونسکو محکوم کرد

مقدمه‌چینی برای نشست وین درحالی انجام می‌شود که عربستان سعودی همچنان به تجاوزات خود به یمن ادامه می‌دهد . جمعه شب سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) اقدام ائتلاف عربی در بمباران منطقه قدیمی و تاریخی پایتخت یمن را محکوم کرد. روز جمعه درحمله هوایی جنگنده‌های سعودی به محله قدیمی شهر صنعا شش نفر کشته و تعدادی زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان یونسکو‏، روز جمعه در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اقدام هواپیماهای سعودی در هدف قرار دادن منطقه قدیمی، این منطقه را که در فهرست میراث جهانی ثبت شده است، یکی از قدیمی‌ترین جواهرات تمدن اسلامی در جهان خواند. بر همین اساس، «ایرینا بوکووا» مدیرکل یونسکو در این بیانیه تصریح کرد: «این اقدام خرابکارانه، اوضاع انسانی را در این کشور بحرانی‌تر خواهد کرد. بارها از همه طرف‌های درگیر خواسته‌ام به میراث فرهنگی در یمن احترام بگذارند و از آن حمایت کنند.» طبق اعلام یونسکو، از زمان آغاز جنگ در یمن تاکنون چند مرکز باستانی مهم در این کشور آسیب‌دیده است . در جریان حملات جنگنده‌های نیروهای ائتلاف عربی درهفته گذشته نیز بنای تاریخی «الارضی» متعلق به دوران عثمانی که در حاشیه دیوارهای قدیمی صنعا قرار دارد، آسیب دید.

سازمان جهانی بهداشت نیز‏، در گزارشی اعلام کرد جنگ در یمن تاکنون به کشته شدن ۲۵۸۴ نفر و زخمی شدن ۱۱ هزار و ۶۵ نفر منجر شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت یمن نیز در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: جنگنده‌های سعودی بیمارستان‌های الثوره،‌ 48 و السبعین را در صنعا پایتخت یمن و همچنین بیمارستان الجمهوری و 15 مرکز بهداشتی را در استان تعز بمباران کردند. به گفته وی در مجموع 61 بیمارستان و درمانگاه و مرکز درمانی در سراسر یمن تاکنون بمباران شده است.

دریک خبر دیگر روزگذشته منابع سعودی شایع کردند عبدالملک الحوثی رهبر انصار الله کشته شده است . اما این خبر بلافاصله تکذیب شد. انصارالله در صفحه کاربری خود در «توییتر» ضمن رد شایعه کشته شدن رهبر این گروه، نوشت: «شایعه‌ کشته شدن الحوثی موضوع تازه‌ای نیست و ما اعلام می‌کنیم الحوثی در سلامت کامل به‌سر می‌برد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها