این روزها بازار دارویی کشور، درگیر مشکل حادی به نام قاچاق داروست. هیچ کسی اعم از کارشناسان و مسئولان نمی‌تواند تبعات منفی و پرشمار پدیده قاچاق دارو را تکذیب کند.
کد خبر: ۸۰۷۳۴۲
قاچاق دارو، تهدید سلامت جامعه است

این پدیده ناخوشایند می‌تواند براحتی سلامت جامعه را مورد تهدید جدی قرار دهد. مثلا همین اواخر دیدیم که توزیع داروی قاچاق و تقلبی در یکی از مراکز درمانی شهر تهران، چگونه موجب نابینایی تعدادی از هموطنانمان شد.

بدیهی است که اگر بر روند قاچاق دارو نظارت جدی نشود و مسئولان این پدیده را به‌عنوان اولویتی مساله‌دار در نظر نـــگیرند، باز هم احتمال وقوع چنین حوادثی دور از ذهن نیست. یعنی احتمال دارد که باز هــــم قاچاق دارو، باعث نقص عضو ، یا حتی مرگ بیماران شود.

حتی این روزها برخی داروهای تقلبی و قاچاق با بسته‌بندی‌های جدید و جعلی، به جای داروی اصل در بازار دارویی کشور فروخته می‌شود و به همین دلیل، باید نظارت نهادهای مسئول برای کنترل این وضع، بیش از پیش باشد.

در این بین، بحث کدگذاری داروها از سوی سازمان غذا و دارو، گرچه طرح موثر و مثبتی برای کاهش قاچاق دارو به کشور است، اما باید برای حفظ سلامت مردم، هر چه سریع‌تر، نواقص و معایب این طرح برطرف شود تا شاهد خروجی مثبت و درخشان این طرح باشیم.

برای این کار مهم نیز نمایندگان مجلس، پای کار هستند و هر جا نیاز به حمایت، نظارت یا ایراد توصیه‌ای از سوی مجلس باشد، مطمئن باشید اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، رسالت خود می‌دانند که این مبحث مهم را مورد توجه جدی قرار دهند.

با این حال، انتظار داریم که وزارت بهداشت نیز با هر اهرم و راهکاری که فکر می‌کند کمترین آسیب را برای مردم به همراه دارد، به کنترل قاچاق دارو، اهتمام ویژه‌ای داشته باشد و اجازه ندهد قاچاقچیان دارو، بدون مزاحمت به این کار غیر اخلاقی و پرسود خود ادامه بدهند.

دکتر مراد هاشم‌ زهی - عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها