بیخود نیست که حافظ و سعدی را سرآمد شاعران لقب داده‌اند و باز بیخود نیست که کلام این بزرگان زینت زبان ما شده و گذشت قرن‌ها و تغییر نسل‌ها و حتی آمدن تلگرام و وایبر و واتس‌آپ نیز نتوانسته گرد فراموشی بر آن بنشاند.
کد خبر: ۸۰۵۸۲۱
هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد

چراکه این سخنان توصیف‌کننده و وصف حال احوال بشر و خمیرمایه رفتارهای اوست و بدیهی است که گذشت زمان، تغییراتی در ماهیت این خمیرمایه نخواهد داد.

این چنین است که می‌توان مصرع زیبای غزل حافظ را که: هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد را برای صحبت‌ها و رفتارهای اشخاص به کار برد؛ هرچند که آن گفتار و رفتار از مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز باشد.

وی دیروز در خبری که روی خروجی خبرگزاری صدا و سیما قرار گرفت با اشاره به وضع ذخایر سدهای استان البرز اعلام کرده که 98 درصد از ظرفیت سد امیرکبیر پر از آب است و ذخیره آب سد طالقان نیز نسبت به سال گذشته در وضع مناسب‌تری قرار داشته و 58 درصد آن پر شده است.

وی همچنین به ذخیره مناسب آبی سد کرج نیز اشاره کرده است. این گفتار شاید در نگاه نخست یک خبر ساده مدیریتی به نظر بیاید، اما کمی دقت روی دیگر سکه را آشکار می‌کند؛ تا جایی که مصداق مصرع جاودانه حافظ قرار می‌گیرد. آنجا که باید پرسید هدف مدیرعامل گرامی از اعلام چنین خبری چه بوده است و آیا ایشان به تبعات سخنان خود فکر کرده است؟ ...

به عبارت صریح‌تر در کوران بحران بی‌آبی و در زمانی که تمام مسئولان کشور، مردم را به صرفه‌جویی در مصرف آب توصیه اکید می‌کنند، اطمینان دادن از پر بودن ذخایر سدهای تامین‌کننده استان‌های البرز و تهران، سیگنال برعکس ـ یعنی صرفه‌جویی نکنید ـ را به خواننده ارسال می‌کند؟ پیام خبر اعلامی ایشان اینچنین است که شهروندان محترم! آب هست، کمبود آب نداریم، صرفه‌جویی می‌خواهید چکار؟! هر جای ایران که کم‌آبی باشد در منطقه ما این‌گونه نیست، راحت باشید و آب مصرف کنید. آیا واقعا این مقام مسئول به چنین بازتابی فکر نکرده است؟

خیلی تمایل داریم که بدانیم هدف ایشان از انتشار این خبر چه بوده است. ایجاد خوشحالی در مردم برای این‌که نیازی به صرفه‌جویی نیست؟! یا شاید هم خواسته‌اند بگویند این سدها در دوران مدیریت وی اینچنین پر و پیمان شده‌اند؟!

سید علی دوستی موسوی - دبیر گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها