در همایش اقبال لاهوری چهره‌های سیاسی و فرهنگی به تحسین اشعار و اندیشه‌های این شاعر پرداختند

اقبال سیاسیون به اندیشه‌های «اقبال»

علامه اقبال، جهان اسلام را به وحدت می‌خواند

حوزه هنری با توجه به مسائل مبتلا به امروز جهان اسلام، در ابتکاری قصد برگزاری همایش اقبال لاهوری را دارد تا با حضور اندیشمندان به طرح دوباره آرا و اندیشه این متفکر بزرگ مسلمان بپردازد که صد سال پیش دغدغه اتحاد جهان اسلام را داشت.
کد خبر: ۸۰۵۶۴۷

به مناسبت برگزاری این همایش، صبح دیروز نشست خبری با حضور افتخار حسین عارف، رئیس موسسه فرهنگی اکو و محسن مومنی‌شریف، رئیس حوزه هنری برگزار شد.

به‌گزارش مهر، افتخار حسین‌عارف در این نشست با بیان این‌که اقبال به عنوان فیلسوف و شاعر قرن ۲۰ نه تنها برای شبه‌قاره هند که برای کل بشریت مطرح است، گفت: او از بنیانگذاران کشور پاکستان و از چهره‌های تاثیرگذار اسلام در این قرن بوده که با وجود تسلط به زبان اردو و انگلیسی، بیشتر آثارش را به زبان فارسی تالیف کرده است.

عارف با بیان این‌که دموکراسی معنوی که اقبال همواره به دنبال آن بوده در ایران بخوبی مشهود است، بیان کرد: همین مساله سبب شده تا بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز از اقبال با عنوان علامه فقید یاد کند و خود اقبال نیز مردم ایران را ملت توحیدی می‌داند.

او با تاکید بر این‌که هدف اقبال آزادی و بیداری اسلامی مسلمانان در قرن بیستم بود، ادامه داد: امروز که ملت‌های مسلمان با دسیسه‌های زیادی برای تفرقه‌افکنی میان خود مواجهند، دقیقا زمانی است که باید پیام او بار دیگر در میان ما رواج پیدا کند.

در ادامه این نشست، محسن مومنی‌شریف، رئیس حوزه هنری نیز با بیان این‌که اقبال از شگفتی‌های حوزه اندیشه و تفکر اسلامی و زبان فارسی است، گفت: او زبان فارسی را برای بیان اندیشه و تفکرش انتخاب و شعری که به‌وسیله آن خلق کرد در زمره بهترین اشعاری است که در زبان فارسی وجود دارد.

به گفته او، اقبال از بی‌هویتی شخصیت اسلامی و انسانی مردم زمانه خود رنج می‌برد و با همه توانش می‌کوشید تا رنج و ذلت موجود در جوامع اسلامی را ریشه‌کن کند.

رئیس حوزه هنری با اشاره به سفرش به پاکستان گفت: در دیدارم با نوه علامه‌اقبال از زبان او شنیدم که گفت آرزو و آرمان پدربزرگش انقلاب اسلامی بوده که محقق شده است.

به باور مومنی، امروز در زمانه به‌راه‌افتادن جنگ نیابتی و جاهلیت مدرن که بانیانش سعی دارند با کمک آن آتش اختلاف را میان مسلمانان بیفکنند، اقبال است که بار دیگر جهان اسلام را به وحدت و تشکیل جامعه متحد اسلامی می‌خواند.

علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری نیز در این نشست خبری در تشریح برنامه‌های این همایش گفت: همایش اقبال لاهوری صبح روز ۲۴ خرداد در محل موسسه فرهنگی اکو و با ارائه مقالات حاضران در همایش آغاز می‌شود.

به گفته او، عصر روز ۲۴ خرداد از ساعت 17 در تالار سوره حوزه هنری مراسم افتتاحیه همایش برگزار خواهد شد و طی آن در کنار سخنرانی‌ها، برنامه رونمایی از چند کتاب و تمبر و نیز قطعات موسیقی ساخته شده بر اساس اشعار اقبال نیز اجرا می‌شود. همچنین مستندی شش قسمتی درباره این شاعر همزمان با برگزاری همایش از رسانه ملی پخش خواهد شد.

قزوه، نشست بررسی وضع ترجمه آثار ایرانی در شبه‌قاره را از دیگر برنامه‌های این همایش برشمرد و گفت: این برنامه به میزبانی حوزه هنری در ۲۵ خرداد برگزار می‌شود و روز ۲۶ خرداد نیز مراسمی با همت حوزه هنری اصفهان با موضوع اقبال‌شناسی در این شهر برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها