ستاره پرتغالی رئال‌مادرید همچنان در اوج است

... و رویای کریس ادامه دارد

نهم جولای 2009 بیش از 80 هزار تماشاگر به سانتیاگو برنابئو آمده بودند تا بعدازظهر دوشنبه خود را با دیدن کریستیانو رونالدو سپری کنند؛ بازیکنی که بتازگی از منچستریونایتد به رئال‌مادرید پیوست و در ورزشگاه خانگی رئال‌مادرید به هواداران معرفی شد.
کد خبر: ۸۰۵۶۲۵
... و رویای کریس ادامه دارد

حضور 80 هزار تماشاگر برای معارفه رونالدوی 24 ساله، رکورد حضور 55 هزار تماشاگر در مراسم معارفه کاکا ـ که درست شش روز قبل برگزار شد ـ و همچنین 75 هزار تماشاگر حاضر در مراسم معارفه مارادونا ـ که سال 1984 از بارسلونا به ناپولی بازگشته بود ـ را شکست. در آن روز تاریخی اوزه بیو و آلفردو دی‌استفانوی افسانه‌ای هم حضور داشتند. رونالدو بعدها ثابت کرد لیاقت آن استقبال 80 هزار نفری را داشته است.

همکاری شش ساله رونالدو با منچستریونایتد به پایان رسیده بود و او دیگر بازیکن رئال‌مادرید محسوب می‌شد. کریس در آن روز رویایی در سانتیاگو برنابئو گفت: «اینجا خانه جدید من است. این رویایی است که به واقعیت تبدیل شد.» ستاره پرتغالی در مراسم معارفه خود با پیراهن شماره 9 که قبلا بر تن اسطوره‌ای مثل دی استفانو بود، به هواداران معرفی شد.

پنالدو یا رونالدو

رونالدو ششمین فصل حضور خود در لالیگا را با پیراهن رئال‌مادرید به پایان رساند. همان طور که او به قهرمانی‌های منچستریونایتد در جام‌های مختلف کمک کرده، در شش فصل اخیر هم کمک شایانی به رئال کرد تا جام‌های مختلف را فتح کند.

می‌توان این سوال را مطرح کرد که آیا افتخارات و عملکرد دوران فوتبالی رونالدو با بازیکن دیگری قابل مقایسه است؟ اگر لیونل مسی را کنار بگذاریم، پاسخ صریحی برای این سوال وجود ندارد. 118 گل در منچستریونایتد و 310 گل در رئال‌مادرید نشان می‌دهد او تا چه اندازه گلزن بزرگی است. البته درباره رونالدو این موضوع مطرح است که کمتر موفق به زدن گل‌های زیبا می‌شود. آماری دقیق نشان می‌دهد ملی‌پوش پرتغالی پس از ترک منچستریونایتد کمتر موفق شده گل‌هایی خارج از محوطه جریمه به ثمر برساند. 80 درصد گل‌های او به تیم‌های مختلف وقتی به ثمر رسیده که داخل محوطه جریمه حریف صاحب توپ شده است. یک نکته مهم دیگر درباره او تعداد پنالتی‌هایی است که به ثمر می‌رساند. رونالدو در شش فصل حضور در منچستریونایتد 17 پنالتی را گل کرد، اما این رقم در دوران شش فصلی او در رئال به عدد 56 رسیده است تا مخالفان این بازیکن به وی لقب «پنالدو» بدهند. با این حال همین پنالتی‌ها باعث شده تا او نسبت به رقیب دیرینه خود برتری محسوسی داشته باشد. مسی تا به حال 59 پنالتی زده که 13 تای آن را هدر داده اما رونالدو در 61 پنالتی فقط پنج تا را به بیرون، تیر دروازه یا دستان دروازه بان کوبیده است.

گلزنی در همه دقایق یک مسابقه

رونالدو در همه دقایق یک مسابقه فوتبال (از دقیقه یک تا 90) موفق به گلزنی شده که برای خودش رکوردی منحصر به فرد محسوب می‌شود. بررسی دقیق آماری نشان می‌دهد رونالدوی سی ساله از دقیقه 76 تا 90 به بازیکن بسیار خطرناک تری تبدیل می‌شود، چراکه در شش فصل حضور در رئال در این دقایق موفق به زدن 64 گل شده است، او در دقایق 16 تا 30 مسابقه نیز بسیار گلزن است، به طوری که در شش فصل 60 گل در این دقایق به ثمر رسانده است.

بر اساس این گزارش آماری کریس از ابتدای بازی تا دقیقه پانزده، 37 مرتبه گلزنی کرده، از دقیقه 31 تا 45، چهل و چهار گل زده، از دقیقه 46 تا 60 چهل و هفت بار موفق به گلزنی شده و در نهایت از دقیقه 61 تا 75 پنجاه و شش بار گل به تیم‌های مختلف زده است. تعداد گل‌های او در وقت اضافه نیز در تمام این شش سال روی عدد دو ایستاده است.

رونالدوی پاسور

رونالدو نه‌تنها گلزن بزرگی است بلکه به یک گلساز بزرگ هم تبدیل شده است. در این فصل از رقابت‌های لالیگا این پرتغالی بیش از هر زمان دیگری در دوران فوتبالی خود پاس گل داد. او 16 پاس گل در کارنامه این فصل خود ثبت کرده که بیش از هر زمان دیگری است اما کل آمار او در شش فصل حضور در مادرید نشان می‌دهد، نسبت به رونالدوی یونایتد بازیکن بسیار گلسازتری است. رونالدوی منچستری 34 پاس گل در شش فصل به هم تیمی‌های خود داد، اما رونالدوی مادریدی 65 مرتبه هم‌تیمی‌هایش را صاحب موقعیت گل کرده است. آمار پاس گل‌های او در پایان این فصل روی عدد 99 متوقف شده. او پاسور فوق‌العاده‌ای شده است.

مدیون کریم بنزما

رونالدو آمار فوق‌العاده گلزنی خود را مدیون هم‌تیمی‌هایی است که برای وی بسیار موقعیت ایجاد کردند. او در رئال بیش از هر کسی مدیون کریم بنزما است؛ بازیکنی که 31 بار به رونالدو پاس گل داده تا نقش بسیاری در آمار گلزنی فوق‌العاده این پرتغالی داشته باشد. مسوت اوزیل نیز تا وقتی بازیکن رئال‌مادرید بود، 27 مرتبه به رونالدو پاس گل داد و آنخل دی ماریا هم که پایان فصل گذشته از رئال‌مادرید به منچستریونایتد پیوست، کریس را 21 مرتبه صاحب موقعیت گلزنی کرد، اما در منچستریونایتد بیشترین پاس گلی که از سوی یک بازیکن به او داده شد، توسط رایان گیگز رقم خورد. رونالدو از این ولزی 16 پاس دریافت کرد.

به دنبال رویاهای واقعی

رویا ادامه دارد. کریستیانو رونالدو از سال 2009 که به رئال‌مادرید پیوست تا امروز هفت جام با این تیم کسب کرده است: یک قهرمانی در لالیگا، یک قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، دو قهرمانی در کوپا دل ری (جام حذفی اسپانیا)، یک قهرمانی در سوپرکاپ اروپا و در نهایت یک قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان.

نکته بسیار منفی این است که او در شش فصل حضور در لالیگا تنها یک مرتبه موفق به فتح این رقابت‌ها شده است، اما رونالدو بدون توجه به شایعات مختلف مبنی بر جدایی از رئال و پیوستن به پاری سن ژرمن فرانسه به رویای مجدد فتح لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا فکر می‌کند. این رویا باز هم ادامه خواهد یافت و به احتمال فراوان باز هم به حقیقت تبدیل خواهد شد. ستاره پرتغالی با رئال‌مادرید برنامه زیادی دارد؛ فتح همه جام‌هایی که قبلا آن را تجربه کرده و البته رسیدن به صدر گلزن‌ترین بازیکنان تاریخ باشگاه رئال‌مادرید. او 12 گل با رائول فاصله دارد و به نظر نمی‌آید دست‌کم تا رسیدن به این هدف، فکر جدایی از رئال را حتی لحظه‌ای به ذهن خود راه بدهد.

دیلی‌میل ‌/ ‌مترجم: هیلدا حسینی‌خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها