عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای مطرح کرد

پیشرفت بسیار کند و بی اعتمادی؛ واقعیت مذاکرات هسته ای

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با بیان اینکه بنای ما در مذاکرات بر بی اعتمادی است و این یک واقعیت است گفت:به هرحال کار سخت و پیچیده ای است و کار خیلی کُند پیش می رود.این موضوع حساسیت ها و پیچیده گی های خودش را دارد، ولی به هرحال مشغول هستیم.
کد خبر: ۸۰۵۱۵۵
پیشرفت بسیار کند و بی اعتمادی؛ واقعیت مذاکرات هسته ای

سید عباس عراقچی پیش از ترک وین در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما در خصوص نحوه برگشت پذیری تحریم ها و زمانبندی لغو تحریم ها گفت: برگشت پذیری یک اصل مهمی است که هر دو طرف روی آن نظر دارند، بنای ما در این مذاکرات بر بی اعتمادی است و این یک واقعیت است. ما به هیچ وجه به طرف مقابل اعتماد نداریم، طرف مقابل هم اعتماد ندارد و لذا همه ترتیبات در توافق به گونه ای خواهد بود که هر طرف اگر احساس کند که طرف مقابل دارد تعهدات را نقض می کند، بتواند برگردد و دوباره انچه را که قبل از توافق وجود داشته اجرا بکند.

وی افزود: ما همه تمهیدهای لازم را پیش بینی کردیم که این اتفاق برای ما هم بیفتد. طرف مقابل هم درباره تحریم های خودش به طور طبیعی چنین تمهیدهایی را خواهد داشت.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران درباره دو روز مذاکرات فشرده هسته ای در وین گفت :ما یک دور دیگر جلسه با مجموعه 1+5 در سطح معاونان در وین داشتیم و جلسات دو جانبه در حاشیه این جلسات با هیات های روسیه، چین و مجموعه کشورهای اروپایی و آمریکا برگزار شد. یک دور دیگر در کلیات مسایل و راه حل هایی که در لوزان به دست اوردیم، مروری صورت گرفت.

عراقچی با اشاره به اینکه در کنار جلسات معاونان، کار نگارش متن هم ادامه پیدا کرد، افزود:چندین جلسه کارشناسی برگزار شد که همچنان پس از رفتن ما جلسات کارشناسی ادامه خواهد داشت.

توافق نهایی، یک متن اصلی خواهد داشت

عراقچی با بیان اینکه در سطح معاونان هم روی متون اصلی کار بیشتری صورت گرفت، درباره مشخصات متن و ضمائم متن در حال نگارش، گفت: توافق نهایی اگر به آن برسیم، یک متن اصلی خواهد داشت و فکر می کنم تا 5 ضمیمه برای آن پیش بینی شده است. یک ضمیمه مربوط به بحث تحریم ها است و همه جزییاتی که مربوط به تحریم ها می شود، قوانینی که برداشته می شود و تاثیر این قوانین در عمل، همه اینها با جزییات در ضمیمه بحث خواهد شد.

وی افزود: یک ضمیمه مربوط به بحث های فنی و ابعاد مختلف مربوط به هسته ای است اینکه در تصمیماتی که گرفته شده و راه حل هایی که در لوزان به دست امده چگونه در عمل اجرا می شود.

این عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای گفت : یک ضمیمه دیگر درخصوص همکاری های صلح آمیز هسته ای با ایران خواهد بود، اینکه کشورها در چه حوزه هایی می توانند با ایران همکاری کنند. در حوزه های مربوط به راکتورهای اب سبک قدرتی، نیروگاه ها و راکتورهای تحقیقاتی، آب شیرین کن هسته ای، تحقیق و توسعه، گداخت هسته ای و همه مسائلی که در حوزه صلح آمیز هسته ای قرار می گیرد در این ضمیمه شرح داده خواهد شد.

وی گفت: ضمیمه دیگری خواهیم داشت در خصوص کمیسیون مشترکی که قرار است تشکیل شود، نحوه و قوانین کارکرد آن و اینکه چگونه و به چه مسائلی رسیدگی خواهد شد. در همه موضوعات مورد توافق و در نهایت ضمیمه آخر هم مربوط به برنامه اجرایی خواهد بود، اینکه اقداماتی که دو طرف باید انجام بدهند در چه جدول زمانی صورت خواهد گرفت.

عراقچی تاکید کرد: آنچه که محصول نهایی خواهد بود یک سند بسیار مفصل و ریزی خواهد بود حدود بیش از 20صفحه متن اصلی و حدود 40 و 50صفحه مجموعه ضمائم است و کلمه به کلمه این سند جای بحث و بررسی دارد و کلمه به کلمه آن بعضا مورد مشاجره و منازعه و اختلاف نظر است. قسمت های مختلف این متن و ضمائم آن هنوز در پرانتز است، بعضی مواقع مورد اختلاف هست ولی کار پیش می رود، اما خیلی کند و آهسته.

تلاش برای کاهش تعداد پرانتزها

عراقچی گفت: در هرجلسه تلاش ما این است که تعداد پرانتزها را کمتر کنیم.

وی افزود: ممکن است یک یا دو ساعت بحث کنیم و فقط یک پرانتز برداشته شود و روی یک پارگراف و روی یک جمله می توانیم توافق بکنیم.

وی با اشاره به اینکه این کار حساسیت های بسیار حقوقی، فنی و هم سیاسی دارد، گفت: در نگارش متن یک موضوعی از لحاظ فنی حل می شود، اما از لحاظ سیاسی حل نمی شود،یک موضوع از لحاظ سیاسی و فنی حل می شود اما از نظر حقوقی مشکل دارد، در اینجا باید حقوقدانان نظر بدهند.

عراقچی تاکید کرد، ان شاء الله اگر بتوانیم جمع بندی کنیم هموطنان عزیز خواهند دید که یک مجموعه مفصلی خواهد بود از متن های مختلف در ابعاد مختلف که روی کلمه به کلمه اش بحث و دقت نظر شده است.

عراقچی در پایان این گفتگو افزود: مذاکرات تا دهم تیر حتما ادامه خوهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۸
۰
۰
پس چرا یه وقت دیگه میگید حسن ظن؟

نیازمندی ها