مشروح-رهبر انقلاب در اجتماع پرشکوه مردم ایران در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی:

امام تا روز آخر از بن دندان اعتقاد داشت که امریکا شیطان بزرگ است

«من با شنیدن این سرود نتوانستم جلو اشکم را بگیرم. من گریه کردم وقتی این موسیقی شما را شنیدم. این زیباترین و بهترین موسیقی‌ است که تا الآن شنیدم و به همین صورت هم ادامه دهید. شما را حمایت می‌کنیم.»
کد خبر: ۸۰۴۵۸۸
موسیقیدانان برای امام عارفان از چه نواختند؟

این جملات بخشی از سخنان امام خمینی(ره) خطاب به احمدعلی راغب است، که به مناسبت شهادت استاد مطهری قطعه‌ای موسیقی را در مقابل امام(ره) اجرا کرد.

نظرات حضرت امام خمینی (ره) درباره موسیقی از جمله فتواهای راهگشای ایشان بود که راه فعالیت بسیاری از هنرمندان کشور را گشود؛ اما هنرمندان عرصه موسیقی در سال‌های اخیر برای امام عارفان چه کردند و از چه نواختند؟

***

سال 85 بود که سوئیت سمفونی امام‌خمینی (ره) در چهار قسمت توسط بهزاد عبدی نگاشته شد. «هبوط»، «اوج»،‌ «قیام» و«عروج» چهار قطعه‌ سوئیت سمفونی امام‌خمینی(ره) بود.

این سمفونی در چهار موومان از ابتدای زندگی امام‌خمینی(ره) شروع می‌شد و تا رحلت ایشان ادامه داشت.

قسمت اول به نام «هبوط» به تولد امام(ره) و به جریانات سیاسی آن زمان ، قسمت دوم به نام «اوج» به مبارزات ایشان در انقلاب و چگونگی شکل گیری پیروزی انقلاب اسلامی می‌پرداخت و قسمت سوم به نام «قیام» از فرمان جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس به رهبری امام (ره) می گفت. در قسمت چهارم به نام «عروج» نیز به سال‌های آخر زندگی امام (ره) پرداخته می‌شد که این چهار قسمت، بخش‌های کوچک تری را نیز شامل می‌شدند.

***

سال 86 نیز سه اثر جدید با نام‌های «پیر مهربان ما»، «امام بهار» و «وقتی که آمدی» به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) در مرکز موسیقی تولید و پس از پخش از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی به آرشیو موسیقی صدا و سیما ارسال شد.

«پیر مهربان ما» با آهنگ سازی محمد مهدی گورنگی و همراهی گروه کر ساخته شده و آهنگ سازی اثر «امام بهار» را محمد هنجی بر عهده داشته است. شاعر این اثر مصطفی محدثی خراسانی و خواننده آن سیدمحمد عبدالحسینی است.

همچنین ترانه «وقتی که آمدی» با آهنگسازی پانیذ فریوسفی و با صدای آرمین صنایعی به همین مناسبت برای مخاطبان کودک و نوجوان ضبط و تولید شد.

در همین سال نادر مشایخی، ارکستر سمفونیک تهران را برای نواختن سمفونی «انتظار» بر اساس اشعار امام خمینی (ره) به صدا در آورد.

در این برنامه قطعاتی که بر اساس اشعار امام خمینی (ره) توسط محسن میرمهدی ساخته شده بود ، توسط ارکستر سمفونیک تهران با صدای علی تفرشی و حمید غلامعلی به اجرا در آمد.

***

سال 88 نیز گروه کر دفتر موسیقی قطعه «انتظار فرج» را با تنظیم «بهزاد عبدی» و رهبری رازمیک اوحانیان در حسینیه جماران اجرا کرد.

در این مراسم گروه کر دفتر موسیقی معاونت امور هنری قطعه «انتظار فرج» را به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) اجرا کرد و در همین سال ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صهبایی سازهایش را به مناسبت سالگرد امام (ره) کوک کرد.

این کنسرت که «فریاد هجران» نام داشت، پوئم سمفونی امام خمینی(ره) اثر بهزاد عبدی را در چهار قسمت اجرا کرد و در بخش دوم نیز قطعاتی چون «ساربان» از حسن ریاحی، «نقش خیال» از همایون رحیمیان و «شبانگاهان» و «فریاد بی‌قراری» از عبدالحسین مختاباد با تنظیم بهزاد عبدی اجرا شد.

***

سال 88 نیز مهدی وجدانی قطعه ارکسترال «ایران 1404» را آهنگسازی و موومان دوم آن را با غزلی از حضرت امام خمینی(ره) به روی صحنه برد.

موومان دوم این اثر که روایتی از دوران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و هشت سال دفاع مقدس داشت، در قطعه‌ای با خوانندگی مهدی حسینی در ژانر موسیقی سنتی ایرانی با روایتی موسیقایی از رحلت رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) همراه می شد، که بخش وکال این موومان با غزل «من به خال لبت ای دست گرفتار شدم» امام راحل(ره) اجرا شد.

***

در سال 90 مرکز موسیقی حوزه هنری سه اثر موسیقایی در رابطه با اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره ) تولید کرد.

«صاحب درد» با شعری از امام خمینی (ره )وآهنگ و صدای «سید جلال الدین محمدیان»، «خورشید مستان (1)» با شعر علیرضا قزوه و آهنگ و صدای مرتضی قاسمی و «خورشید مستان(2)» با شعر علیرضا قزوه و آهنگ ارکسترال سید محمد میر زمانی و صدای علی تفرشی تولید و آماده پخش رسانه‌ای شد.

در این سال آلبوم موسیقی «غم دیدار» با اشعار حضرت امام خمینی(ره) و آهنگسازی مهدی نظری با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

دو قطعه از این آلبوم را علیرضا وکیلی منش و دو قطعه دیگر را هم مسعود نوریان خوانده است. این مجموعه در فرم ارکسترال ضبط شد و سازهایی چون تار، سنتور، نی، کمانچه، دف، تنبک، ویلن، ویلنسل، کنترباس و آلتو در این اثر مورد استفاده قرار گرفتند.

***

اما در سال 91 آلبوم موسیقی «دیدار دوست»به آهنگسازی مهدی نظری با اشعاری از امام خمینی (ره) همزمان با بیست و سومین ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی از سوی انجمن موسیقی ایران منتشر شد.

‌در این آلبوم قطعاتی چون «محرم راز» در دستگاه نوا، «یاد دوست» در دستگاه همایون، «ساحل وجود» در آواز ابوعطا،«‌روز وصل» در آواز افشاری، «غم دیدار» در دستگاه سه گاه، «چشم بیمار» در آواز بیات ترک و «قافله» در دستگاه شور بر اساس اشعاری از حضرت امام خمینی (ره) به آهنگسازی مهدی نظری و تنظیم حسین زندی به چشم می خورد که توسط نوازندگانی چون ارسلان کامکار ، میثم مروستی، پدرام فریوسفی، سامان صمیمی «ویلن»، کریم قربانی «ویلنسل»، علیرضا خورشیدفر «کنترباس»، ارسلان کامکار و میثم مروستی «ویلن آلتو»، ناصر رحیمی «فلوت»، حسین پورمعین «کلارینت»، علیرضا شیبانی «فاگوت»، آزاد میرزاپور «تار و تارباس»، داوود ورزیده «نی»، شهرام غلامی «عود»، پویا سرایی «سنتور»، فرشاد صارمی و امیر نعمت اللهی «کمانچه»، کوروش بزرگ پور «تنبک»، مجید وطنیان «دف»، پریچهر خواجه «قانون» و با همخوانی هاله خاورانی و هانیه خاورانی اجرا شده است.

در سال 91 یک گام به جلو برداشتیم و «دیدار دوست» را شاید بتوان اولین آلبومی دانست که تمامی اشعارش از دیوان امام خمینی(ره) انتخاب شده است که سه خواننده از جمله مهدی نظری، مسعود نوریان و علیرضا وکیلی‌منش در آن به اجرا پرداخته‌اند.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها