رئیس کل بانک مرکزی در برنامه رونمایی از بسته خروج از رکود خبر داد

پرداخت ۲۵ میلیون تومان وام خودرو و اعطای کارت خرید به کارمندان

شیوه‌نامه اعطای تسهیلات خرید خودرو و کالاهای بادوام تولید داخل به شبکه بانکی ابلاغ شد و بانک‌ها از امروز می‌توانند نسبت به پرداخت این تسهیلات به متقاضیان اقدام کنند.
کد خبر: ۸۰۴۲۴۸

به گزارش سایت رسمی بانک مرکزی، این شیوه‌نامه با اشاره به نحوه اعطای تسهیلات خرید خودروی تولید داخل، مقرر کرده است پرداخت این تسهیلات در قالب فروش اقساطی بوده و مدت بازپرداخت آن حداکثر پنجساله و به اقساط مساوی باشد.

همچنین نرخ سود آن مطابق نرخ سود این تسهیلات معادل عقود مبادله‌ای مصوب شورای پول و اعتبار است. به این ترتیب این نرخ سود 14 درصد خواهد بود.

بر این اساس، ارائه پیش فاکتور خرید خودرو با توجه به فهرست انواع خودروهای تولید داخل اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و صدور چک به مبلغ پیش فاکتور در وجه شرکت تولیدکننده (مبلغ واریزی شامل مبلغ پیش‌پرداخت که از سوی متقاضی بابت بهای خودرو نزد بانک تودیع می‌شود، بعلاوه مبلغ تسهیلات به میزان 60 درصد قیمت تمام شده خودرو ‌و حداکثر تا مبلغ 150میلیون ریال و در مورد خودروهای فرسوده معادل 80 درصد قیمت تمام شده خودرو و حداکثر تا مبلغ 200 میلیون ریال) ازجمله مدارک لازم برای دریافت وام جدید خودرو اعلام شده است.

همچنین وثایق این وام به تشخیص بانک عامل تعیین شده و بانک باید از توان مالی متقاضی تسهیلات در بازپرداخت اقساط اطمینان حاصل کند. بر این اساس ارائه تسهیلات بابت طرح جایگزینی خودروهای فرسوده منوط به ارائه گواهی اسقاط و استعلام از سامانه ستاد حمل و نقل سوخت خواهد بود.

بخشنامه بانک مرکزی با اشاره به شیوه اجرای تسهیلات خودرو نوشت: متقاضی پس از مراجعه به بانک و احراز شرایط کافی برای دریافت تسهیلات خودرو به یکی از نمایندگی‌های مجاز خودروسازان تولید داخل مراجعه کرده و پس از دریافت پیش‌فاکتور، آن را به بانک عامل ارائه می‌کند. بانک عامل با توجه به ارزش خودرو و با رعایت سقف فردی حداکثر به میزان 60 درصد قیمت خودرو تا مبلغ 150 میلیون ریال، نسبت به دریافت پیش‌پرداخت از متقاضی به ازای تفاوت مبلغ پیش‌فاکتور اقدام می‌کند، سپس کل بهای خودرو صرفا به حساب خودروساز واریز شده و رسید پرداخت به متقاضی برای ارائه به نمایندگی‌های مجاز و انجام اقدامات مقتضی به منظور تحویل خودرو انجام خواهد شد.

روش اعطای تسهیلات خرید کالا

بانک مرکزی با اشاره به روش دریافت تسهیلات خرید کالای بادوام ایرانی تصریح کرد: این تسهیلات در قالب فروش اقساطی و با مدت بازپرداخت حداکثر سه ساله و به اقساط مساوی اعطا می‌شود. نرخ سود این تسهیلات مطابق نرخ سود عقود مبادله‌ای مصوب شورای پول و اعتبار ـ14درصد ـ و وثایق آن به تشخیص بانک عامل دریافت می‌شود.

سقف تسهیلات خرید کالا حداکثر مبلغ 80 میلیون ریال بوده و بانک باید از توان مالی متقاضی تسهیلات در بازپرداخت اقساط اطمینان حاصل کند.

براساس روش اجرایی در نظرگرفته شده برای اعطای این تسهیلات، متقاضی باید پس از مراجعه به بانک و احراز شرایط کافی به منظور دریافت تسهیلات کالا به سامانه فروش واحدهای تولیدی یا مراکز فروش تائید شده از طریق سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور انتخاب محصول مراجعه و پیش‌فاکتور خرید محصول یا محصولات انتخاب و تائید شده از سوی تولیدکننده را دریافت کند، سپس مدارک و مستندات از جانب بانک بررسی و مبلغ تسهیلات صرفا به حساب تولیدکننده‌ای که در پیش‌فاکتور مشخص شده است، واریز و رسید واریز این وجه به متقاضی تسهیلات تحویل خواهد شد. در نهایت نیز متقاضی تسهیلات، رسید واریز وجه را به نمایندگی‌های فروش، به منظور دریافت کالای موردنظر تحویل خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها