معاون وزیر امور خارجه ایران در واکنش به اتهامات وزیر خارجه عربستان گفت، امنیت ایران، عراق، یمن و کشورهای حوزه خلیج فارس به هم پیوسته است.
کد خبر: ۸۰۳۹۹۸
واکنش ایران به گستاخی ‌وزیر سعودی

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقای وزارت خارجه در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: تهران بر خلاف برخی طرف‌ها که از تروریسم حمایت و استفاده ابزاری می‌کنند و امنیت منطقه را به بازی گرفته‌اند، قویا از عراق، لبنان، یمن و سوریه و کشورهای در معرض تهدیدات تروریستی حمایت می‌کند.

وزیر خارجه عربستان در کنفرانس خبری مشترک با همتای مصری خود روز یکشنبه مدعی شد که ایران در یمن، سوریه، عراق و لبنان دخالت می‌کند و این از سوی کشورهای عربی پذیرفتنی نیست.

وی گفته است که " ما می‌خواهیم با ایران روابط خوبی داشته باشیم اما این مشروط به آن است که تهران از دخالت در امور کشورهای عریی دست بردارد و به حمایت خود از تروریسم پایان دهد. همه چیز به ایران بستگی دارد."

امیر عبداللهیان در ادامه گفت: ما از روابط خوب با ریاض استقبال می‌کنیم و انتظار داریم عربستان در منطقه نقش سازنده ایفا کند و با اتخاذ سیاست‌های درست و سنجیده مانع گسترش جنگ، تقویت تروریسم و تشدید ناامنی در منطقه شود.

روز سیاه داعشی‌ ها در عراق

حدود 250 تروریست داعشی در 24 ساعت گذشته در عملیات نیروهای امنیتی و بسیج مردمی عراق در چند منطقه کشته شدند، شدت این عملیات به حدی بود که شماری از عناصر این گروه با دهها خودرو از صحنه درگیری در مناطق غربی عراق به سمت موصل گریختند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم،روزنامه "الصباح" عراق نوشت: نیروهای عراقی موفق شدند 97 بمب را خنثی و 30 خودروی حامل تسلیحات و کارگاههای بمب گذاری و انبارهای مهمات و سلاح را منهدم کنند.

"خالد الخزرجی" نایب رییس کمیته امنیتی شورای استانداری صلاح الدین، دیروز تاکید کرد که حدود 60 خودروی حامل تروریست های داعش به علت متحمل شدن تلفات سنگین، از منطقه الجزیره در غرب الدجیل و الاسحاقی به سمت شهر موصل فرار کردند.

عربستان حکم دو پلیس خاطی را اجرا نکرد

رییس سازمان حج و زیارت قبلا با استناد به اظهارات سرکنسول ایران در جده گفته بود؛‌ حکم دو پلیس خاطی تا 10 روز دیگر صادر می‌شود، اما حالا که این مهلت به سر آمده، «سعید اوحدی» امیدوار است محاکمه پیش از رسیدن ماه رمضان اجرا شود.

سعید اوحدی به خبرنگار ایسنا گفت: دادگاه جده اعلام کرده است جلسه محاکمه دو پلیس مجرم و خاطی حتما با حضور مقامات رسمی ایران اجرا می‌شود. خانواده آن دو نوجوان ایرانی به کنسولگری ایران در جده وکالت داده‌اند تا به نمایندگی از آنها در دادگاه عربستان حاضر شود. ما نیز از نماینده سازمان حج و زیارت در مکه خواسته‌ایم در جلسه محاکمه حضور داشته باشد.

اوحدی بیان کرد: امیدواریم پیش از شروع ماه رمضان همانطور که دادگاه و وزارت حج عربستان وعده کرده، شاهد اجرای حکم دو پلیس خاطی این کشور باشیم و رأی اشد مجازات برای آن دو مجرم اجرا شود.

او اضافه کرد: دادگاه عربستان پیشتر گفته بود دست‌کم تا 10 روز دیگر جلسه محاکمه آن دو پلیس را برگزار می‌کند، اما فعلا که خبری نشده و ما امیدواریم تا ماه رمضان این دادگاه برگزار شود.

تسلیتِ مادرِ شهید دمّام به مادرِ تروریست انتحاری!

مادرِ شهیدِ نجات دهندۀ نمازگزاران شیعی مسجد امام حسین (ه) در دمامِ عربستان، مرگ عامل انتحاریِ تکفیری این فاجعه را به مادرش تسلیت گفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "کوثر الاربش" نویسنده و روزنامه نگار عربستانی که در فاجعۀ حمله انتحاری به مسجدِ شیعیان عربستان در دمام، پسرش محمد العیسی و دو برادرزاده اش محمد و عبدالجلیل الاربش را از دست داد، با انتشار پیام تسلیتی برای مادرِ عامل انتحاریِ این فاجعه، موجی از شگفتی و تحیر را در میان کاربران شبکه های اجتماعی برانگیخت.

وی در پیام خود نوشت: فرزندم محمد، آزادانه و به اختیار خود رفتن را برگزید و انتخاب کرد که سپر بلای نمازگزاران باشد. او با این کارش، هرچند به مادران دیگر فرصت داد که باز هم فرزندانشان را در آغوش بکشند، اما با این انتخاب، آغوش مرا خالی گذاشت.

در ادامه این بیانیه آمده است: به مادرِ قاتلِ فرزندم تسلیت می گویم و از خدا می خواهم به خاطر رنجی که می بَرد، به او اجر جزیل عنایت کند. به او می گویم که پسرت، بهترین و پاک ترین جوانان را (برای کشتن) برگزید، مطمئنا اگر مدتها جست وجو می کرد تا پاک ترین آدم ها را انتخاب کند، نمی توانست با این دقت، اهداف خود را برگزیند. متاسفانه من کاملا خوب می دانم که قلبت، اکنون مانند قلب من غمگین و گریان است.

کوثر الاربش در ادامه پسرش را شاگرد ممتاز مدرسه، خدمتگزار مردم در مراسم دینی و مذهبی، ساده زیست و دنیا گریز معرفی و تاکید کرد: پسرم دشمن نفرت پراکنی و تندروی و جهل و تروریسم بود.

در این میان، "محمد العریفی" از مفتی های تکفیری سعودی از این نامه کوثر الاربش چنان تحت تاثیر قرار گرفت که ضمن نوشتن پیام تسلیتی برای این مادرِ شیعۀ عربستانی، هشتگی به نام او در تویتر ایجاد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها