امروز در تقویم، روز جوان، خانواده و جمعیت است روزی که باید در آن به نیازهای جوانان مانند اوقات فراغت توجه بیشتری کرد.
کد خبر: ۸۰۳۸۸۷
اوقات فراغت جوانان تقاضا محور ‌شود

مشکل اصلی در بحث اوقات فراغت جوانان نبود نظارت جامع دراین حوزه است، زیرا دستگاه‌های مختلف برنامه ارائه می‌کنند اما دراین میان موازی کاری صورت می‌گیرد.

این ماجرا سبب شده برنامه‌های ارائه شده کیفیت لازم را نداشته باشد و محتوای مناسب نیز در اختیار جوانان قرار نگیرد، زیرا قرار نیست در اوقات فراغت آموزش رسمی شکل بگیرد، بلکه برنامه‌ها براساس علاقه‌مندی جوانان باشد.

این در حالی است که نباید فقط به تعطیلات تابستانی توجه کرد، زیرا فراغت در طول12 ماه وجود دارد به همین دلیل باید در سیاست‌ها بازنگری شود و دستگاه‌هایی که وظیفه دارند به وظایف خود بدرستی عمل کنند.

26 دستگاه، سازمان و وزارتخانه مانند آموزش‌عالی، ارشاد، بسیج مستضعفین، آموزش و پرورش، فنی و حرفه‌ای و تبلیغات اسلامی به نحوی با جوانان سر و کار دارند و باید با هماهنگی مناسب برنامه‌های پرباری برای اوقات فراغت جوانان ارائه کنند.

افزون بر این خود جوانان نیز باید در این حوزه فعال شوند، جوانان نباید فقط به بیان مشکلات خود بسنده کنند بلکه باید خود نیز راهکارهای لازم را برای حل دغدغه‌هایشان ارائه دهند، چون نظرات آنها می‌تواند کمک حال ما باشد. در واقع حوزه فراغت باید از عرضه محوری خارج و تقاضا محور شود.

به این شکل چنانچه جوانان برای بیان نیازهایشان اقدام کنند خیلی از مشکلات برطرف می‌شود. برای نمونه برخی دستگاه‌ها برنامه‌هایی برای اوقات فراغت ارائه می‌کنند، اما جوانان از آنها استقبال نمی‌کنند که نتیجه‌ای جز اتلاف منابع ندارد. برای حل این مشکل 500سازمان مردم‌نهادی که در حوزه جوانان فعالیت می‌کنند باید بیشتر تلاش کنند.

علاوه بر این، برنامه‌ها در حوزه جوانان نیز باید بهروز شود، چون در برنامه پنجم توسعه کار خاصی در عرصه برنامه‌ریزی و سیاستگذاری انجام نشد.

داوود نوری ‌- سرپرست اداره کل طرح‌های ملی جوانان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها