فرزند آقای نوازنده برای پدر می نوازد

درگذشت آقای خاص موسیقی ایران + عکس

جام جم نوا: خلیفه غلام مارگیری بابا زار و استاد موسیقی نواحی منطقه‌ی جنوب ایران روز گذشته پس از سکته‌ قلبی در بیمارستانِ میناب درگذشت. او از ده سالگی به سنتِ پدر در مجالس شادی و عزا ملاخوانی و مولودی‌خوانی می‌کرد.
کد خبر: ۸۰۳۱۷۰
درگذشت آقای خاص موسیقی ایران + عکس

این هنرمند از آخرین بازماندگانِ بابازارهای جنوب ایران بود و تا آخرین روزهای حیاتش این مراسم آیینی – موسیقایی را در منزلِ شخصی‌اش در میناب برگزار می‌کرد.

عباس سماعی فرزند ارشدش می‌گوید مراسمِ خاکسپاری این هنرمند روز یکشنبه انجام خواهد شد و چون همزمان با مراسم تولد حضرت علی‌اکبر است؛ بخشی از مراسم به مولود خوانی اختصاص خواهد داشت.

او که در برنامه‌ها و مراسمِ زارگیری، پدر را همراهی می‌کرد، توضیح می‌دهد که بعد از پدر، خود این مراسم را در میناب انجام خواهد داد: من از کودکی از شاگردان پدر بوده‌ام. این هنر به صورت سینه به سینه منتقل می‌شود و پدر خود آن را از پدرِ بزرگوارشان کسب کرده بودند، بعد از من نیز، پسران من این وظیفه را انجام خواهم داد؛ اگرچه اهمیت و نقش پدر در این مراسم بسیار پر اهمیت بوده است. او مشهورترین بابازار از بندر عباس تا بندر جاز بوده و بابازارِ مهم‌تری از او وجود ندارد. او می‌توانست در مراسم زار، بسیاری از بیماران را شفا دهد. ایشان صوتِ کامل داشتند؛ اما من یا پسرانم نیمه صوت داریم.

سماعی همچنین توضیح می‌دهد که به همین خاطر این هنر با رفتنِ پدر از بین نخواهد رفت، هر چند غلام مارگیری، 10 نوع زارِ متفاوت را می‌شناخت و بعد از دیدن هر بیماری می‌توانست زار او را به راحتی تشخیص داده و او را درمان کند. اما قرار بود غلام مارگیری در این روزها در جشنواره‌ی موسیقی آیینه‌دار به اجرای برنامه بپردازد.

در همین زمینه علی مغازه‌ای توضیح می‌دهد:غلام مارگیری، استاد مسلم موسیقی مذهبی و موسیقی زار و مولودی بودند و سال‌های بسیاری همراه پسرشان عباس سماعی که فامیلی خود را از مادر گرفته، به درمان بیماران می‌پرداخت. به قول پسرشان نیز در سید الایام فوت کردند.

او درباره‌ کم‌کاری استاد در این سال‌ها درجشنواره‌های داخلی و خارجی می‌گوید: سن ایشان در این سال‌ها بالا رفته و دیگر نمی‌توانستند مثل گذشته کار کنند، هر چند که همچنان در منزلشان، بیماران را مداوا می‌کردند.

محمدرضا درویشی پژوهشگر حوزه موسیقی درباره این هنرمند که به جشنواره آیینه دار هم دعوت شده بود می گوید: وی با ابراز تاسف از درگذشت خلیفه غلام مارگیری از پیشکسوتان موسیقی نواحی منطقه هرمزگان، گفت: این استاد یکی از دعوت‌شدگان جشنواره ما بود. حتی برای او بلیت هم خریداری شد، اما متاسفانه پنجشنبه گذشته دار فانی را وداع گفت. البته اگرچه پسر ایشان به عنوان جایگزین در فستیوال «آیینه‌دار» برنامه‌ای را اجرا خواهد کرد اما مطمئنم هیچ‌کس نمی تواند شوریدگی و وجدی که غلام مارگیری در حین اجرا داشت انجام دهد. او هنرمندی غیرقابل تکرار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها