وعده رئیس جمهور به نمایندگان خوزستان

مصوبه انتقال آب کارون لغو می‌شود

در حالی که بیش از 30 درصد از آب‌های سطحی کشور در خوزستان جاری است، اما این استان همچنان از کمبود آب شرب و کشاورزی با کیفیت در رنج است، به طوری که نه تنها نارضایتی شهروندان این استان را به‌دنبال داشته، بلکه طی سال‌های اخیر بارها به ممنوعیت کشت در برخی مناطق استان منجر شده است.
کد خبر: ۸۰۲۹۲۶
انتقال آب کارون فقط برای آشامیدن

از این رو وزیر نیرو در سفری که به منظور افتتاح چند پروژه آبرسانی طی دو روز گذشته به این استان داشت، از اجرای طرح‌هایی برای رفع مشکلات و کمبودهای آبی استان در آینده نزدیک خبر داد.

خوزستان به‌دلیل وجود چندین رودخانه پرآب همچون کارون و دز و همچنین خاک حاصلخیز، از دیرباز به‌عنوان یکی از قطبهای کشاورزی کشور مطرح بوده است، اما در یکی دو دهه اخیر به دلایلی همچون انتقال بخش زیادی از آب سرچشمه‌های کارون به دیگر استان‌ها و کاهش نزولات آسمانی، آب رودخانه‌های این استان به میزان زیادی کاهش یافته است.

وزیر نیرو که روز پنجشنبه گذشته برای افتتاح چند پروژه آبرسانی همچون سد انحرافی رامهرمز و طرح غدیر به این استان سفر کرده بود، با تایید مشکل شوری و کم آبی خوزستان تاکید کرد: دولت یازدهم دغدغه و نگرانی مردم خوزستان مبنی بر انتقال آب از سرچشمه‌های کارون به سایر استانها برای مصارف غیرشرب باوجود کمبود آب در این استان را درک کرده و بر همین اساس از این پس و با تصمیم دولت هیچ‌گونه انتقال آبی برای مصارف کشاورزی و صنعتی از خوزستان به دیگر نقاط کشور انجام نخواهد شد و اجرای پروژه‌های انتقال آب نیز فقط به منظور تامین مصارف آشامیدنی دیگر استان‌ها صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری‌ها حمید چیت‌چیان در این سفر یادآور شد که مشکل کمبود آب در خوزستان را نیز با رهاسازی آب سدها در کارون جبران خواهیم کرد که به این ترتیب آب کارون که طبق پیش‌بینی‌ها تا پایان شهریور 12.7 میلیارد مترمکعب خواهد بود، با رهاسازی آب سدها برای استفاده کشاورزان، به 13.5 میلیارد مترمکعب خواهد خواهد رسید.

وی راه‌اندازی مجتمع‌های آب شیرین کن برای شیرین سازی آب خلیج فارس در شهرهای همجوار این خلیج را نیز یکی دیگر از راهکارهای جبران کمبود آب در خوزستان عنوان کرد و گفت: در نظر داریم آب مورد نیاز شهرهای استان خوزستان را که همجوار خلیج فارس هستند با احداث مجتمع‌های آب شیرین کن، تامین کنیم و برای شهرهایی که از خلیج فارس دور هستند نیز از طریق سد کوثر اقدام خواهیم کرد.

بهره‌برداری از طرح آبرسانی غدیر در شادگان یکی از برنامه‌های کاری سفر دو روزه وزیر نیرو به خوزستان بود که وی در این زمینه هم یادآور شد: ۲۵ شهر استان و بیش از ۱۶۰۰ روستا از طرح آبرسانی غدیر بهره مند خواهد شد.

به گفته وی با همکاری بخش خصوصی سرمایه‌گذاری‌هایی نیز انجام شده است تا با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی، طرح‌های آبرسانی شهرهای شمال شرق استان انجام شود که در این صورت چندین شهر از منابع آب سد کارون ۳ استفاده خواهند کرد.

در همین حال نماینده مردم شادگان در مجلس نیز درحاشیه مراسم افتتاح طرح غدیر از بی کیفیتی آب این شهرستان خبر داد و گفت: هم‌اکنون آبی که مردم شادگان مصرف می‌کنند کیفیت مناسبی ندارد، بنابراین انتظار داریم مقدار آبی که وعده داده شده از طریق طرح غدیر به شبکه آبرسانی شادگان وارد شود، محقق شود تا مردم این شهرستان از نعمت آب با کیفیت بهره‌مند شوند.

عبدالله تمیمی با اشاره به این‌که وزارت نیرو اعلام می‌کند آبی که از سرشاخه‌های کارون به دیگر استان‌های کشور منتقل می‌شود صرفا برای مصارف شرب است، افزود: آمارها و بازدید ما نشان می‌دهد آبی که با این حجم بالا در حال انتقال است، صرفا برای مصارف شرب نیست و به نظر می‌رسد حجم آبی که منتقل می‌شود برای کشاورزی و صنعت در برخی استان هاست.

وی تاکید کرد: ما با انتقال آب برای مصارف غیرشرب از سرشاخه‌های کارون و دیگر رودخانه‌های خوزستان به دیگر استان‌های کشور بشدت مخالفیم، زیرا با این طرح‌های نسنجیده، کشاورزی خوزستان از بین می‌رود و شوری و کمبود آب حاصل از این طرح‌های غیرکارشناسی، مزارع، باغات و نخلستان‌های خوزستان را نابود می‌کند.

البته وزیر نیرو هم درمقابل به مسئولان و مردم خوزستان اطمینان داد که در مدت زمانی نه‌چندان زیاد، آب با کیفیت مناسب را در دسترس خوزستانی‌ها قرار خواهد داد.

یکی دیگر از عوامل ناراحتی مردم خوزستان در سال‌های اخیر اعمال ممنوعیت کشت در بسیاری از مناطق استان به‌دلیل کاهش آب کارون و کمبود آب بوده است که امسال نیز منطقه هندیجان به این مناطق ممنوعه اضافه شده است.

وزیر نیرو دراین باره نیز گفت: اگر محدودیتی در کشاورزی ایجاد می‌شود به دلیل محدودیت منابع آب در طبیعت بوده و بنابراین خسارتی به دلیل این کمبود پرداخت نخواهد شد زیرا قصوری از سوی کسی انجام نشده است.

رفع شوری آب سد گتوند

یکی از مشکلات چند ساله اخیر در خوزستان شوری آب کارون به‌دلیل ساخت سد گتوند در یک منطقه نمکی است که اخیرا با واکنش‌های متعددی از سوی مردم خوزستان و کارشناسان همراه بوده است.

وزیر نیرو دراین خصوص نیز یادآور شد که مسئولیت بررسی بی‌کیفیتی آب کارون به سازمان حفاظت محیط‌زیست داده شده است که بزودی با مطالعاتی که تاکنون در این زمینه انجام شده، به این وضع رسیدگی خواهد شد.

وی تاکید کرد با توجه به مطالعاتی که در وزارت نیرو در سال‌های گذشته انجام شده مشکل تجمع آب‌های فوق‌العاده شور در لایه‌های تحتانی آن قابل حل شدن است این مهم در کارگروهی در حال بررسی است و بزودی نتایج آن اعلام خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها