در دیدار جهانگیری و حیدر العبادی مطرح شد

موضع واحد ایران و عراق برای مقابله با داعش

کارشناسان سیاسی بر لزوم مبارزه کشورمان با داعش در سوریه و عراق تاکید کردند و آن را عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران دانستند.
کد خبر: ۸۰۲۷۴۳
چگونگی مبارزه با داعش در آن سوی مرزها

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: مأموریت جریان تکفیری داعش، مقابله و عملیات برضد محور و جریان مقاومت است.

وی افزود: این جریان تکفیری مأموریت یافته که پتانسیل عملیاتی خود را در جغرافیای جریان مقاومت و بر ضد آن را به کار بگیرد.

وی گفت: طبیعتاً امروز هدف داعش دمشق، بغداد، اربیل و بیروت است و فردا در صورت پیروزی، البته پیروزی حتماً غیرممکن، می تواند هدف داعش مرزهای کشورهای دیگر از جمله کشور ما باشد و حتی در صورت ناکامی در آنجا باز هم داعش می تواند برای انتقام از ناکامی‌هایش، مجری دستورالعملی باشد و جای دیگری را هدف قرار دهد.

وی افزود: به این دلیل علمای جهان اسلام باید در وهله اول با ارائه درست مفهوم وحدت و اخوت و در مرحله دوم مقابله با دستورالعمل وابستگی، با قدرت با این پدیده زشت، بیمار و فاقد اصالت در جهان اسلام مقابله کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: جریان سلفی‌ها در جهان اسلام واقعیتی است که با عبرت‌گیری از حرکت و نهضت امام خمینی و اینکه اسلام و قرآن می تواند خارج از مسجد تبدیل به روش حکومت شود پدید آمد.

وی افزود: بدین ترتیب به تبعیت از این فکر که اسلام می تواند حاکم شود و با استبداد، استعمار و تحقیر مقابله کند یک جریان جهادی در جهان اهل سنت راه‌اندازی شد.

شمخانی گفت: این جریان برای رسیدن به خواسته‌های خود عزمش را جزم و شروع به مبارزه کرد، به شکلی به سمت جغرافیای خارج از خود هدایت و در مرحله بعد دچار انشقاق و تفکیک شد.

وی افزود: بخشی از این جریان بعد از انشقاق اعلام کردند که دشمن اصلی کسانی هستند که از حکومت های مستقل خود ضدمردم فلسطین حمایت می کنند و در همین چارچوب جریانی جهادی را در جهان اسلام شکل داد که از بیان تاریخچه آن می گذرم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: باز همان دستگاه فکری که می خواست این ظرفیت را منهدم و آن را از مجرا و محور اصلی‌اش به سمتی حاشیه ای هدایت کند،مدعی شد که دشمن اصلی و فوری ما استبداد حاکم به عنوان ابزار استعمار در کشورها نیست، بلکه در میان ما مسلمانان است.

وی افزود: این جریان پدیده ای را به نام جریان تکفیری تعریف کرد که هدف اصلی‌اش مقابله درونی با ظرفیت‌های درونی جهان اسلام است که امروز هدف اصلی آنها جمهوری اسلامی ایران، انقلاب اسلامی و هواداران منطقه‌ای‌ آن است.

شمخانی گفت: امروز شاهد هستیم که جریان تکفیری به جای پرداختن به هدف اصلی مقابل جهان اسلام، این هدف فرعی و غیرواقعی را به هدف اصلی تبدیل کرده و متأسفانه به دنبال نسل‌کشی اسلامی و مقابله جدی با کشورهای محور مقاومت به عنوان جریانی مستقل در جهان اسلام است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: محور مقاومت در جهان اسلام بر خلاف استبداد و خواست استکبار جهانی عمل می کند و هنوز تأکید بر این دارد که مهم‌ترین موضوع جهان اسلام مسئله فلسطین است و جریان تکفیری به دنبال تضعیف و شکستن این محور است.

مقابله با شیطانی‌ترین اقدام امریکا در منطقه

محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه هم با اشاره به نظریه تجزیه کشورهای منطقه به عنوان شیطانی‌ترین اقدام امریکا و متحدانش تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران قویاً در مقابل این نظریه ایستاده است.

وی درخصوص علل حمایت جمهوری اسلامی ایران از عراق و سوریه افزود: ما باید به ماهیت آنچه در عراق، سوریه و یمن می گذرد توجه کنیم.

وی با طرح این پرسش که چرا سوریه باید تکه پاره شود، گفت:‌ متأسفانه برخی دولت های اسلامی مدعی حکومت مردمی در این کشور شدند اما آیا واقعاً داعش تشکیلات سعودی، امریکا و رژیم صهیونیستی در پی دموکراسی در جهان اسلامند؟

لاریجانی دموکراسی را بزرگ‌ترین دشمن امریکا، رژیم صهیونیستی و سلطه غربی در جهان اسلام دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران منافع راهبردی‌اش را در توسعه مدل‌های دموکراسی در جهان اسلام می داند.

وی گفت: آنچه در سوریه اتفاق افتاد نه به خاطر این بود که دولت سوریه زیادی متدین است یا با ملاک های دموکراتیک فرانسه ارزیابی نمی شد؛ دوستان اینها که همه آدم‌کش‌های منطقه هستند.

لاریجانی افزود: رویدادهای سوریه به علت این بود که این کشور بخشی از تحرک وسیع در دنیای اسلام در مقابل زیاده‌خواهی رژیم صهیونیستی است و جمهوری اسلامی ایران موتور این مقاومت تلقی می شود.

این کارشناس حقوق بین الملل گفت: پیام جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام به اقصا نقاط جهان نفوذ کرده است بنابراین اینها آمدند به تحرکاتی دامن زدند که به زعمشان نفوذ ما را کم می کند در حالی که ما در این کشورها در پی سلطه نظامی یا تسلط اقتصادی نیستیم.

وی افزود: ما در پی توسعه تفکر آزادی‌خواهانه خودمان هستیم و با افتخار به آن سعی می کنیم این تفکر را در دیگر جوامع اسلامی تبلیغ کنیم.

لاریجانی گفت: به همین علت اینها در مقابلش تکنیک‌هایی را به کار گرفتند و می‌خواهند عراق و سوریه را تکه‌پاره کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با هشدار درباره سناریوی سلطه گران برای تجزیه کشورهای اسلامی در منطقه افزود: آنان فراتر از این می خواهند جرأت کنند که حتی به سرزمین ما دست اندازی کنند.

وی تأکید کرد: ملت ما باید آگاه باشد که هر وقت شمشیرهای ما در دفاع از حیثیت و منافعمان در نیام باشد سرمان کلاه می رود پس باید کاملاً آگاه، مصمم و متوکل بر خدا از منافعمان دفاع کنیم.لاریجانی گفت: منافع ما در هیچ جای منطقه سلطه‌طلبانه نیست اما منفعلانه هم نیست.

وی تصریح کرد: از بیرون که به منطقه نگاه کنیم دو صف دیده می شود ، صف نخست امریکا، عربستان، برخی کشورهای همسایه، داعش و آدم کش های متحجری است که شاید جاهلیت زمان پیامبر در مقایسه با آن مدرن بوده و به نحوی تکنولوژی معکوس مدرنیته است.

لاریجانی افزود: این در حالی است که صف ما صف استقلال ملت ها، بازگشت به تعالیم ناب اسلامی ، مردم سالاری و پیشرفت بزرگ علمی است.

وی گفت: مردم مصر می بینند ایران در 35 سال زیر سایه اسلام به قدرت عظیم منطقه ای تبدیل شده است اما خودشان به محض شکل گیری جنبش در این کشور با مقابله دیگران مواجه شدند و انقلابشان شکست خورد.

لاریجانی در عین حال افزود: انقلاب مردم مصر پیروز می شود زیرا ملت این کشور ، ملت بیداری است.

این کارشناس حقوق همچنین با تبیین علل تجاوز به یمن اظهار داشت: می گویند حوثی ها آنجا کودتا کردند فرض کنیم کودتا کرده باشند که درست هم نیست زیرا انقلاب عظیمی در آن کشور روی داد اما مگر حکومت متجاوزان مبتنی بر چیست؟

وی افزود: چند رئیس قبیله نشسته اند و بر مردم حکومت می کنند مگر آنان به شکل دموکراتیک انتخاب شده اند؟

لاریجانی گفت: در ترکیه وقتی آقای اربکان با رأی مردم سر کار آمد ارتش کودتا کرد و دولت او را به زیر کشید، آیا کشورهای همسایه باید به ترکیه حمله کنند چون در این کشور کودتا شده است؟

وی افزود: اصلاً منطق تجاوز به بهانه اینکه حکومتی، حکومت دیگر را قبول ندارد بسیار مردود است.

این کارشناس حقوق تجاوز عربستان به یمن را چاه امریکا برای رژیم سعودی دانست و گفت: راهبرد امریکا تغییر حکام سعودی است و با این اقدام می خواهند سکولارهای تا حدی مدرن‌تر در این کشور را به قدرت برسانند.

لاریجانی مقامات سعودی را نوکران امریکا دانست و افزود: امریکا با جنگ علیه یمن چاله‌ای برای حکام سعودی کند و اکنون آنان با اختیار خودشان در آن چاه می روند تا نسل بعدی حکام وابسته به غرب را در عربستان روی کار بیاورند و حکام این کشور نیز چندان متوجه این مسئله نیستند.

هدف طراحان داعش، ضربه به انقلاب اسلامی ایران

مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی نیز عراق و سوریه را عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با گروه های تروریستی به ویژه داعش دانست و بر حمایت همه جانبه از آنها تأکید کرد.

مهدی فضائلی افزود: وقتی متوجه می شویم دشمن طرحی بلندمدت آغاز کرده که سرانجامش ضربه زدن به ایران و نقطه آغازش بحران‌آفرینی در سوریه و عراق است باید از آن جلوگیری کنیم.

وی گفت: طبیعی است که اگر در خصوص آغاز این عملیات و ادامه اش که ممکن است به ما برسد واکنش درست نشان ندهیم و اجازه دهیم در سنگرها و خطوط اولیه عملیاتی پیروز شوند و این مناطق را فتح کنند طولی نخواهد کشید که در مرزهای خود با آنان روبه‌رو شویم.

فضائلی عراق، سوریه و لبنان را عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: اگر اجازه دهیم این عمق راهبردی فتح شود و از مرزبانانی که با ما منافع مشترک دارند حمایت نکنیم دیری نخواهد پایید که در داخل کشور با دشمن مواجه شویم.

فضائلی با اشاره به مسئولیت دینی در حمایت از مسلمانان دیگر کشورها گفت: اگر دشمن فاتح این کشورها شود گام های بعدی او به سمت ما خواهد بود پس نباید اجازه دهیم دشمن در گام نخست پیروز شود.

خاکریز مقابله با تروریسم 2000 کیلومتر آن طرف‌تر

محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما حمایت از سوریه و عراق را به منظور جلوگیری از انتقال خاکریز گروهک تروریستی داعش در مرزهای ما، متضمن امنیت و منافع ملی دانست.

در باره علت حمایت ایران از عراق و سوریه گفت: در گذشته و در شرایطی که بسیاری کشورها به ویژه کشورهای عربی همسایه با ما در حال نزاع بودند و در کارهایمان اخلال می کردند برخی کشورها به‌ویژه سوریه از ما حمایت کردند.

وی افزود: این حمایت به نحوی بود که سوریه حاضر شد با وجود روابط راهبردی با دیگران روابطش را به نفع ما تغییر دهد به نحوی که با وجود ساختار تشکیلاتی مشابه عراق که در رأسش حزب بعث قرار داشت مقابل حزب همنامش ایستاد و حاضر شد بخشی از منافع اقتصادی‌اش را دستخوش خطر کند.

صفارهرندی گفت: در آن دوران خط لوله نفتی عراق از سوریه عبور می کرد و این کشور سهم ترانزیتی می گرفت اما در شرایطی که با ما همپیمان شده بود از دریافت این سهمیه به نفع ما انصراف داد.

وی افزود: اکنون این پرسش مطرح است: وقتی سوریه با مشکل مواجه شده است حداقل جوانمردی حکم نمی‌کند که پاسخ آن برخورد برادرانه را بدهیم؟

صفارهرندی اضافه کرد: براین اساس اکنون در کنار سوریه به آنان کمک مستشاری می دهیم و این کمک عمدتا برای تقویت توان مردمی است که در برابر تحرکات شیطنت‌آمیز بیگانگان مقاومت می کنند.

وی با طرح این پرسش که حمایت از سوریه برای ما بهره بیشتری دارد یا برای آنان، افزود: ثابت می کنم که بهره ما به‌مراتب بیشتر است؛ گرچه سوریه اکنون درگیر جریانات تروریستی است که بخشی از این کشور را اشغال کرده و جولانگاه عناصری شده است که از بیرون به داخل این کشور هدایت و مدیریت می شوند.

صفارهرندی تصریح کرد: نخست وزیر ترکیه با پررویی هرچه تمام‌تر به بهانه زیارت قبر یکی از اجدادش وارد خاک سوریه می شود و حاکمیت این کشور را لگدمال می‌کند پس این کشور حق دارد با متجاوزان مقابله کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر سوریه سنگر و خاکریزی را که در برابر جریان داعش و داعش‌مسلک‌ها تعبیه کرده است ترک کند این خاکریز باید در پشت مرزها یا داخل کشور ما ایجاد شود.

وی افزود: از این نظر برای مردم ما مفهوم است که آن رزمنده سوری و کسانی که به او کمک می کنند خط دفاعی ما را 2000 کیلومتر جلوتر برده اند با وجود این چه کسی بیشتر بهره می‌برد؟ طبعا ما.

صفارهرندی همچنین گفت: بسیاری از کسانی که امروز در عراق به حاکمیت رسیده‌اند دست‌آموزان ما هستند که در دوران دفاع مقدس در بسیج و سپاه تعلیم دیدند و اکنون در برابر تحرک شیطنت‌آمیز گروه‌های تروریستی مقاومت می کنند.

وی اقدامات وحشیانه داعشی‌ها را شبیه هجوم مغولان دانست و افزود: عده‌ای جلو این تروریست ها صف بندی کرده اند که اگر این گونه نبود شاید مجبور بودیم این سد را در کرمانشاه جلو آنان ایجاد کنیم اما اکنون این خاکریز 500 کیلومتر جلوتر ایجاد شده است.

صفار هرندی گفت: آنان جور ما را می کشند البته از موجودیت خود هم دفاع می‌کنند اما آیا به ضرر ماست یا به نفع ما؟ اگر به نفع ماست طبعا ما هم باید حمایت‌های قلبی خود را نثارشان کنیم و هرآنچه نیاز دارند اعم از سلاح و حمایت‌های سیاسی کمکشان کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: خطر جریان داعش و جریان های تروریستی مشابه اکنون در دنیا شناخته شده است و همه از آن سخن می گویند حتی امریکایی‌ها ادعا می کنند می خواهند جلو آنان را بگیرند اما در عمل برخورد منافقانه‌شان را دیده ایم.

وی گفت: زمانی که داعشی ها در محاصره نیروهای عراقی و سوری قرار می گیرند امریکایی‌ها از بالا به بهانه هدف قرار دادن مواضعشان برای آنان محموله های غذا و تسلیحات پرتاب می کنند که البته نیروهای عراقی بارها این اقدام امریکایی‌ها را افشا کرده‌اند.

صفارهرندی افزود: در شرایطی که ما به شدت با اهداف مشکوک امریکایی ها مواجهیم آیا نباید نوعی طراحی همسو با کسانی که در معرض این آسیب هستند داشته باشیم؟

وی گفت: ما در واقع از منافع خودمان دفاع می کنیم گرچه وقتی بگوییم آنان آسیب می بینند و ما در امان باشیم این نوعی خودخواهی را به نمایش می گذارد اما واقعیت این است که آنان هم از خودشان دفاع می کنند و هم عملشان سبب تأمین امنیت ما می شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: بر این اساس ما بهای امنیتی را که برای ما ایجاد می‌کنند باید با کمک به آنان بپردازیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها