شوک اجتماعی ناشی از بنزین هزار تومانی

دولت همه را با یک چوب می‌راند

هنوز 4 ماه از شوک افزایش قیمت بنزین سهمیه از 400 تومان به 700 تومان نمی گذرد که دولت در تصمیمی ناگهانی نه تنها قیمت بنزین را هزار تومان اعلام کرد بلکه با حذف بنزین یارانه ای، مردم را همچنان شوک زده از سیاست های دولت تدبیر و امید نگه داشت.
کد خبر: ۸۰۱۵۲۳
دولت همه را با یک چوب می‌راند

گویا اعلام تصمیمات ناگهانی و شوک آور به روالی ثابت برای دولتمردان تبدیل شده است. عملکرد دولت ها علی الخصوص دولت یازدهم طی دو سال گذشته به گونه‌ای بوده است که مردم نیز همچون کارشناسان پیش بینی هایی برای افزایش قیمت سوخت داشتند اما گمان نمی کردند در مدت زمان کوتاه، سوختی که سه سال پیش با نرخ 100 تومان می خریدند امروز مجبورند با افزایش تصاعدی 10 برابری معادل 900 درصد نسبت به نرخ مبنا، سوخت خودروهای بی کیفیت اما گران قیمت خود را تأمین کنند.

دلایل نگرانی مردم

بارها و بارها از دولتمردان شنیده شده است که قیمت سوخت در ایران پایین است و قیمت آن باید به نرخ فوب خلیج فارس برسد. این نگرش از سوی مردم مورد انتقاد است.آنان می‌گویند مسئولان زمانی می توانند انتظار فروش سوخت مطابق با سایر کشورها را داشته باشند که درآمد و نرخ حقوق و دستمزد آنان نیز مطابق با استانداردهای جهانی باشد اما گوش دولت به این حرفا بدهکار نیست و کار خودش را می‌کند.

مردم نگرانند.نه به خاطر آن که باید هر لیتر بنزین را هزار تومان بخرند بلکه نگران تبعات تورمی آن و گران تر شدن کالاهای مورد نیازشان هستند.افزایش کرایه های حمل و نقل در همه بخش ها اعم از مسافر و حمل بار و تاثیر آن بر روی هزینه تولید و سایر معاملات و در نتیجه کوچک تر شدن سفره‌هایشان عمده ترین دلیل نگرانی مردم است.

مردم حق دارند نگران باشند چون؛ درآمدشان مطابق با نرخ تورم بالا نرفته و کاهش تورم بر زندگی آنان تاثیری نداشته، هر روز با نوسان قیمت مواجه هستند و روزنه امیدوارکننده ای برای بهبود اقتصاد کشور نمی بینند.نکته ای که حتی فرشاد مومنی اقتصاددان برجسته کشور نیز با بیان این جمله که؛ «روحانی سیاست های غلط احمدی نژاد را اصلاح نکرد » درست بودن نگرانی مردم را تأیید می‌کند.

تاوانی که فقرا برای اغنیا دادند

مدتهاست که دولت می خواهد یارانه اغنیا را حذف کند اما مدام امروز و فردا می کند و سرانجام به خاطر تأمین منافع همین ثروتمندان، مردمان کم درآمد و آسیب پذیر را قربانی کرد.دولت حذف یارانه تعدادی از ثروتمندان را از ماه گذشته آن هم بی سرو صدا آغاز کرد اما این کار هم با خطاهای قابل توجهی به واسطه حذف تعدادی از یارانه بگیران کم درآمد انجام شد.

دولت همچنان به فکر اغنیا است تا فقرا. درست است که طی روزهای اخیر، دولت اعلام کرده که یارانه 6 میلیون ثروتمند حذف می‌شود اما گویا دولت زورش به کم درآمدها بیش از اغنیا می‌رسد.برای همین، اول با حذف یارانه سوخت کار خود را آغاز کرد تا به ثروتمندان بگوید نگران نباشید منافع شما همچنان تأمین است و شما می توانید با گران شدن اجناس، ضرر حاصل از حذف 45 هزار تومان را با سودهای کلان چند صد درصدی جبران کنید.

نکته‌ای که الیاس نادران، نماینده مجلس در گفت و گو با خانه ملت به گونه ای به آن اشاره کرده و گفته است؛ «منابع حاصل از حذف سهمیه سوخت خودروهای شخصی در مقایسه با منابع حاصل از حذف دهک‌های ثروتمند مبلغ کمی است بنابراین باید کار اصلی یعنی حذف دهک‌های ثروتمند صورت گیرد.»

نماینده مردم تهران در بخش دیگر اظهارات خود به دولتمردان یادآوری می کند؛ «کسانی که مشمول دریافت سهمیه بنزین 60 لیتری در ماه هستند؛جزء دهک‌های ثروتمند جامعه،اغلب محسوب نمی‌شوند این درحالی است که با حذف سهمیه سوخت،یارانه سوخت این قشر حذف می‌شود و این اقدام جنبه‌های منفی روانی و تورمی در پی دارد.»

*کاسه چه کنم، چه کنم

وزارت نفت برای منطقی و درست نشان دادن تصمیم حذف یارانه سوخت، گزارش های مکرری را بر روی سایت سازمانی خود «شانا» ارسال می‌کند. در بخشی از یکی از این گزارش‌ها نوشته شده است « هم اکنون هزینه تولید بنزین در ایران به لیتری دو هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و از این رو فروش بنزین با قیمت‌های ارزان منجر به اختصاص یارانه های کلان توسط دولت شده است.»

باید از دولت محترم این سوال را پرسید آیا مصرف خودروهای 4 سیلندر پراید، پژو و ال 90 مورد استفاده عامه مردم با خودروهای سوپر لوکس و سوپر اسپرت همچون بوگاتی، مازاراتی، پزادو و سایر خودروهای شیکی که این روزها در خیابان های تهران رژه می روند، می توان یکسان دانست که خشک و تر را با یک چوب می‌راند؟

سهیلا فلاحی-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳۸
٧٠٤
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
باور كنید توی وزارت نفت انقدر بخور بخور است كه ...........
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
روحانی اقتصاد كشور را نابود كرده جان مادرت برو كنار تا احمدی نژاد بیاد
مهدی بوشهر
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
روحانی، برو كنار داری مردم بدبخت میكنی
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
آخه پولدارها ماشین پراید و پژو و... سوار نمیشن كه اونها پرادو ومازراتی و پورشه سوار میشدن كه این ماشینها هم سهمیه ای از سوخت كارتی نداشتن پس دولت چون مال پولدارها هست باید هوای پولدارهارو داشته باشه ....
مهران چراغی
Saudi Arabia
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
در جواب این آقایونی كه میگن روحانی برو كنار احمدی نژاد بیاد.
آقای احمدی نژاد دلار هزار تومنی رو به 3500 تومن رسوند و قیمت همه چیز بواسطه همین تا چهار برابر بالا رفت قربون رحانی برم تو این دو سال نگذاشت دلار 100 تومن اینور اونور شه كه همه با استرس قیمت دلار و طلا رو دنبال كنند.
نفت صادر می كرد 150 دلار الان قیمتش از نصف كمتر شده یعنی كسری بودجه بیش از 50 درصدی از محل درآمدهای نفتی.
سنگ آهن و مس و بقیه مواد معدنی رو به بالا ترین قیمت می فروختند تو این دو سال درآمد ناشی از این صنعت شدیدا كاهش پیدا كرده یعنی برای اینكه چرخ مملكت بچرخه باید راه كاری وجود داشته باشه اونایی كه فكر می كنند كار رو بهتر میدونن بیان راهكار ارائه كنن لطفا.
فكر نكنم زمان آقای احمدی نژاد كسی می تونست تو همین روزنامه جام جم بنویسه احمدی نژاد برو كنار داری مردم رو بدبخت می كنی ولی روحانی گردنش از مو باریكتره همه حق دارن تخریبش كنن همون طوری كه با خاتمی این كارو میكردند.
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
چرا از گرسنگی كودكان خیابانی ایران چیزی نمی نویسید چرا از بدبختی مردم ایران نمی گویید فلسطین و لبنان و سوریه و عراق و سودان كم بود یمن هم اضافه شد مگر این مردم نوكر شما هستند كه سرمایه ملی آنها را خرج كشورهای دیگر میكنید مگر در این مورد از مردم اجازه گرفتید كه دارید حاتم بخشی میكنید هر وقت پول كم آوردین عادت كردین دست بكنید توی جیب مردم و گرانی درست كنید و بقیه اش هم با اختلاس از كشور خارج می شود .وجود این همه فساد و دزدی و اختلاس و ربا خواری بانكها و دروغگویی(مثل آمار گرانی و تورم) و پنهان كاری با حكومت اسلامی امان منافات دارد ... تا كی میخواهید مردم را تحت فشار بگذارید
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
آخه چرا به مردم احجاف می كنید دولت تدبیرو امید...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
1%
United States
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
اگه با این 45 تومن مشكل مملكت حل میشه و تمام بدبختی كه مردم تو این 4 -5 سال كشیدن فقط بخاطر این یارانه بوده زحمت بكشید قیمت اجناس رو به 5 سال پیش برگردونید و یارانه همه رو قطع كنید. - ولی مشكل اینه كه شما فقط به فكر جیب خودتون هستید و زورتونم فقط به فقرا میرسه.....
علی تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
دولت آقای روحانی به هیچ كدام از وعده های انتخاباتیش عمل نكرده ... با فرافكنی همه تقصیر ها رو به گردن این و اون میندازه و در میان این مردم هستند كه تاوان بی تدبیری این دولت رو میپردازند با نگاهی اجمالی به استانهای مملكت به سادگی میتوان فهمید كه اكثریت پروژه های صنعتی و عمرانی تعطیل یا در حال تعطیل شدن میباشد و آمار بیكاری بسیار نگران كننده است و متاسفانه دولت فقط به فكر پاك كردن صورت مسئله است و هیچ كار عملی برای حل مشكلات جامعه نشان نمی دهد
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
سلام.حرف ما مردم كه به گوش این دولتمردان نمیرسه حداقل شما مطبوعاتی ها حرف دل مارو بزنید.تشكر
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
با 45000 تومن صدقه بلایی نیست كه سر ملت نیارن.جالبه هر روز هم تهدید به ندادن این پول لامصب می كنن كه از وقتی آمد خانواده ها رو نابود كرد. معلوم نیست این سیاست گذارای سوخت كه حرف از قیمت بنزین در كشورهای خلیج فارس میزنن ایا درآمد اونا رو نمی بینن ایا خیابون و جاده اونا و هزار چیز دیگه با ما قابل مقایسه نست رو نمی بینن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
. خودشون با حقوق های میلیونی كه دارن این پولا براشون به حساب نمیاد.
این دولت معلوم نیست تا كی از جیب مردم می خواد بی تدبیری خودشو جبران كنه. دیگه شورشو در آوردن
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
درود بر خانم فلاحی
یارانه‌مونو كه انصراف دادیم..!
سبد كالامونم كه نگرفتیم..!
بنزینم كه داریم لیتری ۱۰۰۰ می‌خریم..!
از فردا تمام اجناس رو هم باید دو برابر قیمت كنونی بخریم (به بهانه گران شدن بنزین )
فقط این وسط نرخ تورم را برای ملت تعریف كنید كه در حال كاهشه البته لطفا
gholam
Denmark
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
صرفه جویی دولت بابت یارانه بنزین درست برابر با یك میلیارد دلاریست كه باید به سوریه بدهد
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
چرا شما قات زدی داداش؟
معلوم، قدرت هر نظامی باید خارج از مرزهاش باش
آمریكا اون سر دنیاست ولی پول خرج كرده الان همه جا نفوذ داره
جبهه مقاومت یعنی نفوذ ما تو منطقه
سوریه و بحرین و... خاكریز ماست بزننش بعدش تو خونت هستن
یه كم مطالعه یه كم
محمد حسینی
United States
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
آقای روحانی و وزراش چون نوبخت و جهانگیری و زنگنه تورم سال به قول خودشان رساندن به 14 درصد .اول این آقایان بنشینند و كلاهشان را قاضی كنند تورم به چه صورتی محاسبه می شود در حالی كه اجناس روز به روز گران و گرانتر میشوند وقتی شعار های آقای رییس جمهور امید و اعتدال می شنویم
ایشان ارام آرام مردم را از هستی ساقط می نشاند .البته خودم به هیچ وجه به حرفها و وعده ها اطمینان نداشته و ندارم چون تقریبا هیچ یك از وعده های دولت محقق نشده است ضمناً شما دم از توافق می زنید و هنوز راهی طولانی درپیش دارید با چه وسیله شما تورم را به 14 درصد رسانده اید اگر چنین شاهكاری را دراین مدت كوتاه بدست آورده اید چه نیازی به توافق است .فقط برای افزایش حقوق فقرا یعنی كارگران كارمندان و بازنشستگان تورم پایین آمده است.14 درصد افزایش حقوق و تورم300 در صدی دولت امید .
كمال
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
هر كاری كه می خواهند بر سر این مردم میاورند كسی هم جوابگو نیست
بارز
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
دولت برای اینكه دخل و خرجش جور در بیاد حاضره پدر مردم را در آره , خودش باعث و بانی اكثر گرانی ها است , هی هم مردم , مردم میكنند , والله پوست مردم را كندید . نا, برای مردم نگذاشتید , هی نگویید تحریم ها باعث گرانیه , بگویید خودمان باعث گرانی هستیم , نه كه بگیم این دولت , همه شان مثل هم اند , كاردان نیستنند , زورشان به مردم بیچاره میرسه , چه دیواری كوتاه تر از دیوار مردم , رای میخواهند مردم, حمایت میخواهند مردم , جنگ میخواهند مردم ,اما دریغ از یك حمایت خشك و خالی اما واقعی , به نفع ین مردم .
احد
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
دولت امیدوتدبیر -خیلی خوب تدبیر به نابودی مثبت اقتصاد ایران كرده است
منصور زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
اقای روحانی از اول دولتش از دولت احمدی نژاد انتقاد كرد ولی دقیقا همان راه را میرود مثل اینكه مشكل صندوق بین المللی پول و دستورات ان است كه باید اجرا شود و مهم نیست كدام دولت باشد دولت تدبیر و امید نه تدبیر دارد و نه امید ایكاش میشد رایمان را پس میگرفتیم چون در دو سال گذشته مشكلی را حل نكرده
احمدی نژاد یاور مستضعفان برگرد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
روحانی بلیت اتوبوس تا دیروزز در بوشهر4 هزار تومان بود الان شده 8 هزارتومان ولی یارانه همون45 هزارتومان باقی ماند بنزین گرون كردی نون گرون كردی همه چیز گرون شد اما یك ریالم به یارنه ها اضاف نكردی اینجوری میخوای حامی فقرا باشی متاسفم، چطور این همه بی خیالی مگه ، اگه واقعا می تونید یارانه ثروتمندان قطع كن یارانه فقرا چندین برابر زیاد كن
سعید
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
متاسفانه ملت ما خیلی زود گذشته را فراموش می كنند با یك شعار تدبیر و امید می توانی در ایران ریاست چمهوری رو بدست بگیری و گذشته رو از ذهن ملت پاك كنی
دولت تدبیر امید بیشتر بار روانی برای ملت ایجاد كرده ، حرفاش در عمل بدتر از همیشه بوده
پ
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
متاسفانه در این چند سال گذشته دولت هایی كه روی كار آمدن فقط به فكر جیب رانت خواران و برخی سیاستمداران بوده اند برای همین فقیر هر روز فقیرتر شده ....
آیا این نتیجه اعتماد ملت به شماست؟
دانش
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
چقدر به دولت قبل انگ دروغگو، پوپولیست، بی تدبیر و.... زدن در حالی ك خودشون هم همون را رو میرن
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
آخه یكی نیست به اونی .... كه این طرح رو داده بگه پولدارا كه پراید و پژو سوار نمیشن كه كارت سوخت دارند كم كمش میرن سوار اپتیما و سانتافه میشن كه كارت سوخت ندارن پس بنزین رو آزاد میكنی كه از اقشار ضعیف حمایت كنی ؟؟؟!!!!!
واقعا تو این چند سال اینقدر اتفاقات عجیب دیدم كه به همه چی شك كردم !!
كارمند
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
ما كه از این دولت امیدی ندیدیم ولی خوب تدیبر دارد شب خوابیدی ، صبح یك بلایی سر مردم در آورده بنزین گران ، یارانه قطع ، افزایش آب و برق نان گاز و ... هم روی میز دولت است ( خدا لعنت كند این اوباما را كه این رو میز بودن هم به دولت های ایران یاد داد )
علی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
۰
۰
پوست این ملت بدبخت رو كندید ، اون از وضع سكه و ارز اینم از قیمت بنزین ، پوست ما كلفت شده ....
محسن
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
۰
۰
ما مسله نیستیم به جهنم اگه بمیریم كسری بودجه بیایم باید سوریه و عراق لبنان آفریقا یمن و غیره مشكل مالی و نظامی نداشته باشند ....
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
۰
۰
دولت همش وعده های بدون عمل تحویل ملت میده هركی فقط سنگ خودش رو به سینه میزنه پس تكلیف ما قشر ضعیف چی میشه !!!!!!!!!!!!
نرم افزار موبایل
-
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
۰
۰
این چه معادلاتی است كه طرح میشود وبه تصویب هییت دولت میرسد بعد هم به تصویب وقانون می شود
محمد شریف..
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
۰
۰
البته كار جام جم بسیار نیكوست و تنها نشریه ای است كه نظرات را در حد امكان منعكس میكند وجای تشكر دارد ..ولی ...وقتی گوش شنوائی نیست و هر مسئولی بجای جواب منطقی از آسمان و ریسمان میگوید. آب در هاون كوفتن است .
سرباز
United States
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
۰
۰
من یك سربازم كه متاهلم و تا چند ماه اینده هم فرزندم به دنیا میاد
حداقل دوستانی كه به خدمت سربازی رفتند اطلاع دارند (مثل فوتبالیست ها نتونستم كارت جعلی درست كنم بعدشم لو برم و بازم حلوا حلوام كن و بگن اشكالی نداره تو میتونی بخری) ماهیانه به سربازان متاهل 200 هزارتومان میدن + 91 هزارتومان یارانه كه دولت كریمه از ثروت خودمون به خودمون با هزار منت میده جمعا میشه چقدر؟؟؟؟ میشه 291 هزار تومان
صبح تا شب هم پادگان و امكان انجام دادن كار دیگه كه بتونه كمك خرجم باشه ندارم
حالا چند تا سوال، حسن خان روحانی بیا جواب منو بده
من جوان،سرباز،متاهل با 291 هزارتومان در ماه چیكار كنم؟؟؟
اجاره خونه؟؟
هزینه مواد غذایی؟؟؟
هزینه های درمان همسرم؟؟؟
به نظرت من باید چیكار كنم؟؟؟
یك قاچاقچی بشم؟؟؟
یك زورگیر بشم و بدلیل مسائل اقتصادی به سمت دزدی برم؟؟؟
زمانی كه به رای ما مردم به حضور ما مردم نیاز دارین میگین مردم همیشه در صحنه، ولی وقتی كه كار این مردم كه از یاران امام حسین (ع) هم واقعا مظلوم ترن به شما میفته؛ انوقت اینجوری برخورد میكنین؟؟؟؟؟/
ما مردمی فهیم هستم از ارام بودنمون و مظلوم بودنمون سواستفاده نكنید
....
مردم ایران
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
۰
۰
با افزایش قیمت بنزین مردم ازطرفی در تنگنای اقتصادی واز طرفی تحت فشار دولت زیر سنگ اسیاب اقشر اسیب پذیر له خواهند شد اینهم از دولت.......
مدافع حق و حقیقت
Germany
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
۰
۰
درود و سلام خدا بر دولت نهم و دهم محمود جان ، تو رو به ارواح خاك مادر عزیزت برگرد، خواهش می كنم.
شاملو
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
۰
۰
اقای روحانی امدی درست كنی بدترش كردی این قدر ملت را تحت فشار نذارید
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
۰
۰
دولت توان جلوگیری از قاچاق سوخت نداره -توانائی تولید ماشین كم مصرف را نداره -بودجه برای مصرف كردن در خارج ایران را نداره-
پس مردم مستضعف تاوان ان بی عرضه گیریها را باید بدن
ایرانی بدبخت
Hong Kong
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
۰
۰
كشتی كشتی جنس به یمن میفرستند و پولشو با گران كردن بنزین از جیب ملت بدبخت میدن و ما ملت داریم تاوانش رو می دیم .از قدیم گفتند چراغی كه به خانه رواست به مسجد حرام است

نیازمندی ها