نمایندگان مجلس مجازات های احزاب سیاسی دارای پروانه فعالیت نهایی را که مرتکب تخلف شوند، در ۷ بند تعیین کرد.
کد خبر: ۸۰۱۰۹۷
مجلس مجازات احزاب سیاسی متخلف را تعیین کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در ادامه بررسی طرح «نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی» ماده ۱۹ این طرح را با اصلاحاتی به تصویب رساندند.

بر اساس ماده ۱۹ احزاب سیاسی که دارای پروانه فعالیت نهایی هستند، در صورتی که مرتکب تخلفات مذکور در ماده ۱۸ این طرح شوند، کمیسیون احزاب متناسب با موارد تخلف، یک یا چند مورد از موارد زیر را اعمال می کند:

۱- تذکر شفاهی

۲- تذکر کتبی با ذکر دلیل و تعیین تخلف با قید محرمانه

۳- اخطار و اعلان آن از رسانه ها

۴- محرومیت از تمام یا بخشی از یارانه ها و کمک های دولتی

۵ - تعلیق فعالیت حزب حداکثر به مدت ۳ ماه

۶ - توقیف پروانه به مدت ۳ ماه تا یکسال

۷- توقیف پروانه فعالیت و تقاضای انحلال از دادگاه

تبصره ۱ - کمیسیون احزاب موظف است قبل از اتخاذ تصمیم در خصوص بندهای ۳ تا ۷ ماده ۱۹، از نماینده حزب مربوطه برای ارائه توضیح دعوت کرده و زمان کافی را برای این کار در نظر بگیرد.

تبصره۲ - تصمیم کمیسیون احزاب ظرف مدت ۳۰ روز پس از ابلاغ به حزب، قابل شکایت در دیوان عدالت اداری است.

تبصره ۳- رسیدگی به تخلفات منجر به اعمال بند ۷ این ماده و تقاضای انحلال در دادگاه صالح، به تشخیص قوه قضائیه و صرفا با حضور هیات منصفه موضوع اصل ۱۶۸ قانون اساسی صورت می پذیرد.

تبصره ۴ - ارتکاب هر یک از تخلفات موضوع ماده ۱۸ این قانون توسط احزابی که مجوز اولیه تاسیس حزب را دریافت می کنند، سبب ابطال این مجوز می شود.

تبصره ۵ - حزب در طول مدت توقیف پروانه اجازه هیچ گونه فعالیتی را ندارد.

تبصره ۶ - در صورت انحلال یا لغو پروانه فعالیت حزب پس از طی مراحل موضوع بند ۷ ماده ۱۹ این قانون، اعضای موثر آن حزب مجاز به انجام هیچ گونه فعالیت تشکیلاتی تا مدت ۵ سال نیستند.

بر اساس این گزارش ماده ۱۸ طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی که در جلسه علنی هفته گذشته مجلس تصویب شده بود، به تخلفاتی از قبیل نقض مبانی دین مبین اسلام و فعالیت تبلیغی علیه موازین اسلامی، اقدام علیه امنیت و وحدت ملی، اعمال خلاف قانون اساسی و نقض حقوق ملت از جمله ایراد تهمت، افترا و ترویج خشونت و نیز تخطی از مرامنامه و اساسنامه حزب و انجام هر گونه فعالیت اقتصادی و انتفاعی اشاره می کند؛ مجازات این تخلفات نیز در ماده ۱۹ این طرح مورد اشاره قرار گرفته که امروز تصویب شد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها