با علی نیک‌مرام، هنرمند خوشنویس

خوشنویسی جهانی پر از زیبایی است

مرور٤٠ سال آثار استاد آبرنگ

بسیاری از هنرمندان بزرگ که خاک هنر خورده‌اند، پس از سال‌ها تصمیم به نمایش و مرور آثارشان می‌گیرند. چه بسیارند هنرمندانی که در این میان 30، 40 یا 50 سال زندگی هنری خود را طی نمایشگاهی دوره می‌کنند.
کد خبر: ۸۰۰۷۷۷
مرور٤٠ سال آثار استاد آبرنگ

این روزها عطاءالله ذی‌نوری هنرمندی که سال‌ها به تدریس و نقاشی آبرنگ مشغول بوده، نتیجه 40 سال کارش را به گالری شکوه آورده است. درباره کارنامه درخشان این هنرمند همین بس که او سال 91 نشان درجه یک هنری (دکتری) دریافت کرد و انجمن خوشنویسان نیز 46 سال پیش مدرک استادی خوشنویسی را به ذی‌نوری تقدیم کرده است.

استقبال بازدیدکنندگان چنان بود که روز نخست نمایشگاه، تمام آثار این هنرمند 71 ساله به فروش رسید؛ نقاشی‌هایی که مخاطب را با هنر کلاسیک ایرانی روبه‌رو می‌کند و ظرافت‌های نقاشانه یک استاد کهنه‌کار را به رخ می‌کشد.

‌ذی‌نوری نقاش طبیعت و ابنیه تاریخی است. گاه مقواهای آبرنگ خود را به دست یک اثر معماری قدیمی، طاق‌های گنبدی شکل یا سالنی وسیع از کاخ‌های کهن می‌سپارد و گاه چند ماهی روی یک سینی فلزی در زمینی موزائیک‌مانند، فضای تابلوهایش را پر می‌کند. ذی‌نوری سعی دارد موضوعات آثارش را در هر اثر به روز کند و نقاشی‌های تازه‌ای را به معرض تماشا بگذارد. شره‌های رنگ در تکنیک کار با آبرنگ محدودیت‌هایی را برای هنرمند به وجود می‌آورد، اما این هنرمند چیره‌دست که سالیان درازی است با این متریال مشغول است، از پس آن بخوبی برآمده و آثاری را با تمام جزئیات به صورت واقعگرایانه ثبت کرده است. او در‌باره ثبت جزئیات در آثارش می‌گوید: سعی می‌کنم فرم دقیق سوژه مورد نظر را نقاشی کنم. شاید به نظر سخت بیاید، اما تجربه باعث می‌شود کار تمیز و با جزئیات کامل انجام شود.

او درباره تجربه کارش با آبرنگ چنین توضیح می‌دهد: هر تکنیکی سختی‌های خاص خود را داشته نیاز به تجربه دارد، اما نقاشی ‌ با رنگ روغن راحت‌تر از آبرنگ است؛ زیرا در رنگ روغن به لحاظ این که می‌توان کار را اصلاح کرد و رنگ را روی رنگ آورد، کار راحت‌تر است. همچنین در نقاشی آبرنگ نمی‌توان از رنگ سفید استفاده کرد و تنها باید از زمینه سفید کاغذ بهره گرفت که این کار را بسیار سخت می‌کند.

روال کار این هنرمند پیشکسوت این‌گونه است که نخست از سوژه آثارش، طرحی اولیه روی کاغذ نقش می‌زند و بعد به کمک عکس‌هایی که خود ثبت کرده، سوژه را به طور کامل به تصویر می‌کشد.

ذی‌نوری معتقد است برای به تصویر کشیدن گل، صندوق‌های میوه و ماهی‌های پیچیده شده در روزنامه احتیاجی به چیدمان نیست و حالت طبیعی آن زیباتر و جالب‌تر است.

او بیان می‌کند: در یک پارک، چینش همه چیز نظمی خاص و زیبایی بسیاری دارد، اما به اندازه جنگل زیبا نیست. نظم جنگل را طبیعت به‌وجود آورده و چیدمان خاص خود را دارد و طبیعت خالق این چیدمان است. بنابراین چیدمان طبیعی هر چیزی زیباتر است.

عطا‌ءالله ذی‌نوری به منظور مرور 40 سال زندگی هنری‌اش در کنار تابلوهای آبرنگ، آثار خوشنویسی‌اش را نیز به نمایش گذاشته است. این آثار قدیمی شامل نقاشی‌ها و خوشنویسی‌هایی است که از سال 1355 به بعد کار شده‌اند.

آثار خوشنویسی او برگرفته از اشعار شعرای بزرگی چون صائب تبریزی، هاتف اصفهانی، سعدی و حافظ است که به صورت چلیپا با خط نستعلیق در نمایشگاه حاضر در گالری شکوه به نمایش گذاشته شده است.

آنها روی دیواری از گالری به صورت منظم کنار هم آویخته شده تا مخاطب با تماشای این آثار که قدیمی‌ترینشان به حدود 40 سال پیش بازمی‌گردد، مروری بر آثار عطا‌ءالله ذی‌نوری داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها