صمد نیکخواه‌بهرامی، کاپیتان تیم ملی بسکتبال فقط در مسائل فنی این ورزش تبحر ندارد، بلکه به‌خاطر تحصیلاتش در مدیریت ورزش، می‌تواند ساعت‌ها درباره مدیریت روز بسکتبال صحبت کند.
کد خبر: ۷۹۹۹۹۴
بازیکنان بسکتبال باید اتحادیه داشته باشند

با توجه به برگزاری مجمع انتخابات رئیس فدراسیون بسکتبال در روز شنبه 2 خرداد، ملی‌پوش تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام که نماینده بازیکنان بسکتبال در این مجمع است، نقطه‌نظرهای خود را درباره مدیریت آینده بسکتبال بویژه در حیطه تیمداری و استفاده بهینه از اتحادیه‌ها در گفت‌وگو با جام‌جم بازگو می‌کند.

به عقیده کاپیتان تیم ملی بسکتبال، رئیس آینده بسکتبال باید بتواند شرایطی فراهم کند تا همه نیروها بتوانند در کنار هم کار کنند. او طرح و ایده جدید رئیس آینده را برای پیشبرد اهداف متعالی بسکتبال سودمند و اثربخش می‌داند و می‌گوید رئیس آینده باید در نظام تیمداری و بسکتبال آموزشگاه‌ها و هیات‌ها، نگاه جدیدی به‌وجود آورد.

نیکخواه‌بهرامی تشکیل اتحادیه‌ها را گام مثبت و اساسی در طرح راهبردی بسکتبال قلمداد می‌کند و می‌گوید: شکل‌گیری اتحادیه بسکتبال ایران برای ایجاد یک حرکت هماهنگ و هدفمند توسط باشگاه‌ها، در راه رسیدن به مرز خودکفایی و دفاع از حقوق صنفی بااهمیت است. اگر یک برنامه مدون و مبتنی بر دیدگاه‌های علمی ـ تشکیلاتی مستقل و پویا برای تیم‌های بسکتبال کشور ایجاد شود می‌توانیم با تحولی شگرف در توسعه پایدار حرکت کنیم. هرچند این کار زمانبر است، اما با برنامه‌ریزی و گذشت سال‌ها، اتحادیه به عنوان مکانی برای همفکری و همکاری باشگاه‌ها در رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت تبدیل می‌شود. اتحادیه بسکتبال در کنار فدراسیون بسکتبال و با مشارکت باشگاه‌ها، منافع آنها را در بسکتبال کشور دنبال می‌کند.

نیکخواه‌بهرامی که حدود 15 سال است در بالاترین سطح بسکتبال ایران بازی می‌کند، می‌گوید: در اوایل دهه 80 بهترین باشگاه‌ها با سرمایه‌گذاری مناسب وارد چرخه تیمداری در بسکتبال شدند، اما در سال‌های اخیر این روند رو به جلوی گذشته، از حرکت ایستاده است. خارج از تعریف کلی که در زمینه اقتصاد ایران یا توجه به بخش خصوصی وجود دارد، متاسفانه در نظام تیمداری در بسکتبال نتوانستیم نوآوری داشته باشیم و خودمان باعث حذف بسیاری از تیم‌ها شدیم. اتحادیه بسکتبال در راستای نهادینه کردن قوانین و مقررات روز بسکتبال دنیا، می‌تواند در زمینه ثبات بخشی تیم‌ها گام‌های ارزنده‌ای بردارد.

کاپیتان تیم ملی معتقد است علاوه بر تیم ها، مربیان و بازیکنان و حتی داوران باید صاحب اتحادیه باشند و خودشان بتوانند مسائل و مشکلات خود را برطرف کنند.

برگزاری همایش‌های مربیان، کلینیک‌های مربیگری، انتخاب مربیان برتر، انتخاب مربیان تیم‌های ملی، تشکیل کمیته تحقیق و ارزیابی عملکرد تیم‌های ملی، برگزاری مجمع انتخابات اتحادیه مربیان، استفاده از اعضای اتحادیه مربیان در مجمع فدراسیون بسکتبال و تعامل با نمایندگی‌های متعدد در استان‌ها، ارائه و بررسی طرح‌های توسعه بسکتبال پایه در تمامی سطوح و ... می‌تواند از مهم‌ترین راهکارهای اتحادیه مربیان بسکتبال باشد.

نیکخواه‌بهرامی که در مقاطعی به بی‌توجهی در قبال حقوق بازیکنان معترض بود و در واقع گاهی اوقات سپر بلای بازیکنان دیگر می‌شد، درباره بازیکنان و دفاع از حق و حقوق آنها می‌گوید: بازیکنان باید اتحادیه داشته باشند تا بتوانند از حق و حقوق خود در مسائل مختلف مانند؛ مالیات و حق انتقال، مقابل باشگاه‌ها دفاع کنند. بازیکنان ملی و شاخص باید در مجمع فدراسیون بسکتبال حضور یابند و در جلسات تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نماینده داشته باشند.

در بسکتبال ایران هیچ‌کس به فکر آینده بازیکنان نیست، در صورتی که باید آینده بازیکنان تامین شود. باشگاه‌ها در حق بازیکنان اجحاف می‌کنند. در سال‌های گذشته چند باشگاه به قراردادهای خود با بازیکنان پایبند نبوده‌اند و بازیکنان در پایان فصل به دنبال حقوق از دست رفته خود بودند.

نیکخواه بهرامی می‌گوید: من مطالبات اهالی بسکتبال را می‌بینم که بحق است. امروز از بسکتبال در تمامی سطوح انتظار دارند، اما باید نحوه اجرای برنامه‌های متعدد را مورد توجه قرار داد. هیات‌ها و آموزش و پرورش نقش اساسی در پیشبرد اهداف بسکتبال دارند که مدیر آینده باید به ظرفیت‌های موجود توجه کند و شرایط را از آنچه داریم، مطلوب‌تر کند.

کاپیتان تیم ملی که خاستگاه او در بسکتبال ایران از دل مسابقه‌های آموزشگاهی بوده است، می‌گوید: ما در بسکتبال علاوه بر شناسایی استعدادهای برتر، باید مهارت‌های این ورزش را نیز به دانش‌آموزان آموزش دهیم. فضاسازی مناسب در حیاط مدارس در دستور کار قرار گیرد و فدراسیون بسکتبال با تقاضای مدارس، امکان فضاسازی در محیط مدرسه و تهیه امکانات از قبیل توپ و حلقه را فراهم کند. توانمندسازی مربیان بسکتبال و ارتقای دانش تخصصی و مهارت فنی آنها باید یکی دیگر از برنامه‌های بسکتبال در آموزش و پرورش باشد. اگر بخواهیم متناسب با حرکت رو به رشد بسکتبال در سطح جهان قدم برداریم و خود را برای موفقیت در میادین آماده کنیم، باید با طرح و برنامه علمی، فنی و تخصصی حرکت کنیم و از انجام برنامه‌های سطحی و غیرعلمی پرهیز کنیم.

نیکخواه‌بهرامی درباره هیات‌های استانی اعتقاد دارد؛ آنها در ارتقای سطح کمی و کیفی نیروهای بسکتبال نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و نباید به حال خود رها شوند. او می‌گوید: در دوره بازی‌های رده‌های سنی خودم، بازیکنانی از کردستان، اصفهان، فارس و خراسان حضور داشتند که همه ما به اتفاق هم، رقابت و در بسکتبال رشد کردیم. باید این حرکت را با این استان‌ها و استان‌های دیگر ادامه داد. امکانات هیات‌ها را باید تجهیز کرد و برای ساخت امکانات جدید به یاری آنها شتافت. خودم به‌شخصه دوست دارم امکانات سخت‌افزاری هیات‌های استانی به اندازه‌ای باشد که تیم ملی در شهرهای مختلف در بازی‌های بین‌المللی به میدان برود.

کاپیتان تیم ملی بسکتبال بر برنامه‌محوربودن نامزدهای ریاست فدراسیون بسکتبال تاکید دارد و می‌گوید: ورزش در تمامی زمینه‌ها به صورت علمی پیش می‌رود و نامزدهای انتخابات روز شنبه باید در وهله نخست، توان اداره کردن علمی این ورزش را در خود ببینند و با استفاده از نیروهای متخصص به جنگ مشکلات بروند.

محمدرضاپور / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها