حضور والیبال ایران در لیگ جهانی و رقابت‌های قهرمانی جهان، علاوه بر برآیند اجتماعی این ورزش در داخل کشور، سبب شده است درهای والیبال جهان نیز بر روی تیم‌ها و بازیکنان ایرانی باز شود.
کد خبر: ۷۹۸۷۸۳
بلندپروازی والیبال ایران در لیگ جهانی

شاید پیش از این، موفقیت‌های والیبال در آسیا و رده‌های سنی در جهان، نمایش کوچکی از والیبال ایران در نگاه جهانی به وجود آورده بود اما اثرات لیگ جهانی را در ثبات بخشی به حضور جهانی والیبال نباید نادیده گرفت.

هم‌اکنون تیم ملی، مجموعه‌ای یکدست و هماهنگ دارد که بازیکنان در حین بازی‌ها، شایستگی‌های فردی با تعیین اهداف گروهی را به نمایش می‌گذارند. از سوی دیگر، لیگ جهانی، فرصت ارزشمندی است برای بازیکنانی که می‌خواهند توانمندی‌های خود را در عرصه‌هایی تازه، با استانداردهای بین‌المللی و جهانی عرضه کنند. از این رو رابطه حضور جهانی با درخشش برای ایستادن در سطحی بالاتر در رقابت‌های آینده تیم ملی والیبال کاملا نمایان است.

در دو دوره قبلی حضور ملی پوشان والیبال در لیگ جهانی، پیشنهادهایی از سوی تیم‌های جهان برای بازیکنان ایرانی مطرح شد اما بررسی تیم‌ها با لیگ‌های آنها، مانع حضور بازیکنان ایرانی شد به استثنای یک مورد که شرایطی طلایی برای والیبال ایران به وجود آورد؛ پیشنهاد زنیت کازان به سعید معروف.

کاپیتان تیم ملی والیبال در میان پیشنهادهای ریز و درشت بالاخره تصمیم گرفت والیبال روسیه را با قدمت و قدرت فنی بالای والیبال این کشور انتخاب کند.

معروف اوایل سال میلادی شهرداری ارومیه را به مقصد زنیت کازان ترک کرد. جا افتادن در ترکیب یکی از بهترین تیم‌های لیگ اروپا با بازیکنان خارجی این تیم، به این آسانی نبود اما معروف رفته رفته نام خود را در میان بزرگان تیم جا انداخت.

زنیت کازان، لیگ روسیه را با قهرمانی ترک کرد تا کارنامه پاسور تیم ملی با موفقیت در تیمی اروپایی، درخشان‌تر شود. سعید معروف اما بعد از لیگ روسیه به ایران بازگشت و اکنون با تیم ملی در اردوی آماده‌سازی این تیم در فنلاند به‌سر می‌برد.

او طی 6 ماه تمرین و بازی در لیگ‌های روسیه و اروپا، تجربیات و اندوخته‌های فنی تازه‌ای را با خود به تیم ملی آورده است که محصول نگاه جهانی والیبال با حضور جهانی ستارگانش است. با این حال به نظر می‌رسد هرقدر به بازی‌های لیگ جهانی و دوره سوم حضور تیم ملی به این رقابت‌ها نزدیک می‌شویم، پیشنهادهای تازه تری برای ملی پوشان «رو» می‌شود بویژه از این منظر که بازیکنان ایرانی یک سال باتجربه‌تر و پرتوان‌تر به توپ ضربه می‌زنند. در این بین شرایط سعید معروف به عنوان یکی از بهترین پاسورهای والیبال دنیا که اکنون تجربه بازی در لیگ روسیه را هم دارد با دیگران متفاوت است. در هر حال باید پیشنهادهای تیم‌های مطرح را برای سعید معروف و یاران انتظار کشید اگر چه این نکته پیش نیازهایی دارد که مهم‌ترین آن، درخشش برابر غول‌های والیبال جهان در لیگ جهانی است.

تا پیش از فینال‌های لیگ روسیه، قرارداد یک ساله و نیم سعید معروف با باشگاه زنیت کازان روسیه، حضور شماره 8 این تیم برای یک فصل دیگر را قطعی نشان می‌داد، اما سران باشگاه زنیت، درست پیش از آغاز دیدارهای فینال سوپر لیگ روسیه، با تمدید قرارداد بازیکنان خارجی خود از جمله متیو اندرسون، عملا سعید معروف را بازیکن آزاد اعلام کردند.این تصمیم مسئولان باشگاه زنیت کازان، واکنش‌های متفاوتی در پی داشت چراکه کمتر کسی فکر می‌کرد روس‌ها بهترین پاسور لیگ جهانی 2014 را پس از فقط نیم فصل جواب کنند! اما این پایان کار کاپیتان ارزشمند تیم ملی والیبال ایران که بدون شک جزو بهترین پاسورهای حال حاضر جهان است، نیست و باشگاه‌های دیگر اروپایی برای صید پنجه طلایی قاره کهن اعلام آمادگی کرده‌اند.

یکی از تیم‌های خواهان کاپیتان معروف، باشگاه هالک بانک ترکیه است که گویا از عملکرد پاسور فنلاندی خود، میکو اسکو، راضی نیست و علاقه‌مند است معروف را جایگزین این بازیکن کند. به غیر از این پیشنهاد، مدتی است معروف مورد توجه یک باشگاه ایتالیایی و 4 باشگاه لهستانی قرار گرفته است . این پیشنهادها با توجه به ادامه بازی‌های لیگ روسیه به صورت جدی مطرح نشد و اینک در آستانه آغاز رقابت‌های لیگ جهانی هم به نظر نمی‌رسد عنوان شود اما در آغاز فصل جدید لیگ‌های کشورهای مختلف، باید شاهد سیل پیشنهادها به سوی معروف و بازیکنان ایرانی بود.

با شروع لیگ جهانی و در صورت نمایش درخور و شایسته ملی‌پوشان، حتما درهای تیم‌های جهانی روی بازیکنان والیبال ایران باز می‌شود. می‌ماند انتخاب خود بازیکنان که بین رفتن و ماندن از لیگ ایران به لیگ‌های کشورهای دیگر جهان یکی را انتخاب کنند.

در ادوار گذشته بازیکنان ایرانی با پیشنهادهای خارجی 2 نکته را مورد توجه قرار می‌دادند؛ اول نوع و میزان کیفیت لیگ‌ها و دوم پول قراردادها. به طور مثال در کشوری که لیگ چندان قوی نداشت، معیار اصلی پول تیم‌ها تعیین می‌شد که بازیکنان با بررسی‌های لازم به این نتیجه می‌رسیدند شرکت در لیگ‌های کم اهمیت، آنها را به لحاظ فنی دچار افت می‌کند.لیگ‌های باکیفیت هم معمولا پول کمتری به نسبت تیم‌های لیگ ایران دارد بنابراین بازیکنان در مواجهه با پیشنهادهای تیم‌های خارجی، ترجیح می‌دادند در لیگ برتر ایران بازی کنند.

ممکن است این پیشنهادها در فصل جاری لیگ جهانی بار دیگر تکرار شود اما در این میان تلاش‌های والیبال ایران برای بهتر دیده شدن در سطح تیم‌های جهانی کار بسیار ارزشمندی است که همسو با حضور تیم ملی در رقابت‌های مختلف، در مناسبات و مراودات بین‌المللی فدراسیون والیبال هم دیده می‌شود.یکی از این کارهای ارزنده ایجاد ارتباطات بین‌المللی با کشورهای مختلف از جمله والیبال اروپاست. همان‌گونه که در حاشیه اردوی آماده‌سازی تیم‌ملی والیبال در فنلاند، 2 فدراسیون ایران و فنلاند پروتکل همکاری امضا کردند.

در این توافق‌نامه آمده است که هر 2 کشور در تمام زمینه‌ها با یکدیگر همکاری داشته باشند. این همکاری‌ها تبادل بازیکنان زبده 2 کشور به لیگ‌های یکدیگر را شامل می‌شود . با توجه به پیشرفت‌های والیبال فنلاند در دهه گذشته، تبادل اطلاعات و بازیکنان 2 کشور توسعه یافته در والیبال می‌تواند به نتایج مثبتی بینجامد.

تیم ملی در اردوهای فنلاند و چک پیش از رقابت‌های لیگ جهانی، بازیکنان را به استاندارد‌های لازم نزدیک می‌کند و بزودی لیگ‌جهانی به محلی برای عرضه توانمندی‌های آنها تبدیل می‌شود. لیگ جهانی سال ۲۰۱۵ از هشتم خردادماه با حضور ۳۲ تیم در 3 سطح برگزار می‌شود که ۱۴۴ مسابقه در این رقابت‌ها برگزار می‌شود.

8 تیم برتر جهان در سطح یک این رقابت‌ها در 2 گروه مسابقات دور مقدماتی خود را پیگیری می‌کنند که تیم‌های ایتالیا، برزیل، صربستان و استرالیا در گروه یک و تیم‌های ایران، روسیه، آمریکا و لهستان در گروه دوم با هم رقابت می‌کنند. نگاهی به گروه تیم ملی ثابت می‌کند، درخشش در این رقابت‌ها و ارسال پیشنهاد تیم‌های جهان به سوی اتاق‌های محل اقامت بازیکنان ایرانی به این راحتی‌ها نیست.

نگاهی به مرحله نهایی لیگ جهانی والیبال

لیگ جهانی والیبال سال ۲۰۱۵ از هشتم خرداد با حضور ۳۲ تیم در 3 سطح برگزار می‌شود که ۱۴۴ مسابقه در این رقابت‌ها برگزار خواهد شد. 8 تیم برتر جهان در سطح یک این رقابت‌ها در 2 گروه، مسابقات دور مقدماتی خود را پیگیری می‌کنند که تیم‌های ایتالیا، برزیل، صربستان و استرالیا در گروه یک و تیم‌های ایران، روسیه، آمریکا و لهستان در گروه دوم با هم رقابت می‌کنند. از گروه اول این مسابقات 2 تیم به مرحله نهایی صعود خواهند کرد و از گروه سوم به دلیل حضور برزیل میزبان مرحله نهایی در این گروه 3 تیم راهی مرحله نهایی خواهند شد.

همچنین قهرمان لیگ جهانی در سطح 2 نیز به عنوان تیم ششم مرحله نهایی لیگ جهانی در سطح یک در این رقابت‌ها که به میزبانی شهر ریودوژانیرو برزیل برگزار می‌شود، شرکت می‌کند. ۱۲ تیم در مسابقات سطح 2 لیگ جهانی برای یک سهمیه مرحله نهایی تلاش خواهند کرد.

6 تیم مرحله نهایی ابتدا در 2 گروه به مصاف هم می‌روند که تیم میزبان (برزیل)، تیم اول گروه دوم (یک تیم از بین ایران، آمریکا، لهستان و روسیه) و تیم قهرمان سطح 2 لیگ جهانی در گروه I مرحله نهایی لیگ جهانی با هم مسابقه خواهند داد. همچنین تیم اول گروه نخست (ایتالیا، صربستان و استرالیا)، تیم دوم گروه دوم (ایران، آمریکا، لهستان و روسیه) و تیم دوم گروه نخست مرحله مقدماتی (ایتالیا، صربستان و استرالیا) در گروه J مرحله نهایی با هم رقابت خواهند کرد.

در این مرحله از لیگ جهانی هر گروه 3 مسابقه خواهد داد تا تیم‌های هر گروه I و J رتبه‌های خود را مشخص کنند. سپس تیم اول گروه I با تیم دوم گروه J مسابقه خواهد داد و در دیگر گروه نیز تیم اول گروه J با تیم دوم گروه I دیدار می‌کند تا برنده‌ها به دیدار نهایی راه یابند و بازنده‌ها نیز در مسابقه رده‌بندی به مصاف یکدیگر بروند. در نهایت رتبه‌بندی 6 تیم این مسابقات بعد از 5 روز مسابقه مشخص خواهد شد. سال گذشته (۲۰۱۴) تیم ملی والیبال آمریکا قهرمان شد و تیم‌های برزیل و ایتالیا رتبه‌های دوم و سوم را به دست آوردند. تیم ملی والیبال ایران نیز که دومین حضور خود در لیگ جهانی را تجربه می‌کرد، رتبه چهارم این رقابت‌ها را از آن خود کرد.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها