بروجردی در دیدار رئیس کل پزشکان بدون مرز فرانسه:

سیاست‌های مدعیان حقوق بشر باعث نابسامانی در جهان شده است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

آمریکا درباره سانتریفیوژ ها دبه درآورده ‌است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ظاهرا آمریکایی‌ها در بحث فردو که بر روی هزار و اندی سانتریفیوژ توافق شده، احساس کرده‌اند که رقم بالایی است و اخیرا مطالب دیگری گفته‌اند.
کد خبر: ۷۹۸۶۴۹
آمریکا درباره سانتریفیوژ ها دبه درآورده ‌است

علاءالدین بروجردی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره دیدگاه برخی از نمایندگان مبنی بر اینکه پروتکل الحاقی باید در شورای عالی امنیت ملی تعیین تکلیف شود، اظهار داشت: ما در مجلس هفتم اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی توسط دولت وقت را متوقف کردیم که این مصوبه همچنان به قوت خود باقی است؛ یعنی اقدام مشابه آن که همین اجرای داوطلبانه پروتکل است، نیازمند تائید مجلس است.

وی تصریح کرد: بنابراین افسار پروتکل الحاقی در اختیار مجلس است و مجلس حتما باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند و مجلس نیز دورزدنی نیست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا توافق نهایی نیز نیازمند تصویب مجلس است یا خیر؟ گفت: بله. به نظرم اصل و فرع توافق، ابهام دارد.

بروجردی در پاسخ به سئوال دیگری درباره تجمیع طرح‌های دو فوریتی و سه فوریتی مدنظر نمایندگان در حوزه هسته‌ای در کمیسیون امنیت ملی، اظهار داشت: آنچه امروز در دستور کار کمیسیون قرار دارد، طرحی است که یک فوریت آن قبلاً به تصویب مجلس رسیده و نمایندگان می‌توانند در جلسه امروز پیشنهادات خود را ارائه کنند تا با این اصلاحات و پیشنهادات، این طرح تکمیل شود.

مراکز نظامی از بازرسی‌ها مستثنی است

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات عراقچی معاون وزیر امور خارجه که گفته است طبق پروتکل الحاقی، بازدید از تاسیسات نظامی از سوی آژانس قابلیت اجرایی دارد، تصریح کرد: نظر مجلس این است که این تصمیم را مجلس باید اتخاذ کند؛ معتقدیم در اجرای پروتکل الحاقی در صورت نهایی شدن توافق و در صورت ورود به مرحله اجرا، مراکز حاکمیتی و نظامی باید از این امر مستثنی باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین در رابطه با اینکه آیا کار نگارش توافق نهایی تا 10 تیر ماه تمام می‌شود یا خیر؟ گفت: نکته‌ای را مقام معظم رهبری در مقطعی فرمودند که این تاریخ، وحی مُنزل نیست و آنچه برای جمهوری اسلامی مهم است، حفظ منافع ملی در این توافق است؛ بنابراین اگر از زمان عبور کردیم، زمان را تبدیل می‌کنند.

بروجردی همچنین در پاسخ به سئوالی در رابطه با سابقه تاریخی آمریکا در عهدشکنی و اظهارات اخیر رئیس سازمان انرژی اتمی در رابطه با دَبه درآوردن آنها، تصریح کرد: ظاهراً آنها در بحث فردو که بر روی هزار و اندی سانتریفیوژ توافق شده است، یک دفعه احساس کرده‌اند که مثلاً از دیدگاه آنها رقم بالایی است و اکنون اعداد دیگری گفته‌اند، اما طبیعی است که توافق یک جاده دوطرفه است و اگر آنها دبه درآورند، ما نیز همین کار را می‌کنیم.

کشتی ایرانی با توافق سازمان ملل در بندر حدیده پهلو می‌گیرد

وی در ادامه با اشاره به حرکت کشتی امدادی جمهوری اسلامی ایران به سمت یمن و تهدیدات عربستان برای بازرسی از این کشتی، گفت: عربستان و کشورهای ائتلاف غیرقانونی، هیچ کدام حق بازرسی کشتی ایرانی را ندارند؛ نماینده سازمان ملل نیز تصریح کرده است که توافق ما با سازمان ملل برای پهلوگیری کشتی در بندر حدیده است.

رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی خاطر نشان کرد: امیدواریم سازمان ملل در جهت استقلال خود، از حیثیت خود دفاع کند و خود را فرمانبر آمریکا و دیگران قرار ندهد(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها