مغولستان؛ آسیای مرکزی

سفر به سرزمین چنگیز

السالوادور؛ آمریکای مرکزی

سفر به سـرزمین آتشفشان‌ها

قهوه، آتشفشان و موج‌سواری! شاید در نگاه اول نتوان ارتباطی میان این سه پیدا کرد، اما اگر کوچک‌ترین کشور آمریکای مرکزی را بشناسید، دیگر تصور این سه در کنار هم غیرممکن نیست.
کد خبر: ۷۹۸۱۹۸
سفر به سـرزمین آتشفشان‌ها

سرزمین آتشفشان‌ها، السالوادور در میان 2 کشور هندوراس و گواتمالا قرار گرفته است. در این کشور 25 آتشفشان وجود دارد، اما سرزمین دهانه‌های آتشین، آنچنان هم سوزان نیست! چرا که با داشتن 14 دریاچه، چندین پارک ملی و سواحل زیبا و مناسب برای انجام موج‌سواری به برگزاری مسابقات بزرگ مشهور است که هر ساله، میزبان جوانان زیادی است. اقتصاد السالوادور نیز به مزارع قهوه وابسته است.

این کشور بعد از سه قرن استعمار، در سال 1821 به استقلال رسید؛ با این حال در طول سالیان گذشته شاهد انقلاب و درگیری‌های سیاسی مختلفی بوده است. سه شهر بزرگ و اصلی این کشور، سان‌سالوادور، سانتا آنا و سان میگوئل به ترتیب در مرکز، غرب و شرق آن قرار گرفته‌اند.

از آنجا که پایتخت هر کشور، گلچین تاریخ آن نیز هست، معرفی سان‌سالوادور در ابتدای کار قرار می‌گیرد. این شهر پر از موزه‌ها و مکان‌های فرهنگی مختلف است که نگرش فکری مردم این منطقه را نشان می‌دهد. بازدید از موزه کلمات و تصاویر، موزه تاریخ نظامی، موزه کودک و موزه هنر محبوب، دست‌کم دو روز وقت می‌گیرد که البته باارزش است. یکی دیگر از دیدنی‌های شهر که خرجی هم روی دست مسافران نمی‌گذارد، نقاشی‌های خیابانی روی دیوارهای شهر است. این نوع هنر خیابانی که ریشه در مسائل سیاسی و جنگ‌های داخلی السالوادور دارد، آنچه بر مردم این کشور رفته است و امید آنان به ادامه زندگی را به خوبی نشان می‌دهد. علاوه بر جذابیت‌های هنری، طبیعت سان‌سالوادور نیز ماجراجویان را به سوی خود جذب می‌کند. بدون شک هیچ چیز هیجان‌انگیزتر از قرار گرفتن در لبه یک آتشفشان و نگاه کردن به دهانه عظیم آن نیست. برای تجربه این هیجان، می‌توان آتشفشان بوکرون در نزدیکی پایتخت را انتخاب کرد.

شهر مهم بعدی سانتاآناست. این شهر یکی از مکان‌های دلپذیر برای پیاده‌روی و کشف خیابان‌های باریک و بازارهای خیابانی است. کلیسای جامع شهر و ساختمان تئاتر از چشمگیرترین بناهای شهر هستند. تالار تئاتر سانتاآنا با معماری شگرف و تجملی خود از شاهکارهای قدیمی شهر است که بیش از 100 سال قدمت دارد. صرف نظر از فضای داخلی شهر، سانتاآنا پایگاهی عالی برای کشف نقاط باستانی و طبیعی است. هرم پارک آرکئولوژیکو تازمولا از مهم‌ترین بخش‌های السالوادور است که خرابه‌های آن در کاوش‌های باستان‌شناسی در منطقه‌ای به وسعت 10 کیلومتر مربع پیدا شده است. بزرگ‌ترین معبد مایاها در السالوادور نیز در این مجموعه قرار دارد. از دیگر نقاط دیدنی این شهر، دریاچه لاگو کوتپک می‌باشد که زمانی دهانه یک آتشفشان فعال بوده است. گرچه صرف‌نظر از مسائل سیاسی، مناظر طبیعی این کشور گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند، اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که در مقایسه با کشورهای همسایه خود بویژه گواتمالا، جمعیت زیادی از جهانگردان را پذیرا نیست. طبق آخرین آمار بانک جهانی، تعداد مسافران خارجی به این کشور در سال 2013، نزدیک به یک میلیون و 300 هزار نفر بوده است. این آمار در مورد ایران 4 میلیون و 700 هزار نفر است.

چطور برویم؟

ایرانیان برای سفر به السالوادور نیاز به دریافت ویزا دارند. اگر دیدن سرزمین آتشفشان، قهوه و موج‌های بلند، سفری 25 تا 40 ساعته را برایتان قابل تحمل می‌کند، پس رفتن به یکی از کشورهای همسایه و تهیه ویزا نیز برایتان سخت نخواهد بود، چرا که این کشور در ایران سفارتخانه ندارد. تورهای گردشگری نیز هنوز رغبتی به برقراری برنامه سفر به این نقطه از جهان از خود نشان نداده‌اند، لذا باید به صورت مستقل عمل کنید.

نرگس انصاری / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها